شناسه خبر:46940
1400/7/21 09:38:13
برنامه‌ریزی برای توسعه شبکه ریلی کشور

افتتاح راه آهن همدان-سنندج در دهه فجر

سپهرغرب، گروه خبر: معاون وزیر راه با بیان اینکه برای ریل‌گذاری در سطح کشور برنامه‌های دراز مدتی در شبکه حمل و نقل پیش بینی شده است، گفت: در دهه فجر امسال پروژه راه آهن همدان سنندج به بهره‌برداری می‌رسد.

خیرالله خادمی در مراسم اتمام ریل‌گذاری راه آهن همدان به سنندج که در ایستگاه اظهار کرد: طی دوسال اخیر برای پیشرفت پروژه راه آهن همدان به سنندج کار و فعالیت به صورت جهادی و ویژه بوده است.

معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: در پروژه‌های ریلی و‌ عمرانی رسم بر این است که ما با حضور در محل اتمام پروژه را جشن بگیریم.

خادمی با بیان اینکه ایستگاه راه آهن سنندج یکی از زیباترین ساختمان‌ها در کشور است بیان کرد: قسمت اعظم و سخت کار به‌ اتمام رسیده و‌ مابقی توسط خود نیروهای استان انجام می‌شود.

وی در ادامه به نیابت از وزیر راه و شهرسازی و وزارت خانه از کارگران و‌ متخصصین تشکر کرد و گفت: پروژه راه آهن همدان - سنندج تنها پروژه‌ای بود که در هیچ سطحی برای ساخت آن مخالفت نبوده است.

معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه مقام معظم رهبری نیز تاکید زیادی بر عمران و آبادانی استان کردستان دارند افزود: در سطح ریاست جمهوری،وزارتخانه‌ها و حتی دستگاه‌های امنیتی نیز کوچکترین مخالفت با ساخت و‌ اجرای این پروژه وجود نداشت.

وی گفت: یکی از افتخارات ما این است که پروژه راه آهن همدان - سنندج اولین پروژه‌ای بود که ریل آن با استفاده از منابع ملی ساخته شده و‌ تمام نیروها و کارگران آن نیز بومی بوده است.

خادمی با بیان اینکه اتمام این پروژه توسعه و اشتغال هرچه بیشتر مردم کردستان را به دنبال خواهد داشت افزود: در دهه فجر امسال پروژه راه آهن همدان سنندج به بهره‌برداری می‌رسد.

وی سرعت بالای ساخت و پیشرفت فیزیکی این پروژه را مدیون تلاش مسئولین استانی عنوان کرد و افزود: این نشان می‌دهد که همه مسئولان کشوری موافق عمران و آبادانی کردستان هستند.

معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: برای توسعه زیرساخت در کشور باید نوار ریلی کشور از خوزستان به لرستان و از آنجا به کرمانشاه،کردستان و آذربایجان غربی متصل شود.

وی با بیان اینکه برای ریل‌گذاری در سطح کشور برنامه‌های دراز مدتی در شبکه حمل و نقل پیش بینی شده است افزود: قسمتی از این نوار ریلی انجام شده و مابقی نیر در حال ساخت است.

خادمی با بیان اینکه در دوسال اخیر یک‌هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار به پروژه تزریق شده است افزود: در 6 ماه گذشته 760 میلیارد تومان دیگر به پروژه تزریق شد.

وی گفت: مشابه چنین پروژه‌ای در سطح کشور از لحاظ تخصیص اعتبار وجود ندارد و این نشان از اهمیت و جایگاه آن در سطح کشور دارد.

  پروژه راه آهن همدان- سنندج در حوزه تخصیص اعتبار مشابه ندارد

بهمن مرادنیا استاندار کردستان هم در این مراسم، اظهار کرد: برای ساخت پروژه تاکنون یک‌هزار و 700 میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته است.

وی افزود: تخصیص اعتبار برای این پروژه و همچنین پیشرفت اجرایی آن در کشور همانند ندارد.

استاندار کردستان در خصوص معارضین این پروژه گفت: خوشبختانه قوه قضاییه در این مورد بیشترین همکاری را با ما داشته که شایان تقدیر است.

وی با اشاره به اینکه قرار است این پروژه در دهه فجر امسال به بهره‌برداری برسد اظهار کرد: برای ساخت و اتمام راه آهن همدان سنندج عزم و اراده بزرگی هم درسطح کلی و‌هم در سطح استان وجود داشت.

استاندار کردستان بیان کرد: اتمام ریل گذاری پروژه راه آهن همدان سنندج علاوه بو توسعه استان اشتغالزایی را نیز به دنبال خواهد داشت.

مرادنیا در پایان گفت: امیداست نخستین سفر قطار همدان سنندج توسط کارگران مشغول به کار در این پروژه به مشهد انجام شود.

مدیرکل ساخت ساختمان‌های راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های کشور گفت: ایستگاه راه آهن سنندج در مساحت زیربنایی 13 هزار و 400 متر یکی از شاهکار‌های معماری در غرب کشور است.

حسین بهجویی اظهار کرد: پروژه ایستگاه راه آهن سنندج یک شاهکار معماری در استان است که فقط با حمایت مسئولان استانی به اجرا در آمده است.

مدیرکل ساخت ساختمان‌های راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های کشور با بیان اینکه در ساخت این ایستگاه از پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های داخل کشور استفاده شده است افزود: این ایستگاه یکی از شاهکارهای معماری در غرب کشور است.

وی افزود: ایستگاه راه آهن سنندج در مساحت زیربنایی 13 هزار و 400 متری یکی از بهترین ایستگاه‌ها در غرب کشور است.

بهجویی بیان کرد: سالن این ایستگاه دارای 4400 متر مساحت می‌باشد که تاکنون از پیشرفت 98 درصدی برخوردار بوده است.

وی اظهار داشت: اگر مشکلات ناشی از تحریم‌های اقتصادی نبود، ایستگاه راه آهن سنندج خیلی زودتر از اینها به بهره‌برداری می‌رسید.

مدیرکل ساخت ساختمان‌های راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های کشور افزود: تمام مصالح و شیشه‌های این ایستگاه برای نخستین بار به دست صنعتگران ایرانی ساخته شده است.

  راه‌آهن همدان -سنندج توسعه همه جانبه کردستان را به دنبال دارد

محسن فتحی نماینده مردم شهرستان‌های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی هم در این مراسم اظهار کرد: راه آهن همدان به سنندج نعمت بزرگی برای استان کردستان است، چرا که توسعه همه‌جانبه برای استان به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: از سال 97 به بعد و طی دو سال یک‌هزار و 550 میلیارد تومان برای ساخت و‌ تکمیل این پروژه هزینه شده که از جمله بزرگترین پروژه‌های درحال ساخت استان بوده است.

رسیدن ایستگاه راه آهن به سنندج نیازمند 20 میلیارد تومان اعتبار دیگر است

نماینده مردم شهرستان‌های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی گفت: برای رسیدن این ایستگاه به شهرستان سنندج نیازمند 20 میلیارد تومان اعتبار دیگر است.

وی اظهارکرد: اتمام ریل‌گذاری راه آهن همدان سنندج و پیشرفت زیاد این پروژه همه و‌همه ناشی از هم افزایی و‌همفکری مسئولین استانی بوده است.

گفتنی است؛ راه‌آهن تهران - همدان - سنندج در حوزه استحفاظی استان کردستان سه ایستگاه مسافری در شهرهای قروه، دهگلان و سنندج و دو ایستگاه ترافیکی در آونگان، دوسر شهرستان قروه دارد.

در حاضر حال 3 کلیومتر ریل‌گذاری مانده از مسیر روستای گنجی که ریل‌گذاری قطار به کردستان به اتمام برسد. گفتنی است این طرح ارزش ریالی برابر هزار و هفتصد میلیارد تومان دارد.

شناسه خبر 46940