شناسه خبر:46942
1400/7/21 09:43:28

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار ایلام گفت: 24 هزار و 500 میلیارد ریال در سفر رییس جمهوری با اولویت به چهار حوزه نفت و گاز، کشاورزی، اربعین و گردشگری به ایلام اختصاص یافت.

محمد نوذری در نشست ستاد بحران استان اظهار کرد: علاوه بر تخصیص بودجه برای هر بخش، اما اولویت توسعه و پیشرفت ایلام در سفر رییس جمهوری به چهار حوزه نفت و گاز، کشاورزی، تکمیل زیرساخت‌های اربعین و سرمایه گذاری در در حوزه گردشگری بود.

وی افزود: سفر رییس جمهوری به ایلام در ابتدای کار دولت منشأ خدمات ارزشمندی است که می‌توان امیدوار بود در آینده نزدیک با اختصاص اعتبارات سفر رییس جمهوری شاهد رونق اشتغال در استان باشیم.

نوذری ادامه داد: سرمایه گذاری 4.5 میلیارد دلاری در حوزه نفت و گاز، اختصاص بودجه برای سامانه گرمسیری، تکمیل 9 ایستگاه پمپاژ نیمه کاره و راه اندازی پروژه نفتی چنگوله در 6 ماه آینده بخشی از مصوبات سفر رییس جمهوری به ایلام بود.

استاندار ایلام از اختصاص یک هزار و 500 میلیارد ریال از محل اعتبارات وزارت نفت در راستای تحقق مسئولیت‌پذیری اجتماعی به اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان برای رفع نقاط حادثه‌خیز خبر داد و گفت: علاوه بر این رقم، وزارت نفت یک هزار و 500 میلیارد ریال نیز برای رفع تنش آبی روستاهای استان اختصاص می‌دهد.

نوذری اضافه کرد: طبق برنامه ریزی‌های انجام شده تمامی مدارس کانکسی این استان تا پایان سال‌ جاری 1400 برچیده خواهد شد و برای راه‌های عشایری و توجه ویژه به قشر عشایر نیز اعتباراتی در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب ایلام گفت: ظرفیت انتقال آب از سد چم گردلان به منظور تامین آب شرب شهر ایلام روزانه به 630 لیتر در ثانیه افزایش خواهد یافت.

نورالله تیموری میانگین جمعیت روستایی تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب در کشور را 83 درصد ذکر کرد و اظهار داشت: ایلام از این حیث بالاتر از میانگین کشوری و با 99 درصد جایگاه نخست کشور را در اختیار دارد.

وی افزود: یک درصد جمعیت استان که تحت پوشش آب و فاضلاب نیستند با برنامه‌ریزی اتخاذ شده در اسرع وقت تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

مدیرعامل آبفای ایلام تاکید کرد: با تلاش‌های انجام شده افزایش ظرفیت آب شهر ایلام در دست اقدام است که به‌عنوان یک تجربه موفق در کشور معرفی شده است.

تیموری ادامه داد: روزانه 480 لیتر در ثانیه آب از سد چم گردلان به شهر ایلام منتقل می‌شد که در این طرح این مقدار به 630 لیتر بر ثانیه افزایش می‌یابد.

وی اضافه کرد: مشکل و چالش آبی شهرهای ایلام، ملکشاهی، چوار و در حوزه روستایی شهرستان هلیلان به 20 سال گذشته باز می‌گردد که با تخصیص اعتبارات روستایی و برنامه ریزی مسنجم شرکت درصدد رفع این مشکلات است.

وی یادآور شد: از سال 93 تا 98 بیش از 240 میلیارد تومان از محل اعتبارات روستایی برای رفع مشکلات کم آبی روستاییان استات جذب شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب ایلام بیان داشت: همچنین از محل اعتبارات روستایی تزریق شده آبرسانی به 240 روستا انجام شد و تعداد روستاهای که مشکل کم آبی داشتند از سال 93 تاکنون از 125 روستا در استان به 22 روستا رسید که امسال به دلیل کم آبی و خشکسالی تعداد آنان به 26 روستا افزایش یافت.

تیموری اضافه کرد: طبق برنامه ریزی انجام شده مشکل تامین آب روستایی شهرستان‌های چوار و هلیلان نیز در دست انجام است.

مدیر آب و فاضلاب ایلام در ادامه با اشاره به تاثیر شیوع کرونا بر افزایش مصرف آب در ایلام یادآور شد: مصرف آب در این استان 30 درصد نسبت به سنوات قبل افزایش یافته است.

شناسه خبر 46942