شناسه خبر:45986
1400/6/27 09:36:58
وزیر بهداشت به مدیران استان همدان اعلام کرد

مهلت 10 روزه برای واکسیناسیون افراد بالای 18 سال

سپهرغرب، گروه خبر: وزیر بهداشت پس از شنیدن گزارش آخرین وضعیت و آمار واکسیناسیون در همدان، با توجه به ظرفیت‌‌های موجود در این استان محدودیت سنی تزریق واکسن را برداشت و خواستار واکسینه شدن تمامی افراد بالای 18 سال در یک هفته تا 10 روز آینده شد.

استان همدان عصر پنجشنبه میزبان وزیر بهداشت، درمان و اموزش پزشکی بود، دکتر «بهرام عین اللهی» ابتدا از مرکز واکسیناسیون اسدآباد بازدید کرد وسپس با حضور در گلزار شهدای دانشگاه علوم پزشکی شهر همدان آخرین وضعیت واکسیناسیون را با حضور در پایگاه تجمیعی واکسیناسیون تالار قرآن مورد بررسی قرار داد.

وزیر بهداشت در این سفر حامل خبری خوش برای اهالی این استان بود و با حضور در جمع رسانه‌ها از برداشته شدن محدودیت سنی تزریق واکسن برای افراد بالای 18 سال خبر داد که این خبر بازتاب بسیار گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت و با استقبال خوب و گسترده الوندنشینان مواجه شد.

طبق آخرین اطلاعات ارائه شده از سوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان جمعیت بالای 18 سال استان همدان یک میلیون و 200 هزار نفر است که واکسینه شدن همه این افراد نیازمند 2 میلیون و 400 هزار دُز واکسن کرونا است.

استان همدان از آغازین روزهای تزریق واکسن کرونا تاکنون توانسته است 550 هزار در دُز نخست و حدود 300 هزار واکسن در دُز دوم واکسن تزریق کند که سهم ساکنان روستاها از این آمار نسبت به شهرنشینان کمتر است.

وزیر بهداشت پس از شنیدن گزارش آخرین وضعیت و آمار واکسیناسیون در همدان، با توجه به ظرفیت‌‌های موجود در این استان محدودیت سنی تزریق واکسن را برداشت و خواستار واکسینه شدن تمامی افراد بالای 18 سال در یک هفته تا 10 روز آینده شد.

بهرام عین‌ اللهی تاکید کرد که نباید هیچ واکسنی را دپو و ذخیره کرد بلکه باید بلافاصله پس از رسیدن محموله‌ها نسبت به تزریق همه واکسن‌های موجود اقدام شود، البته در این‌باره با بیان اینکه نگران تامین واکسن برای دُز دوم نباشید به دغدغه مسئولان علوم پزشکی همدان در این زمینه نیز پایان داد.

استاندار همدان نیز با تقدیر از تدابیر ارزنده وزیر بهداشت، از آمادگی استان برای در اختیار قرار دادن همه امکانات و ظرفیت‌ها برای عملی شدن تزریق 2 دُز واکسن به افراد بالای 18 سال حداکثر تا 10 روز اینده خبر داد.

به گفته "سیدسعید شاهرخی"، همدان آمادگی در اختیار قرار دادن فضاهای آموزشی و 2 هزار مدرسه موجود در استان به عنوان پایگاه تزریق واکسن کرونا را دارد.

وزیر بهداشت همچنین در ادامه این سفر با حضور در جلسه ستاد مدیریت استانی ویروس کرونا، از رکوردداری ایران در تزریق واکسن کرونا خبر داد و گفت که هفته جاری بیش از 9 میلیون دُز واکسن در کشور تزریق شده و از هفته آینده این رقم به بیش از 10 میلیون دُز در هفته می‌رسد.

  نسخه وزیر بهداشت برای جلوگیری از پیری جمعیت همدان

رایگان شدن خدمات باروری در همدان یکی دیگر از خبرهای خوش وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای اهالی دیار هگمتانه بود، نسخه‌ای که می‌تواند روند شتابان پیری جمعیت در استان همدان را بکاهد چرا که به گفته عین‌اللهی همدان چهارمین استان پیر کشور است.

اتخاذ این تصمیم از سوی وزیر بهداشت نشان از اهمیت جمعیت و میزان باروری به عنوان یکی از مهمترین شاخصه‌های تحولات جمعیتی برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دولت سیزدهم است.

نوسان جمعیتی و کاهش نرخ موالید در استان همدان از سال‌های نخست دهه 90 آغاز شده و نخستین و بیشترین میزان کاهش موالید پس از سال‌های متمادی در سال 95 رخ داد؛ با این توضیح که از سال 90 تا پایان سال 93 شاهد روند صعودی جمعیت بوده ولی از سال 94 به بعد این روند کاهشی شده است.

البته همدان امسال تاکنون هم وضعیت کاهشی در نرخ موالید داشته که طبق آخرین گزارش ارائه شده از سوی مدیرکل ثبت احوال استان همدان سه‌ماهه ابتدایی سال جاری پنج هزار و 708 مورد ولادت به ثبت رسید که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته 6.1 درصد کاهش داشته است.

طبق آمار نفوس و مسکن، سال 95 به نسبت سال 90 حدود 131 هزار و 528 نفر از جمعیت این استان مهاجرت کرده‌اند که این کاهش زنگ خطر جدی برای نرخ جمعیت همدان است چون این استان بیشترین نرخ کاهش جمعیت را در کشور به خود اختصاص داده است.

هر چند راه‌اندازی 2 مرکز درمان ناباروری در همدان شامل مرکز جامع زنان و ناباروری جهاد دانشگاهی و مرکز ناباروری علوم پزشکی در فاطمیه امید به فرزنددار شدن برای زوج‌هایی که با مشکل ناباروری دست و پنجه نرم می‌کنند را بیشتر کرد اما هزینه‌های سرسام ‌اور درمان ناباروری برخی خانواده‌ها را از ادامه فرایند درمان باز می‌داشت.

خبر خوش وزیر بهداشت برای همدانی‌ها در زمینه رایگان شدن خدمات ناباروری نشان از توجه دولت به پایداری کانون خانواده و افزایش زاد و ولد با توجه به وضعیت قرمز نرخ موالید در استان همدان در کنار دیگر مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است.

دکتر «بهرام عین‌اللهی»، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عصر روز پنجشنبه به منظور بررسی آخرین وضعیت اپیدمی کرونا در استان وارد همدان شد. بازدید از بیمارستان فرشچیان و روند واکسیناسیون در تالار قرآن شهر همدان از جمله برنامه‌های وزیر بهداشت در استان بود.

همچنین وزیر بهداشت در جلسه ستاد مقابله با کرونا استان همدان نیز شرکت کرد.

شناسه خبر 45986