شناسه خبر:47328
1400/7/29 09:11:50

سپهرغرب، گروه خبر: سفیر غنا در جمهوری اسلامی ایران مبلمان منبت ملایر را هنری منحصربه‌فرد دانست و گفت: آمادگی لازم برای حضور منبت‌کاران ملایر به کشور غنا را برای تبادلات هنری و توسعه مبادلات تجاری بیشتر با این شهرستان داریم.

«اریک اووسو بواتنگ» شامگاه سه‌شنبه در بازدید از شهرک صنعتی مبلمان منبت حاجی‌آباد و بازار مبل ملایر اظهار کرد: بازدید از این شهرک دید بهتری نسبت به این هنر در ایران به من داد.

وی افزود: برای من بسیار جالب توجه بود که تمامی مراحل کار با دست انجام می‌شود و این یک هنر دستی واقعی و قابل احترام است.

سفیر غنا در جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد کرد: برای تبادل هرچه بیشتر این هنر بین دو کشور، هنرمندانی از ملایر به کشور غنا و افرادی از غنا در این شهرستان حضور پیدا کنند تا ظرفیت‌ها را شناخته و در حوزه صادرات گام بهتری برداریم.

اووسو بواتنگ با اشاره به سفر دوروزه خود به استان همدان با دعوت اتاق بازرگانی، تبادل تجاری بین دو کشور را مفید دانست و بیان کرد: انتظار می‌رود هر دو کشور روابط سیاسی و تجاری بهتری را برای یکدیگر ترسیم کنند و این امر بدون حضور بخش خصوصی امکان‌پذیر نیست.

وی با اشاره به برگزاری جلسه‌های متعدد به‌منظور تحکیم روابط اقتصادی بین دو کشور، ادامه داد: این فرصت برای ما فراهم شد تا روابط مستحکم‌تری برای کشف بیشتر نظرات یکدیگر و تبادل پیشنهادات تجاری داشته باشیم.

سفیر غنا در جمهوری اسلامی ایران همچنین بازدید از کارخانه فرآوری کشمش را نیز مثبت ارزیابی کرد و افزود: بازدید از کارخانه کشمش ملایر ظرفیت بالای صادرات این محصول را نشان داد و امیدواریم در این زمینه تبادل نظر بیشتری داشته باشیم.

معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری ویژه ملایر نیز گفت: سفیر غنا سفر دوروزه‌ای را به دعوت اتاق بازرگانی همدان به این استان دارد که با توجه به دو برند جهانی ملایر در منبت و انگور، سفیر غنا عصر سه‌شنبه از کارگاه‌های تولیدی مبلمان در شهرک صنعتی، نمایشگاه‌ها، بازار مبل و کارخانه‌های فرآوری کشمش بازدید کرد.

حسین فارسی اظهار کرد: سفیر غنا در بازدیدهای روز گذشته پیشنهاد کرد با توجه به شرایط آب و هوایی این کشور و وضعیت مطلوب آن ازنظر بارندگی و تولید چوب، به‌ازای واردات چوب به ایران، مبلمان منبت به کشور غنا صادر شود.

وی همچنین حضور هنرمندان ملایری به غنا و حضور افرادی از این کشور به شهرستان ملایر برای فراگیری آموزش هنر منبت و سرمایه‌گذاری در زمینه احداث کارخانه در کشور غنا را از دیگر پیشنهادات سفیر غنا عنوان کرد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ملایر نیز در حاشیه این بازدید گفت: در راستای افزایش صادرات پیشنهادهای بسیاری برای اعزام مسئولان اقتصادی وزارتخانه‌ها توسط رئیس اتاق بازرگانی استان همدان انجام و این سفر دوروزه تدارک دیده شد.

حمید بهرامی بازدید سفیر غنا از ظرفیت‌های ویژه انگور، کشمش و مبلمان منبت ملایر را فرصتی برای توسعه صادرات دانست و افزود: بازدید امروز فرصتی مغتنم و تلاش برای افزایش صادرات مبلمان منبت و کشمش این شهرستان با کشور غنا است.

وی با بیان اینکه علاوه‌بر مبل و منبت، فعالان تولید و صادرکنندگان کشمش درحال عرضه این محصول در نمایشگاه اکسپو 2020 دبی هستند، ادامه داد: ملایر با تولید سالانه بیش از 240 هزار تُن انگور و بیش از 50 هزار تُن کشمش، رتبه نخست صادرات استان را دارد و کشمش این شهرستان به کشورهای اروپایی، روسیه، عمان و امارات و کشورهای همسایه صادر می‌شود.

رئیس هیئت‌مدیره بازار مبل ملایر نیز با اشاره به فعالیت 9 هزار منبت‌کار و استادکار حرفه‌ای در این شهرستان و تولید بیش از 65 درصد مبلمان منبت کشور در ملایر، بیان کرد: هم‌اکنون بیش از 20 هزار نفر در بیش از پنج هزار کارگاه تولیدی ثبت‌شده در این شهرستان مشغول فعالیت هستند.

یدالله کریمی ادامه داد: هنرصنعت مبلمان منبت 32 درصد از اشتغال شهرستان ملایر را به خود اختصاص داده است و محصولات تولیدی شهر جهانی مبلمان منبت به کشورهای حاشیه خلیج‌ فارس، استرالیا، کانادا و برخی کشورهای اروپایی صادر می‌شود.

سفیر غنا در جمهوری اسلامی ایران عصر روز سه‌شنبه در سفر به شهرستان ملایر از کارگاه‌های تولید مبلمان منبت در شهرک صنعتی مبلمان، نمایشگاه‌های مبلمان، بازار مبل ملایر و کارخانه‌ فرآوری کشمش بازدید کرد.

شهرستان ملایر دارای دو عنوان جهانی انگور و مبلمان منبت است.

شناسه خبر 47328