شناسه خبر:46354
1400/7/4 08:58:28

سپهرغرب، گروه خبر: معاون امور اقتصادی استاندار همدان از تحرک خوب استان همدان در حوزه فناوری طی سه سال گذشته خبر داد.

ظاهر پورمجاهد شنبه سوم مهرماه در شورای مهارت استان همدان اظهار کرد: استفاده از ظرفیت‌های مراکز فناوری در وضعیت مطلوبی قرار دارد که در این راستا مجموعه پارک علم وفناوری خوب ورود پیدا کرده است.

وی افزود: برای پیشرفت در حوزه فناوری باید پیوند بین صنعت و دانشگاه ایجاد و نیازهای استان در حوزه کسب‌وکار شناسایی شود تا متناسب با ظرفیت‌ها و نیاز استان شرکت‌ها در حوزه فناوری و نوآوری حرکت‌های خوبی داشته باشند.

پورمجاهد با بیان اینکه 36 مرکز در واحدهای تولیدی بزرگ استان توسط مجموعه فنی و حرفه‌ای ایجاد شده است، تصریح کرد: آموزش در حوزه فناوری و صنعت بسیار راهگشا بوده که در این طرح مجموعه فنی و حرفه‌ای بسیار خوب عمل کرده است.

معاون امور اقتصادی استاندار همدان یادآور شد: یکی از ایرادات استان در استفاده از ظرفیت‌ها در حوزه گیاهان دارویی، عدم انسجام آن است که باید مراکز فناوری در این حوزه بیشتر مورد توجه قرار گیرند و مجموعه جهاد کشاورزی آن‌ها را مورد حمایت قرار دهد.

وی با اشاره به چالش بحران آب و کم‌آبی، اظهار کرد: در حوزه گیاهان دارویی باید به سمت استفاده از گیاهانی حرکت کنیم که نسبت به شرایط آب‌وهوایی مقاوم‌تر بوده و به آب وابستگی نداشته باشند.

این مقام مسئول با بیان آنکه باید شرایط را برای شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان فراهم کنیم، گفت: تسهیل‌گری شرایط برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان موجب استحکام حضور آن‌ها خواهد شد.

پورمجاهد خاطرنشان کرد: نقش سیاست‌گذاری برای جلوگیری از مهاجرت مؤثر است، چراکه در همدان شرایط بسیار خوبی وجود دارد که با تسهیل کردن آن می‌توان از حضور افراد توانمند بهره‌مند شد.

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا نیز در این شورا گفت: دانشگاه بخشی از اکوسیستم کارآفرینی باید باشد، در بحث آینده‌پژوهشی باید نگاه ما در بسیاری از موارد محدود به قوانین نباشد.

یعقوب محمدی‌فر با بیان اینکه در برخی موارد قوانین ما سنتی و ضد توسعه هستند، تصریح کرد: قوانین سنتی و ضد توسعه ما را در حوزه فناوری عقب می‌اندازد، چراکه هرجا قوانین و محدودیت‌ها برداشته شده، شاهد بالندگی در آن حوزه بوده‌ایم که ازجمله آن‌ها می‌توان به سلول‌های بنیادی اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه یک ورزشکار معمولی یک مدیر برنامه دارد اما ما برای دکتر هیچ مدیر برنامه‌ای نداریم و تنها راهکار آن پیوند صنعت و دانشگاه است که بتوانیم با برنامه پیش برویم، خاطرنشان کرد: در این راستا دانشگاه سعی بر توسعه مرکز رشد و فناوری دانشگاه با مجموعه پارک علم و فناوری داشته است و راه‌اندازی مرکز شتاب‌دهی در دانشگاه به این موضوع کمک خواهد کرد و شرکت‌هایی ورود خواهند یافت که ایده‌ها و پیش‌ایده‌ها را حمایت خواهند کرد.

رئیس دانشگاه بوعلی‌سینا با بیان اینکه مرکز شتاب‌دهی که در دانشگاه راه‌اندازی خواهد شد به سمت خلق نیازهای جدید پیش خواهد رفت، افزود: یکی از مباحث مهم در حوزه دانشگاه، لزوم تغییر برخی رشته‌ها است که باید در این رشته‌ها تغییراتی ایجاد شود تا بتوانیم پیوند بین صنعت و دانشگاه برقرار کنیم.

وی با بیان اینکه باید دغدغه‌های آینده را در دانشگاه مطرح و خلق کنیم، گفت: این دانشگاه متعلق به همه بوده و باید ازظرفیت‌های این دانشگاه در حوزه فناوری بهره گرفت.

محمدی‌فر به وجود گیاهان دارویی و ظرفیت‌های خوب استان همدان در این حوزه اشاره کرد و افزود: در الوند همدان گونه‌های گیاهی دارویی به‌صورت خودرو وجود دارد که می‌توان از این ظرفیت به‌خوبی بهره گرفت.

وی گفت: رشته گیاهان دارویی را می‌توان در کنار رشته کشاورزی و باغبانی انجام داد.

رئیس سازمان آموزش فنی‌ و حرفه‌ای استان همدان و دبیر شورای مهارت استان همدان نیز در این شورا گفت: مجموعه فنی و حرفه‌ای در حوزه مهارت به‌خوبی ورود پیدا کرده است.

مختاران با بیان اینکه بسیاری از فعالیت‌هایی که درحال انجام است با حمایت مجموعه پارک علم و فناوری و سایر ارگان‌ها انجام شده است، ادامه داد: یکی از اولویت‌های مجموعه آموزش فنی و حرفه‌ای آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای توسط سربازان، دانشگاهیان، روستاییان و آموزش نخبگان است که در 6 ماهه امسال 19 هزار و 703 نفر در این راستا آموزش دیده‌اند.

مختاران تصریح کرد: آموزش این مهارت‌ها متناسب با نیاز بازار بوده که 35 کارگاه آموزشی در این راستا برگزار شده و یکی از فعالیت‌های خوب ورود کارآفرینان بوده که 372 نفر در بخش خصوصی اشتغال ایجاد شده است.

وی گفت: با توجه به موضوع کم‌آبی، کشت گل محمدی در شهرستان فامنین را به کشاورزان منطقه آموزش دادیم که 100 هکتار از زمین‌های این منطقه زیر کشت گل محمدی قرار گرفتند.

وی آماده‌سازی دپارتمان تخصصی آموزش چرم و مصنوعات چرم را از دیگر برنامه‌های انجام‌شده توسط مجموعه فنی و حرفه‌ای برشمرد و گفت: تفاهم‌نامه سه‌جانبه با مجموعه شرکت شهرک‌های صنعتی انجام داده‌ایم و در این راستا افراد جویای کار توانمندسازی شده‌اند.

شناسه خبر 46354