شناسه خبر:46049
1400/6/28 09:35:43
گلایه هنرمندان از حال بد هنر استان همدان؛

از سوسوی چراغ سالن‌ها‌ی نمایش تا کمرنگ ‌شدن خوشنویسی

سپهرغرب، گروه فرهنگی - طاهره ترابی‌مهوش: هنرمندان همدانی با اشاره به نواقص حوزه فعالیت خود از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آتی استان خواهان حمایت شدند.

پس از انقلاب و با ادغام دو وزارت فرهنگ و هنر و وزارت اطلاعات و گردشگری، وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شد، این وزارتخانه برای دستیابی به اهدافی چون محدود کردن دسترسی رسانه‌ای به هرگونه محتوای غیر اسلامی و جلوگیری از تبلیغات فرهنگ بیگانه، ارتقای فضائل اخلاقی بر اساس ایمان و تقوا، استقلال فرهنگی، رواج فرهنگ و هنر اسلامی، آگاهی جهانیان نسبت به اهداف انقلاب و جمهوری اسلامی و تحکیم وحدت میان مسلمین تأسیس شد.

دراین‌بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی علاوه بر مسئولیت‌های فرهنگی به‌عنوان سیاست‌گذار اصلی در حوزه هنری نیز شناخته می‌شود. دستگاهی که مسئولیت صدور مجوزهای هنری و خط‌دهی به سیاست‌های کلی این حوزه مهم را روی دوش خود بار کرده است؛ بنابراین از ابتدای شکل‌گیری این وزارتخانه همواره از سوی فعالان این حوزه نقدهایی به سیاست‌های آن در حوزه هنر وارد بوده و هنرمندان بسیاری به نحوه اداره وزارت فرهنگ و ارشاد در زمینه‌های هنری اعتراض داشته‌اند.

دراین‌بین مدیریت فرهنگ و ارشاد در استان همدان که به‌عنوان پایتخت تاریخ و تمدن شناخته می‌شود، یکی از چالش‌برانگیزترین شغل‌ها بوده است، همدانی‌ها با دارا بودن غنای هنری و فرهنگی مختلف از ادوار گذشته تاکنون و همچنین به‌عنوان مبدع اصلی برخی رشته‌های هنری توقعات مختلفی از مدیریت فرهنگی شهر دارند به‌گونه‌ای که توانایی این مدیریت باید در حدی باشد که بتواند مطالبات به‌حق هنرمند و مخاطب را پاسخ داده و با پایبند بودن به اصول و هویت فرهنگ همدان، بار دیگر این شهر را در پیمایش راه قله هنر ایران‌زمین کمک کند.

براین اساس با توجه به اهمیت موضوع برآن شدیم تا با تعدادی از هنرمندان در رشته‌های مختلف هنری گفت‌و‌گو کرده و توقعشان از مدیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آتی استان را بپرسیم.

عضو انجمن خوشنویسان کشور با بیان اینکه بیش از 20 سال است به‌عنوان مدرس در انجمن خوشنویسی همدان مشغول به فعالیت هستم گفت: آنچه امروز به‌عنوان دغدغه از سوی هنرمندان و به‌ویژه خوشنویسان مطرح می‌شود باید از سوی متولی حوزه فرهنگ و هنر استان به‌صورت ریشه‌ای حل‌وفصل شود.

فرهاد اعتمادی با تأکید براینکه در حال حاضر اصلی‌ترین مشکل هنرمندان اقتصاد و درعین‌حال اقتصادی شدن هنر خوشنویسی است، ابراز کرد: این مهم نیازمند اصلاح بنیادین است نه اینکه یک‌بار در یک اقدام مثلاً 50 میلیون تومان به هنرمندان این رشته اختصاص دهند و مدعی حمایت کردن شوند.

وی با تأکید براینکه حمایت‌های این‌چنینی مشکلی را حل نخواهد کرد افزود: این عزیزان به یک حمایت کلی و واقعی نیاز دارند که متولی این حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان و در رده بالاتر وزارتخانه متبوع است.

وی با تصریح براینکه بیمه یکی از مباحث و مشکلات این روزهای هنرمندان در رشته‌های مختلف به‌ویژه عرصه خوشنویسی است ابراز کرد: در حال حاضر بخش اعظمی از حق بیمه توسط خود هنرمندان از طریق صندوق هنرمندان تأمین می‌شود حال آنکه در سنوات قبل این‌گونه نبود و کل حق بیمه توسط این صندوق پرداخت می‌شد.

این هنرمند پیشکسوت خوشنویسی در همدان با بیان اینکه در حال حاضر مشکل بیمه به دغدغه اهالی این هنر در استان بدل شده ابراز کرد: پیگیری برای تغییر فرآیند اخذ حق بیمه یکی از اصلی‌ترین خواسته‌های این قشر هنری است و انتظار می‌رود بخش اعظمی از این حق بیمه توسط وزارتخانه صندوق هنرمندان و حتی کل آن همچون قبل تأمین شود.

اعتمادی با بیان اینکه بنده شخصاً خود فارغ از هنر خوشنویسی دارای شغل بوده و از آن طریق امرار معاش می‌کنم اما اگر امروز هنرمندی بخواهد تنها از طریق خوشنویسی امرار معاش کند با دشواری بسیاری روبه‌رو خواهد بود ابراز کرد: در حال حاضر من به‌عنوان یک هنرمند دیگر نسبت به تولید اثر اقدام نمی‌کنم زیرا تولید آثار هنری هزینه‌های گزافی داشته ولی متأسفانه بازگشت سرمایه‌ای وجود ندارد.

وی ادامه داد: حال‌آنکه تا چندی پیش شرایطی را برای هنرمندان مهیا کرده بودند که به مناسبت‌ و رویدادهای مختلف آثار هنرمندان از سوی مدیران دستگاه‌ها برای اهدای هدایا خریداری می‌شد اما در حال حاضر دیگر این‌گونه نیست.

این هنرمند پیشکسوت همدانی با اشاره به اینکه احیای فرآیند قبل و خریداری آثار، کمک بزرگی به هنرمندان این رشته محسوب می‌شود ابراز کرد: تأسف‌بارتر اینکه نبود این نوع خریدها و هزینه‌بر بودن تولید اثر، منجر به قطع شدن تهیه آثار هنری شده است.

اعتمادی با تأکید براینکه نکته بعدی که در عرصه حمایت می‌تواند تأثیر بسزایی داشته باشد ایجاد بستر برای حضور هنرمندان خوشنویسی در نمایشگاه‌های خارجی است، تصریح کرد: بنده طی چند سال اخیر با هزینه شخصی نسبت به برپایی نمایشگاه خارجی همچون ایتالیا، نیویورک و ترکیه اقدام کردم.

وی با بیان اینکه متأسفانه در حال حاضر دفتر ارتباطات فرهنگی برای حضور در نمایشگاه‌ها یک باند مافیایی تشکیل دادند که بر اساس فعالیت این باند تنها امکان حضور هنرمندان تهرانی در نمایشگاه‌های خارجی فراهم می‌شود تصریح کرد: در واقع هنرمندان استانی سهمی در نمایشگاه‌های خارجی ندارند.

وی با اشاره به اینکه حتی کار من هنرمند به همراه مدارک به تهران ارسال و تا مرحله صدور روادید برای حضور در نمایشگاه پیش رفته اما در آخرین لحظه کنار گذاشته می‌شود ابراز کرد: بر این اساس انتظار می‌رود مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان حمایت ویژه‌ای از هنرمندان استان داشته و برای نام‌آوران هر حوزه پیگیری‌های لازم را برای حضور در نمایشگاه با دفتر ارتباطات فرهنگی وزارتخانه را به عمل آورد.

این خوشنویس همدانی با تأکید براینکه انتظار می‌رود مدیرکل جدید با یک برنامه‌ریزی دقیق و جامع نسبت به حمایت شغلی از هنرمندان خوشنویسی استان اقدام کند، اذعان کرد: یکی درگیر مشکلات به اندک بودن حقوق مدرسان انجمن خوشنویس بازمی‌گردد.

اعتمادی افزود: متأسفانه هزینه پرداختی به مدرسان خوشنویسی در انجمن خوشنویسان حتی کفاف هزینه ایاب و ذهاب این عزیزان را نمی‌دهد حال آنکه تا چندی پیش برای این عزیزان حقوق پایه در نظر گرفته و بر اساس تعداد شاگردان و افزایش تعدادشان به میزان حقوق پایه افزوده می‌شد اما حالا این‌گونه نیست.

در ادامه هنرمند فعال در عرصه تئاتر استان نیز با تأکید براینکه همه هنرمندان بر این امر اذعان دارند که حوزه هنر استان نیاز به حمایت دارد گفت: البته حمایت به این معنا نیست که وجهی به‌صورت ماهانه در اختیار بگذارند بلکه وقتی می‌توان دم از حمایت زد که هنرمند به‌راحتی بتواند در راستای پیشبرد اهداف خود با ارگان‌های مختلف همچون شهرداری برای استفاده سالن‌ها و بیلبوردهای تبلیغاتی تعامل برقرار کند.

فولاد ابراهیمیان با اشاره به اینکه در حال حاضر هزینه تبلیغات و رزرو سالن‌ها برای هنرمندان عرصه تئاتر سرسام‌آور است؛ بنابراین ایجاد بستر برای بهره‌مندی از تخفیف‌ها می‌تواند بخشی از حمایت‌ها باشد که باید از طریق اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان پیگیری شود ابراز کرد: تأسف‌بارتر اینکه در استانی که برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان را بر عهده دارد سالن استاندارد پلاتو نداریم.

وی نبود سالن استاندارد پلاتو را یک ضعف بزرگ در عرصه هنر تئاتر استان قلمداد کرد و گفت: این مهم یقیناً در کیفیت آثار هنر این رشته تأثیرگذار است؛ بنابراین انتظار می‌رود با پیگیری مدیرکل جدید در استان این امر محقق شود.

این هنرمند تئاتر استان با اشاره به اینکه بحث بعدی به بازبینی آثار هنرمندان این رشته بازمی‌گردد گفت: سالیان سال است که تنها این مهم توسط یک گروه مشخص انجام می‌پذیرد حال آنکه این عزیزان حتی دارای تفکرات ضد و نقیض نسبت به یکدیگر هستند، تغییر در این گروه یک ضرورت است که در حوزه تئاتر استان احساس می‌شود.

ابراهیمیان با بیان اینکه بحث بعدی به پیگیری جهت ایجاد بستر برای فراهم شدن مکان‌های تمرین برای هنرمندان عرصه تئاتر استان بازمی‌گردد خاطرنشان کرد: باید تعداد این مکان‌ها افزایش پیدا کند زیرا طی سال‌های اخیر تعداد گروه‌های نمایشی افزایش یافته است.

وی با تأکید براینکه شیوع کرونا ضرورت افزایش سالن‌های تمرین و گستردگی آن‌ها را دوچندان کرده است خاطرنشان کرد: از طرفی برای حمایت از گروه‌های نمایشی باید تعاملی از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با گروه‌های صنعتی و تولیدی در بخش خصوصی و دولتی برقرار شود که بتوان بر توان مالی آن به‌عنوان پشتیبان مالی در این رشته حساب باز کرد.

وی با تأکید براینکه هنرمندان عرصه تئاتر بعد از شیوع کرونا در کشور جزء آسیب‌پذیرترین اقشار در جامعه بوده و طی دو سال گذشته کاملاً بیکار شده‌اند ابراز کرد: حمایت واقعی از این عزیزان باید در دستورکار مدیران ارشد این عرصه قرار گیرد زیرا در حال حاضر روزگار سختی را سپری می‌کنند حال‌آنکه اغلب این عزیزان با هزینه گزاف در این رشته تحصیل کرده و هم‌اکنون به‌دنبال حفظ این هنر هستند.

دیگر هنرمند شاعر همدانی با بیان اینکه بنده مطالبه و یا توقعی از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آتی استان ندارم و طی این سال همواره با همه مدیران کل به‌جز یکی از این عزیزان تعامل خوبی داشته‌ام گفت: آنچه مسلم است اینکه مدیرکل باید در همه حوزه‌ها بتواند تعاملی برقرار کند تا همه اهالی فرهنگ، هنر و ادب استان بتوانند در آن فضا به آرامش رسیده و این آرامش بتواند در تقویت خلاقیت‌هایشان کمک کند.

میر هاشم میری با تأکید بر اینکه اصولاً هنرمند از درون خود به کمال نائل می‌شود و نیازمند حمایت خاصی نیست، تصریح کرد: البته محیط بیرونی نیز به‌نوبه خود از اهمیت لازم برخوردار است و بروز و ظهور این هنر درونی تأثیرگذار خواهد بود.

شناسه خبر 46049