شناسه خبر:47220
1400/7/27 09:34:42

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس شورای اسلامی شهر ساوه گفت: قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) برای کمک به تکمیل پروژه‌های شهری ساوه به میدان آمده و تفاهم‌نامه‌ای به ارزش 260 میلیارد تومان نیز به امضا رسیده است.

احمد حاج‌امینی با اشاره به رویکرد شورای اسلامی شهر ساوه در دوره ششم، ابراز کرد: رویکرد شورا با توجه به شرایط اقتصادی کشور و شرایط اقتصادی حاکم بر شهرداری‌ها ازجمله شهرداری ساوه، اهتمام به تکمیل پروژه‌ای نیمه‌تمام بوده که در دوره پنجم شورای اسلامی شهر ساوه شروع شده است.

وی ادامه داد: امروز فصل جدیدی با فعالیت‌های نو در مدیریت شهری ساوه به یاری خداوند و با همت و همدلی مدیران و نیروهای شهرداری آغاز خواهد شد و با توجه به اینکه رمز موفقیت هر جامعه همدلی، اتحاد و همبستگی است، امیدواریم در دوره ششم با همدلی و تلاش بتوانیم در پایان دوره در پیشگاه خداوند و مردم و سربلند باشیم.

   ضرورتی ندارد طرح جدیدی در شهرداری ساوه آغاز شود

رئیس شورای اسلامی شهر ساوه تصریح کرد: با توجه به وضعیت مالی شهرداری ضرورتی ندارد طرح جدیدی آغاز شود، بلکه تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام، پرداخت حقوق و دستمزد کارگران و نیروهای شهرداری و تسریع در روند تکمیل پیاده‌راه باید در اولویت شهرداری ساوه قرار گیرد.

حاج‌امینی گفت: یکی از عواملی که موجب شد شهرداری در دوره پنجم بخشی از بحران‌های مالی را پوشش دهد، درآمد حاصل از توافقات با مالکین بزرگ بود؛ بر همین اساس بنده توصیه می‌کنم همچنان انجام توافق با مالکان بزرگ را در دستور کار و برنامه قرار دهیم تا بتوانیم بخشی از کسری بودجه شهرداری را تأمین کنیم.

وی افزود: خوشبختانه کمربندی شمال به بهره‌برداری رسید، کمربندی شرق با 60 درصد پیشرفت فیزیکی و کمربندی جنوب نیز درحال انجام است، گام بعدی بحث سامان‌دهی و زیباسازی مبلمان شهری ازجمله بلوار بسیج 2، بلوار شهیدبهشتی، بلوار شهیدآوینی، بلوار کارگر و باهنر است که طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده مقرر است ظرف چهار سال فعالیت شورای دوره ششم به بهره‌برداری برسند.

   شورای ششم و چالش پیاده‌راه

رئیس شورای اسلامی شهر ساوه تصریح کرد: چالشی که امروز گریبان‌گیر شورای اسلامی شهر ساوه است، بحث پیاده‌راه امام بوده؛ این پیاده‌راه در دوره چهارم اجرا شد، اما یک طرح جامع و کامل نبود. به‌خاطر اینکه در اجرای یک پروژه شهری یک‌سری مقدمات و هماهنگی‌ها قبل از اجرا با دستگاه‌های خدمات‌رسان نیاز است که صورت بگیرد تا عملیات عمرانی در محدوده طرح پنج سال به درازا نکشد.

حاج‌امینی گفت: اداره آب و فاضلاب ساوه ضرورت برنامه سامان‌دهی سیستم فاضلاب در محدوده پیاده‌راه را اعلام کرد و شهرداری ساوه نیز با وجود هزینه‌های مجدد، از این فرصت برای سامان‌دهی پیاده‌راه استفاده کرد. هرچند در شرایط اقتصادی موجود هم شهرداری متضرر شد و هم کسبه و هم مردم، اما باید این کار صورت می‌گرفت.

وی افزود: جلسات متعددی برای تکمیل این پروژه صورت گرفته و تجهیزات و مصالح مورد نیاز خریداری شده است؛ امیدواریم ظرف یک ماه آینده این پروژه تکمیل شود.

رئیس شورای اسلامی شهر ساوه تصریح کرد: ما به دنبال شهرداری متناسب با جایگاه و شأن شهر ساوه هستیم که بتواند با توجه به بحران مالی و وضعیت اقتصادی کشور، تلاش کند و شهر را با شرایط موجود مدیریت کند.

وی افزود: برای تعریف پروژه‌های جدید منتظر وضعیت منابع مالی شهرداری هستیم، با توجه به شرایط اقتصادی شهرداری‌ها به‌تنهایی قادر به ارائه خدمات و تأمین زیرساخت‌های شهری نیستند؛ به همین منظور به سمت منابع پایدار در حرکت هستیم. کمیته درآمدی شهرداری فعال شده و چندین جلسه در این خصوص تشکیل شده است.

   متکی بودن به ارزش‌افزوده باعث می‌شود سایر منابع درآمدی مغفول بماند

رئیس شورای اسلامی شهر ساوه تصریح کرد: درتلاش هستیم از ظرفیت نخبگان و کارشناسان حوزه اقتصادی برای شناسایی منابع درآمد پایدار استفاده کنیم. متکی بودن به ارزش‌افزوده باعث می‌شود سایر منابع درآمدی مغفول بماند. دوره‌های قبل ارزش‌افزوده یک منبع درآمد خوب برای شهرداری‌ها بود، اما از دوره پنجم براساس مصوبه مجلس توزیع و برنامه‌ریزی درخصوص آن از حوزه شهرداری‌ها خارج شد و شهرداری‌ها ازجمله شهرداری ساوه با یک چالش بزرگ مواجه شدند.

حاج‌امینی ادامه داد: نمی‌توانیم به منابع دولتی و ارزش‌افزوده امیدوار باشیم، همان‌طور که نباید صرفاً وابسته به درآمد نفت باشیم. شرایط ایجاب می‌کند به سمت درآمد پایدار برویم، یکی از راه‌های درآمد پایدار آسان‌سازی صدور پروانه است. مردم به‌دلیل مشکلات اقتصادی، بحث ممنوعیت‌های قانونی و حد نصاب متراژ برای ساخت‌وساز، با مشکلاتی مواجه هستند؛ بنابراین جلسه‌ای برای تسهیل صدور پروانه برگزار شده است که امیدواریم به‌زودی منجر به تصمیمات مثبتی شود.

   شهرداری تنها نهاد مردمی است که به‌صورت شبه‌دولتی اداره می‌شود

وی افزود: از دیگر راه‌های درآمد پایدار بحث وصول عوارضات است که به‌دلیل متکی بودن به ارزش‌افزوده، مغفول مانده و باید احیا شود. بنده به‌عنوان یک شهروند اگر خواستار خدمات مطلوب هستم، باید عوارض پرداخت کنم. شهرداری تنها نهاد مردمی است که به‌صورت شبه دولتی اداره می‌شود و مشارکت مردم برای مدیریت شهری ضروری است.

رئیس شورای اسلامی شهر ساوه تصریح کرد: منبع دیگر برای کسب درآمد پایدار، استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاران است. شهرستان ساوه با وجود برخورداری از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های منحصربه‌فرد در جذب سرمایه‌گذار موفق نبوده است. امروز شهرداری به‌تنهایی قادر به ارائه خدمات نیست و بخش خصوصی باید در کنار شهرداری‌ها باشد.

حاج‌امینی گفت: توان مالی شهرداری ساوه درحال حاضر پرداخت حقوق کارکنان و حفظ شرایط موجود مدیریت شهری است، بخش اعظم درآمد شهرداری صرف هزینه‌های جاری می‌شود، پرداخت حقوق ماهیانه 15 میلیارد تومانی که در آینده نزدیک به 17 میلیارد تومان می‌رسد، رقم بالایی است.

   نیروهای مازاد شهرداری را تعدیل نمی‌کنیم

رئیس شورای اسلامی شهر ساوه عنوان کرد: اگرچه در شهرداری نیروهای مازاد داریم، اما با توجه به تأکید مقام معظم رهبری در بحث اشتغال‌زایی و اینکه هر کدام از این افراد تشکیل خانواده داده‌اند، ازنظر اخلاقی بیکار کردن آن‌ها وجهه خوبی ندارد؛ اما افزایش نیرو نداریم و اگر بازنشسته داشتیم، جذب و استخدام نخواهیم داشت. از نیروهای خود شهرداری برای پیشبرد امور استفاده خواهیم کرد و از امروز هیچ نیرویی بدون آزمون جذب نمی‌شود.

وی تصریح کرد: پردیس سینمایی و طرح مسجد تا مسجد از پروژه‌های موفق در جذب سرمایه‌گذار است، اما توان مالی شهرداری برای اجرای آن‌ها کافی نیست، می‌طلبد زمینه برای مشارکت بخش خصوصی فراهم‌ شود.

رئیس شورای اسلامی شهر ساوه درخصوص نیاز شهرستان ساوه به ایجاد پارکینگ گفت: برای ایجاد پارکینگ ساختمان‌هایی خریداری و تملک شده، اما جوابگوی نیاز شهرستان در تأمین پارکینگ نیست؛ همچنین ساختمان نیروی انتظامی و اداره امور مالیات نیز برای ایجاد پارکینگ و مکان تجاری تملک شده، اما محقق شدن این طرح‌ها مستلزم تخصیص بودجه است.

   امضای تفاهم‌نامه 260 میلیارد تومانی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) در ساوه

حاج‌امینی بیان کرد: کمربندی‌ها و تقاطع‌های غیر همسطح جزء پروژه‌هایی است که تا پایان دوره ششم شورا باید تکمیل شود؛ به همین منظور جلساتی با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) تشکیل شده و نتیجه این جلسه انعقاد یک قرارداد 260 میلیاردی تومانی بود. قرارگاه خاتم یک مجموعه سالم و از ظرفیت بسیار خوبی برخوردار است. با اراده‌ای که قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) دارد، در آینده نزدیک شاهد به نتیجه رسیدن تعداد زیادی از پروژه‌ها خواهیم بود و از حضور این قرارگاه در شهرستان استقبال می‌کنیم.

وی افزود: یکی دیگر از برنامه‌های شهرداری روکش و آسفالت معابر شهر است. 70 درصد معابر شهرستان نیاز به آسفالت و روکش دارد و برای آن دو هزار تُن قیر نیاز داریم؛ اما متأسفانه با محدودیت مالی مواجه هستیم. قیمت یک تُن از 600 هزار تومان به 10 میلیون تومان رسیده است، بنابراین درتلاش هستیم از منابع دولتی آسفالت تهیه کنیم.

این مقام مسئول ابراز کرد: اگرچه مهم‌ترین برنامه شهرداری مدیریت شهری در حوزه عمرانی است، اما از برنامه‌های فرهنگی و ورزشی هم غافل نیستیم. هدف شورا و شهرداری سامان‌دهی هزینه‌ها در حوزه فرهنگی و ورزشی است، چراکه اعتقاد داریم تمرکز صرف بر یک حوزه ازجمله ورزش و امور فرهنگی باعث مغفول ماندن سایر حوزه‌ها و نیازهای مدیریت شهری می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر ساوه در پایان گفت: حوزه فعالیت شهرداری بسیار گسترده است و توسعه و پیشرفت شهر مستلزم همکاری و مشارکت مردم و دیگر سازمان‌ها در مدیریت شهری است.

شناسه خبر 47220