شناسه خبر:46548
1400/7/10 09:59:27

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار کردستان با اعلام اینکه این استان ظرفیت کشت فراسرزمینی را دارد، گفت: یکی از سرمایه‌گذاران خارجی مستقر در این استان برای کشت فراسرزمینی اعلام آمادگی کرده است.

بهمن مرادنیا روز پنجشنبه در جریان دیدار سرپرست معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه سال‌ها از طرح کشت فراسرزمینی می‌گذرد و هنوز اقدامی انجام نشده است، اظهار داشت: در این رابطه با یکی از سرمایه‌گذاران خارجی که سالانه پنج تن طلا از یکی از معادن طلای کردستان تولید می‌کند مذاکراتی انجام دادیم.

وی اضافه کرد: این سرمایه‌گذار درپاسخ به حمایت‌هایی که از تولید طلای شرکت آنها در استان شده برای کشت فراسرزمینی اعلام آمادگی کرده است.

استاندار کردستان با اشاره به اینکه اگر امسال خشکسالی اتفاق نمی‌افتاد آبگیری سد ژاوه در سال جاری انجام می‌شد، گفت: قرار شده از سد ژاوه آب به 9 هزار هکتار از اراضی دشت دهگلان انتقال داده شود.

مرادنیا با بیان اینکه چهار هزار هکتار توسعه باغات را هم از انتقال سد آزاد به اراضی موجود در این مسیر خواهیم داشت،یادآور شد: از آب سدسیازاخ هم هفت هزار هکتار اراضی کشاورزی و از انتقال آب از سدآزاد به قوچم هم یک هزار هکتار زیرپوشش قرار می‌گیرد.

وی اظهار داشت: با اجرایی شده طرح‌های مذکور و سه طرح پیشران توسعه کشاورزی که شامل تعریف توسعه 50 هزار هکتار باغ، افزایش تولید گوشت قرمز و تبدیل 96 هزار هکتار اراضی دیم به آبی است، شاهد انقلابی در بخش کشاورزی استان خواهیم بود.

استاندار کردستان با بیان اینکه اعتبارات محدود استان پاسخگوی افزایش تولید و درآمد و اشتغال مردم نیست، گفت: در این راستا نیاز به مساعدت بیشتر مسوولان کشوری و استفاده از توان سرمایه‌گذاران خارجی داریم.

سطح 75 درصد اراضی زراعی کشور کمتر از پنج هکتار است

سرپرست معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه از 18 میلیون هکتار اراضی کشاورزی کشور 12 میلیون هکتار آن به محصولات زراعی اختصاص دارد، گفت: 75 درصد اراضی زراعی کشور ما هم کمتر از پنج هکتار است.

علیرضا مهاجر با بیان اینکه سه میلیون و 600 هزار بهره‌بردار در بخش زراعت فعالیت می‌کنند، افزود: در بخش زارعت علاوه بر نیاز انسانی با تولید علوفه نیاز دام‌ها هم باید تامین شود لذا این بخش مسوولیت خطیری برعهده دارد.

وی با بیان اینکه براساس افزایش قیمت نهاده‌ها،نرخ خرید تضمینی گندم تعیین شد، اضافه کرد: به ازای تولید هر کیلوگرم گندم کشاورزان 69 هزار ریال هزینه می‌کنند که خرید تضمینی این محصول 75 هزار ریال اعلام شد تا درآمد خوبی نصیب این قشر شود.

سرپرست معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در ارتباط با کشت فراسرزمینی هم یادآور شد: بررسی‌های لازم در خصوص ظرفیت کردستان برای کشت فراسرزمینی را انجام خواهیم داد و پیگیر اقدامات لازم در این رابطه خواهیم شد.

کردستان سه میلیون و 199 هزار راس دام سبک و سنگین، 13 میلیون قطعه انواع طیور و 257 هزار کندوی زنبور عسل دارد و جمعیت بهره بردار کشاورزی آن 115 هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود سه میلیون تُن محصولات کشاورزی تولید می‌کنند که 442 هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی مربوط به بخش زراعت است.

عمده محصول زراعی این استان گندم است که در سال زراعی جاری (1400-1399)، 573 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت گندم دیم و 32 هزار و 500 هکتار هم به کشت گندم آبی اختصاص پیدا کرد؛ امسال بیش از 500 هزار تن گندم در کردستان تولید و 280 هزار و 225 تن گندم مازاد برنیاز از کشاورزان استان به طور تضمینی خریداری شد.

شناسه خبر 46548