شناسه خبر:47407
1400/8/3 10:12:31

سپهرغرب، گروه شهر - طاهره ترابی‌مهوش: علیرغم گذشت هفت سال از کلنگ‌زنی پارگیگ طبقاتی آقاجانی‌بیگ به گفته رئیس کمیسیون فنی، عمرانی و حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر همدان این پروژه درحال حاضر دارای پیشرفت 63 درصدی است.

در حال حاضر یکی از مشکلات اصلی در رینگ اصلی شهر همدان کمبود پارکینگ عمومی برای استقرار خودروهای شهروندان است چراکه این موضوع موجب شده علاوه بر حاشیه خیابان‌ها، داخل کوچه‌ها نیز به محلی برای پارک خودروها تبدیل شود و این مسئله موجب بروز مشکل برای ساکنان محله‌ها و ایجاد نارضایتی در آنان شده است. در همین راستا اجرای پروژه‌ای برای رفع نیاز شهروندان از سال‌ها قبل در محوطه آقاجانی‌بیگ همدان کلید خورده ولی آنچه به‌نظر می‌رسد اینکه تا به ثمر رسیدن این پروژه تاریخی همچنان باید چشم‌انتظار بود زیرا این پروژه 18 بهمن‌ماه سال 93 بود که با حضور استاندار، فرماندار، نمایندگان مردم همدان مجلس، اعضای شورای شهر و مسئولان شهرستان همدان کلنگ‌زنی شد اما با گذشت تقریباً هفت سال هنوز شاهد بهره‌برداری از این پروژه مهم در دل شهر نیستم و همچنان ساختمان نیمه‌کاره این پروژه عظیم است که در منطقه محله قدیمی آقاجانی‌بیگ خودنمایی می‌کند حال آنکه قرار بود این پروژه طی دو سال و تا پایان سال 95 تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

جالب تراینکه طی این سال‌ها مسئولان شهری همدان از زمان کلنگ‌زنی این طرح تاکنون هر چند ماه یک‌بار بازدیدی از روند اجرای آن داشته و وعده‌هایی مبنی بر تکمیل و بهره‌برداری از آن داده‌اند که بارها به تیتر رسانه‌های استان همدان تبدیل شده اما هنوز هم که هنوز است این پروژه افتتاح و بهره‌برداری را درک نکرده و در آخرین وعده پایان امسال برای تکمیل آن اعلام شده است. براین اساس با توجه به اهمیت موضوع برآن شدیم تا دراین باره گفت‌وگویی را با حامد جلیلوند؛ مدیر منطقه دو شهرداری همدان و مهدی حدیر؛ رئیس کمیسیون فنی عمرانی حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر همدان ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

مدیر منطقه دو شهرداری همدان با بیان اینکه خوشبختانه سفت‌کاری این پروژه با زیربنای تقریبی 30 هزار متر به‌صورت 100 درصدی به پایان رسیده و نماکاری دو طرف آن نیز علیرغم خاص بودن این نماها و درنتیجه زمان‌بر بودن اجرای آن 70 درصد پیشرفت داشته است.

حامد جلیلوند با تأکید براینکه در حال حاضر پیمانکار در خصوص صورت وضعیت‌ها با مشکل حقوقی برخورد کرده و به محض رفع این مشکل انتظار می‌رود که تا حداکثر 6 ماه آینده این پروژه عظیم شهری به بهره‌بهرداری برسد عنوان کرد: علت تأخیر در این پروژه دارای ابعاد گوناگونی از نوسان قیمت مصالح و تجهیزات ساختمانی گرفته تا مباحث فنی، حقوقی،کمبود اعتبار و غیره را شامل می‌شود.

وی با تأکید براینکه تا سال 98 این پروژه روند کندی را بنا به دلایل عنوان شده طی کرده بود اما در این دو سال توانسته‌ایم سفت‌کاری این پروژه بزرگ را به اتمام برسانیم خاطرنشان کرد: پروژه مذکور شامل حدود 600 واحد پارکینگ استاندارد با رمپ‌های استاندارد، هزار و 800 متر واحد تجاری که به صورت فلت اجرا خواهد شد و نیز تعدادی واحد اداری است.

وی با تأکید براینکه این پروژه به لحاظ استانداردهای در نظر گرفته شده در طراحی و نقشه‌ جزء بهترین و در عین حال استانداردترین پروژه‌های استان به حساب می‌آید اذعان کرد: خوشبختانه هیچ‌گونه بدهی به پیمانکار نداریم و طی این دو سال سعی کردیم در پرداخت هزینه‌ها پا به پای پیمانکار حرکت کنیم.

رئیس کمیسیون فنی، عمرانی و حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر همدان نیز با بیان اینکه این پروژه یکی از چند پروژه‌ای است که در دوره چهارم شورای اسلامی کلید خورد و قرار بود در اواسط دوره پنجم شورا به بهره‌برداری برسد اما بنا به هر دلیلی شورای چهارم از اتمام این پروژه‌ها ناتوان ماند و این مهم را به دوش دوره ششم انداختند گفت: براین اساس در آغازین روزهای دوره ششم شورای اسلامی بازدید از این پروژه در دستورکار قرار گرفت.

مهدی حیدری با تأکید بر اینکه این پروژه قبل از آغاز به کار دوره ششم تعطیل بود، ابراز کرد: طی بازدیدهای انجام شده و بررسی‌هایی که داشتیم مشخص شد اختلاف حقوقی بین پیمانکار و کارفرما بر سر صورت وضعیت‌ها وجود دارد.

وی افزود: دراین بین پیمانکار مدعی است که تأخیرات به وجود آمده جز تأخیرات مجاز است اما کارفرما نظر دیگری دارد، بنابراین حل اختلاف این موضوع به ماده 38 آیین‌نامه مالی شهرداری‌ها و در واقع کمیسیون ماده 38 ارجاع شده است.

این عضو شورای شهر با تأکید براینکه رأی کمیسیون حل اختلاف ماده 38 مبنی بر تعیین تکلیف مجاز بودن یا نبودن این تأخیرات تأثیر بسزایی بر چگونگی روند و ادامه کار پروژه خواهد داشت ابراز کرد: درواقع ما پیگیر صدور آن رأی هستیم زیرا به لحاظ مالی این تصمیم و رأی در صورت مجاز شمرده شدن تأخیرات در میزان مطالبات پیمانکار تأثیر بسزایی داشته و در میزان مطالبات شاهد تفاوت بسیاری خواهیم بود.

حیدری با اشاره به اینکه پس از اعلام رأی کمیسیون حل اختلاف طبق هماهنگی که با مدیر منطقه دو داشتیم بخش عمده‌ای از مطالبات انباشته پیمانکار پرداخت و تسویه خواهد شد، ابراز کرد: در واقع مدیر منطقه دو آماده تحویل یک قطعه زمین به پیمانکار به ازای مطالبات است.

وی با بیان اینکه طی کردن این فرآیند منوط به رأی صادره از سوی کمیسیون ماده 38 خواهد بود گفت: در حال حاضر میزان مطالبات پیمانکار درصورت مجاز دانستن تأخیرات 10 میلیارد تومان و در غیر این صورت دو میلیارد تومان خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه به محض صدور رأی ادامه کار پروژه دنبال خواهد شد ابراز کرد: طبق آخرین بررسی‌هایی که داشتیم درحال حاضر میزان پیشرفت کار چیزی حدود 63 درصد است.

مع‌الوصف باتوجه به آنچه‌ گفته شد به نظر می‌رسد پروژه تاریخ‌ساز پارکینگ طبقاتی در محله قدیمی آقاجانی‌بیگ همچنان تا رسیدن به سر منزل مقصود رفع نیاز شهروندان فاصله بسیاری دارد؛ در این بین چند پرسش از مدیریت شهری و درعین حال اعضای شورای شهر چهارم و پنجم خالی از لطف نیست. نخست اینکه تا کی قرار است مردم و شهر پاسخ عدم اهلیت، اهمال و یا ناکارآمدی سیاستگذاری‌ها شما را بپردازند؟ مشخص کردن بازه زمانی برای بهره‌برداری از پروژه‌ها آیا واقعا معنا دارد یا فقط برای خالی نبودن عریضه ازآن در قراردادها استفاده می‌کنید؟ در نهایت اینکه آیا کسی هست که پاسخ شهر و شهروندان را در قبال این شهرفروشی بپردازد یا همچنان پرداخت خسارت‌ها از جیب مردمان این شهر و دیارشان خواهد بود؟

شناسه خبر 47407