شناسه خبر:46261
1400/7/1 09:02:01

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: سرپرست اسبق بنیاد شهید استان همدان با اشاره به اینکه متاسفانه نگاه عدالت‌محور در بنیاد شهید استان همدان وجود ندارد ابراز کرد: بازهم تاکید می‌کنم باید کلیه خدمات با عدالت و بی‌منت به همه ایثارگران ارائه شود.

بنیاد شهید و امور ایثارگران، نهادی است انقلابی که در اجرای فرمان رهبر کبیر و بنیانگذر جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی (رضوان‌الله تعالی علیه) در تاریخ 22/12/1358 و در پی موافقت مقام معظم رهبری مبنی بر ادغام سه نهاد انقلابی بنیاد شهید انقلاب اسلامی، سازمان جانبازان انقلاب اسلامی و ستاد رسیدگی به امور آزادگان تأسیس شده و دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی و اداری است که امور آن طبق مقررات و قوانین مربوط به نهادهای عمومی غیردولتی و در چهارچوب اساسنامه و آیین‌نامه‌های مربوطه زیر نظر رییس‌جمهور و نظارت عالیه مقام معظم رهبری اداره می‌شود.

بنابراین همانطور که عنوان شد بنیاد شهید و امور ایثارگران هم دولتی محسوب می‌شود و هم نمی شود،دولتی محسوب می‌شود چون رئیس آن را دولت تعیین می‌کند و دولتی نیست چون به مرجعی پاسخگو نیست و در سال‌های گذشته مانند منطقه خودمختار در هر استان اداره شده است که خروجی آن نسبت ناچیزی با خدمات‌دهی به جامعه هدف دارد این درحالی‌است که به غلط در بین مردم شایع‌شده خانواده شهدا و ایثارگران خدمات فراوانی از دولت دریافت می‌کنند، اما واقعیت در تضاد با این تصویر مهندسی شده در جامعه است به‌طوریکه در استان همدان این نهاد فرهنگی آنقدر بی‌تحرک است که حتی نه‌نامی و نشانی از مدیر این مجموعه در خبرها وجود ندارد این درحالی است که در کنار این سکون مطلق این نارضایتی خانواده شهدا و ایثارگران است که هر روز مضاعف شده اما با توجه به متانت و صبوری این عزیزان صدایی از آنها به گوش نمی‌رسد اما شواهد موجود در گفتگویی‌هایی که با این عزیزان داشتیم موید این مسئله است براین اساس با توجه به تغییر دولت و رویکرد عدالت محوری مورد ادعای آن بر آن شدیم تا احمد عباسیه‌بزرگی سرپرست سابق بنیاد شهید استان همدان در این‌باره گفت‌وگویی را ترتیب دهیم که درادامه می‌خوانید:

سرپرست سابق بنیاد شهید استان همدان با بیان اینکه آنچه که در بنیاد شهید طی چند سال اخیر رخ داده به ورود سیاسیون معامله‌گر به جایگاه مسئولیت و تصمیم‌سازی درخصوص عزل و نصب‌ها بازمی‌گردد،اظهارکرد: این امر منجر به آن‌شده که نظام شایسته‌سالاری در بنیاد شهید دستخوش مطالبات سیاسیون شود.

احمد عباسیه‌بزرگی با تاکید براینکه این مهم منجر به سوء‌استفاده از ظرفیت بنیاد در امور اجتماعی شده است تصریح کرد: متاسفانه این افراد این جایگاه را رها نکرده و براین رویکرد تاکید دارند حال آنکه اگر بنیاد با نظام شایسته‌سالاری که مورد تاکید مقام معظم رهبری است مدیریت شود مسائل و مشکلات آن نهاد فرهنگی قابل رفع شدن است.

وی با تاکید براینکه عدم شایسته‌سالاری در رأس بنیاد شهید منجر به این شده که برخی افرادی به جایگاه مدیریتی در این نهاد برسند که از نظر سلامت نفس و از نظر نیت با مشکل مواجه‌اند ابراز کرد: درواقع انتصابات دستخوش همین فرایند شده است به طوریکه درحال حاضر افراد شایسته، مخلص و درعین حال با روحیه جهادی و تفکر بسیجی از گردونه مدیریت حذف شده و یا به حاشیه کشانده می‌شوند و در عوض افرادی که دارای روحیه تملق و چاپلوسی بوده و درعین حال زدو بندهای سیاسی دارند مسئولیت برعهده می‌گیرند که این امر در نهایت به تبعیض در ارائه خدمات به جامعه هدف منجر می‌شود.

سرپرست سابق بنیاد شهید استان همدان با تصریح به اینکه این تبعیض باعث بروز نارضایتی در جامعه هدف شده است،گفت: متاسفانه علاوه بر مسائل عنوان‌شده یک نگاه صنفی در مدیریت بنیاد نیز اخیرا ایجاد شده حال انکه جامعه هدف بنیاد از چند گروه خانواده شهدا، جانبازان،آزادگان تشکیل شده‌اند بنابراین نگاه صنفی در ارائه خدمات طبیعتا باعث می‌شود بخشی از این گروه‌ها احساس نارضایتی و ناعدالتی کنند.

عباسیه‌بزرگی با تاکید براینکه حتی به وضوح این عزیزان بی‌عدالتی در ارائه خدمات را مشاهده می‌کنند،اذعان کرد: این نارضایتی و رنجش در نهایت بی‌اعتمادی به بنیاد شهید را درپی دارد.

وی ادامه داد: این بی‌اعتماد به بنیاد و مسئولان آن از سوی جامعه هدف، آن‌ها را به مسیر دیگر رهنمون می‌کند.

این مدیر بازنشسته با اشاره به اینکه این عزیزان (جامعه هدف) از عزت نفس بالایی برخوردار هستند خاطرنشان کرد: این وظیفه مسئولان است که با یک روحیه‌ عدالت‌محور و ارائه خدمات بی‌منت تکلیف خود را نسبت به جامعه هدف به انجام برسانند نه آنکه شرایط را به گونه‌ای پیش ببریم که داد و فریاد این عزیزان بلند کنیم و بعد به دنبال چاره کار برویم.

سرپرست اسبق بنیاد شهید استان همدان با ا شاره به اینکه نکاه بنید شهید استان نباید منطقه‌ای و نقطه‌ای باشد ابراز کرد: متاسفانه درحال حاضر در شهرستان‌ها ایثارگران، خانواده شهدا و جانبازانی حضور دارند که از خدمات این بنیاد کمترین بهره را می‌برند.

وی افزود: مسئله اینجاست همانگونه که این ایثارگر روستایی اهل فلان شهرستان در زمان جنگ کار و زندگی‌ خود را رها کرد در جبهه حاضر شد تا از جان، مال و مملکتش دفاع کند درحال حاضر نیز باید این عزیز مورد توجه قرار گرفته و دیده شود.

عباسیه‌بزرگی با اشاره به اینکه متاسفانه این نگاه عدالت‌محور در بنیاد شهید استان همدان وجود ندارد ابراز کرد: بازهم تاکید می‌کنم باید کلیه خدمات با عدالت و بی منت به همه ایثارگران ارائه شود.

وی با تاکید براینکه امام خمینی(ره) بنیاد شهید را یک نهاد افضل نامید و براین اساس افراد زیر مجموعه آن نیز باید به طور افضل دیده شوند بیان کرد: از طرفی هم مقام معظم رهبری بارها بر ضرورت تکریم جامعه ایثارگران تاکید داشته و دارند اما متاسفانه درحال حاضر بر اثر عدم اجرای این منویات میزان نارضایتی در این عزیزان در سطح قابل توجهی افزایش یافته است.

این مدیر ارشد بازنشسته استانی با بیان اینکه اغلب این عزیزان خود به واسطه حضور در جبهه‌ها جنگ دارای رنج‌ها، داغ‌ها ودرد‌های بسیار هستند و نباید عملکرد و رفتار ما منجر به رنجش بیشتر آن‌ها شود، اذعان کرد: ریشه همه این مشکلات در نگاه تبعیض‌آمیز و عدم شایسته‌سالاری در عرصه مدیریت این نهاد است.

عباسیه بزرگی با تاکید براینکه متاسفانه این بی‌عدالتی چندین سال است که ریشه دوانده و به نوعی وابسته به مسائل سیاسی است تغییر این رویکرد با دشواری بسیاری روبه رو است گفت: در واقع بنیاد شهید همدان نیازمند مدیریت جهادی است.

وی با اشاره به اینکه بنیاد شهید بر اساس اساسنامه یک بنیاد فرهنگی است اما این مهم نادیده انگاشته می‌شود،ابراز کرد: یکی از اصلی‌ترین این مباحث به ترویج نقش تربینی مادران شهید باز می‌گردد زیرا مادران ایران زمین در طول هشت سال دفاع مقدس حماسه‌های جاویدی آفریدند که تاریخ همیشه از آن یاد خواهد کرد.

عباسیه بزرگی، افزود: آنان با صبر، استقامت، تحمل دشواریها و برای حفظ آرمان‌های انقلاب اسلامی و همچنین امنیت و آرامش مردم، همه‌ ملت ایران را مدیون خود ساختند ابراز کرد: این مادران سال‌های طولانی پس از شهادت فرزندانشان با مشقت زیاد روزگار سپری کرده‌ و متحمل سختی شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه طی سال‌های اخیر تعداد کثیری از این عزیزان به دلیل رنج و درد‌ها تحمیل شده و نیز کهولت سن فوت شدند و نامی از رشادت آن‌ها نیست این درحالی است که یکی از وظایف اصلی بنیاد شهید ترویج فرهنگ ایثارو شهادت است خاطر نشان کرد: آن‌ها در طول سال‌های پس از جنگ نه تنها از غم فراق شهیدشان رنج می‌بردند، بلکه برخی از آن‌ها که فرزندانشان مفقودالاثر شده با بی‌اطلاعی از وضعیت عزیزانشان، غم آن‌ها دوچندان بود به تعبیر رهبر انقلاب اسلامی، این خانواده‌ها که حتی نمی‌دانستند فرزندشان زنده است یا نه، هر شب برای آن‌ها مانند شب عملیات بود.

عباسیه بزرگی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در وصف مادران شهدا فرمودند بدانید امروز در هیچ جای‌ دنیا زنانی مثل این مادران شهدای ما، که مادر دو شهید، مادر سه شهید، مادر چهار شهید باشند، نیستند ابراز کرد: در جامعه ما، مادرانی با این خصوصیات که از پدرها بهتر و قویتر و آگاهانه‌تر ایستادند، در این میدان بسیارند، این همان تربیت اسلامی است. این همان دامان پاک، مطهر و نورانی فاطمه زهرا(س) است که ازسوی این نهاد فرهنگی به فراموشی سپرده شده است.

وی با تاکید براینکه یکی از دلایلی که افراد به درجه بالای شهادت نائل می‌شوند، نقش پدر و مادر آنهاست که متاسفانه ما به این مسئله خیلی توجه نمی‌کنیم و جا دارد به این موضوع پرداخته شود عنوان کرد: پرداختن به این عزیزان درحد یک مصاحبه کار فرهنگی نیست.

مع‌الوصف با توجه به انچه گفته شد به نظر می‌رسد بنیاد شهید استان همدان نیازمند خانه‌تکانی جدی است تا بتواند در وهله نخست به بدیهی‌ترین وظایف خود درعرصه خدمات‌رسانی درست عمل کرده و سپس در جایگاه فرهنگ‌سازی ورود و با رویکرد کارشناسانه نسبت به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و در پی آن پاسداشت نقش تربیتی خانواده ایثارگران اقدام کند زیرا انچه امروز از بنیاد شهد به ویژه در استان باقیمانده تنها نامی است که بار معنایی زیادی را بدون هرگونه عملکرد مثبتی به دوش می‌کشد.

شناسه خبر 46261