شناسه خبر:46126
1400/6/29 09:43:44

سپهرغرب، گروه شهر: بسیاری از منتقدان شهری بر این باور هستند که فناوری مدیریت ترافیک می‌تواند تصمیم‌گیری‌های مهم شهری را بهبود بخشد، زیرساخت‌های شهری را تقویت کند، ارتقا خدمت حمل‌ونقل عمومی را در پی داشته باشد و در نهایت به افزایش زیست‌پذیری شهرها منجر شود.

استفاده از داده‌ها برای مدیریت ترافیک از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چراکه مدیران شهری می‌توانند از طریق آن متوجه شوند که چه عواملی منجر به ترافیک می‌شود و این افراد چگونه می‌توانند از طریق آگاهی از جریان ترافیکی و عملکرد رانندگان، وضعیت تردد را بهبود بخشند. اگرچه تردد امری بسیار چالش‌برانگیز است بااین‌حال، مدیران شهری می‌توانند از طریق دسترسی به داده‌های ارزشمند و تحلیل درست آن‌ها به راه‌حل‌های کارآمدی در این زمینه دست یابند. به‌عنوان‌مثال، داده‌ها می‌تواند به این افراد کمک کند کاربران خیابانی را از هم متمایز کنند و به جداسازی مسیر عابران پیاده از دوچرخه‌سواران، دوچرخه‌سواران از موتورسواران و موتورسواران از راننده‌های خودروها بپردازند تا از این طریق، بیشترین تغییرات و محدودیت‌ها را در عبور و مرور هر یک اعمال کنند.

امروزه استراتژی‌های زیادی برای جمع‌آوری داده‌ها وجود دارد اما ارزشمندی داده‌ها از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است که البته به‌راحتی صورت نمی‌گیرد. بدیهی است که مدیران شهری باید به داده‌های دقیق در مدیریت ترافیک دسترسی داشته باشند تا بتوانند با تجزیه و تحلیل آن‌ها بهترین تصمیم‌ها را برای عبور و مرور شهری اتخاذ کنند. بااین‌حال، مقامات می‌توانند پس از دستیابی به این داده‌ها، به مدیریت ترافیک کمک کنند و نقش مهمی در ایجاد شهرهای هوشمند به عهده گیرند. اما اینکه چگونه دسترسی به داده‌های ترافیکی می‌تواند به افزایش هوشمندی شهرها کمک کند در ادامه مورد بحث قرار گرفته شده است.

  تجزیه‌وتحلیل به روش Swept Path

در روش تجزیه و تحلیل Swept Path تردد خودروها مورد توجه قرار می‌گیرد به این صورت که افراد مسئول با استفاده از داده‌ها، اجزا مختلف خودرو را در حین تغییر مسیر مورد بررسی قرار می‌دهند. در ابتدای ظهور این استراتژی، تحلیل داده‌ها به‌صورت دستی انجام می‌شد و به همین دلیل از دقت بالایی برخوردار نبود اما امروزه این عمل به‌صورت خودکار انجام می‌شود و نتایج ارزشمندتری ارائه می‌دهد. تجزیه و تحلیل به روش Swept Path کاربردهای متنوعی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به طراحی و ساخت خودروهای جدید اشاره کرد که مشکلات ترافیکی را به حداقل می‌رساند.

  نصب سیگنال‌های ترافیکی هوشمند

ازآنجاکه هر روزه بر تعداد خودروها و سایر وسایل حمل‌ونقل در شهرها افزوده می‌شود، چالش‌های بیشتری پیش روی مدیران به‌ویژه در علائم راهنمایی و رانندگی و مدیریت ترافیک قرار می‌گیرد. سیگنال‌های ترافیکی هوشمند از الگوریتم‌های خودکار و داده‌های زمان واقعی بهره می‌گیرد و به همین دلیل، بسیار هوشمندانه و با کمترین خطا می‌تواند به مقامات شهری در مدیریت ترافیک کمک کند. این سیگنال‌ها، می‌تواند به کاهش مدت‌زمانی که خودروها در توجه به علائم ترافیکی سپری می‌کنند، نقش مهمی ایفا کند که البته این کار از طریق درک شرایط ترافیکی و تنظیم مدت‌زمان تمرکز بر علائم راهنمایی و رانندگی محقق شود.

  عارضه‌سنجی ترافیکی

ارزیابی اثر ایجاد کاربری‌های جدیدی بر وضعیت تردد معابر محدوده تحت تأثیر کاربری یا به‌نوعی رابطه کاربری زمین و حمل‌ونقل را عارضه‌سنجی ترافیکی می‌گویند. ارزیابی اثرات ترافیکی برای مدیریت کارآمد ترافیک بی‌وقفه در خیابان‌ها و جاده‌ها بسیار مؤثر واقع می‌شود چراکه در این استراتژی به تجزیه‌وتحلیل اثرات فعالیت‌های توسعه‌ای بر ترافیک کنونی پرداخته می‌شود که در نهایت می‌تواند به مدیران در به حداقل رساندن این پیامدها کمک کند. علاوه بر این، مقامات شهری می‌توانند از طریق اعمال استراتژی ارزیابی اثرات ترافیکی، هزینه و زمین لازم برای اهداف توسعه شهری را بهینه کنند و به شناسایی مناطقی بپردازند که بیشترین نیاز را به توسعه دارد.

  نتیجه‌گیری

همه شهرهای جهان با مشکلات مربوط به مدیریت ترافیکی مواجه هستند و به همین دلیل، مدیران و کمپانی‌های طراحی ترافیکی باید گرد هم آیند تا از طریق اشتراک ایده‌ها به شیوه‌های خلاقانه این نگرانی‌ها را به حداقل برسانند و فضاهایی عمومی به وجود آورند که در آن‌ها، تمام کاربران از عابران پیاده گرفته تا دوچرخه‌سواران، موتورسواران و رانندگان با اطمینان خاطر تمام به عبور و مرور می‌پردازند.

شناسه خبر 46126