شناسه خبر:47411
1400/8/3 10:24:49

سپهرغرب، گروه خبر: فرماندار شهرستان همدان گفت: نشست توجیهی سرشماری نفوس و مسکن با حضور رؤسای شوراهای اسلامی و دهیاران روستاهای شهرستان همدان برگزار شد؛ شوراهای اسلامی و دهیاران با مأموران سرشماری همکاری کنند.

محمدعلی محمدی در این نشست با اشاره به اهمیت آمار به‌عنوان پایه و اساس برنامه‌ریزی، ابراز کرد: هر تصمیم خُرد و کلانی قاعدتاً باید بر مبنای آمار و اطلاعات دقیق انجام شود تا برای جامعه هدف کارآمد باشد.

این مقام مسئول افزود: توزیع سرانه‌ها، اعتبارات و بسیاری از امکانات براساس آمار نفوس و مسکن انجام می‌شود و بنابراین سرشماری نفوس و مسکن در تصمیم‌گیری‌ها و جذب منابع بسیار مؤثر است.

وی با بیان اینکه سرشماری نفوس مسکن در سال جاری صرفاً در پنج استان انجام می‌شود، اضافه کرد: خوشبختانه شهرستان همدان هم به این منظور انتخاب شده است که به‌صورت پایلوت سرشماری در سال جاری انجام شود.

فرماندار همدان تأکید کرد: شوراهای اسلامی و دهیاران با مأموران سرشماری همکاری کنند تا با جلب مشارکت روستاییان بتوانیم به آماری دقیق دسترسی داشته باشیم.

وی افزود: تلاش برای مشارکت عموم مردم شهرستان در سرشماری و کسب اطلاعات دقیق جمعیتی و آماری می‌تواند بسیار کارآمد باشد و دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط می‌توانند در این زمینه با اطلاع‌رسانی به جامعه هدف خود کمک کنند.

محمدی با بیان اینکه گزارش‌ها و آمارها باید دقیق باشد، تصریح کرد: مطلوب جلوه دادن شاخص‌ها و درواقعیت دست‌وپنجه نرم کردن با مشکلات کار درستی نیست؛ چه‌بسا به‌خاطر انعکاس عملکرد خوب و مطلوب جلوه دادن شاخص‌ها، از امکانات و اعتباراتی محروم شده‌ایم.

سرپرست معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان همدان نیز گفت: سرشماری آزمایشی نفوس و مسکن در استان همدان و چهار استان خوزستان، اصفهان، خراسان شمالی و آذربایجان غربی به‌صورت هم‌زمان از اول آبان‌ماه آغاز شده و تا بیستم همین ماه ادامه خواهد یافت.

مهدی صدوقی با اشاره به نحوه گرفتن اطلاعات نفوس و مسکن خانوارهایی که به شهرستان همدان مهاجرت کردند، توضیح داد: اطلاعات آن دست از خانوارهایی که بیشترین مدت سال جاری را در همدان اقامت داشتند، توسط مأموران آمارگیر ثبت خواهد شد و جزء داده‌های آماری شهرستان همدان قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه فراخوان جذب نیرو برای فرآیند آمارگیری صورت گرفته و افراد واجد صلاحیت انتخاب شدند، افزود: آموزش مدرسینی که وظیفه آموزش مأموران آمارگیر را دارند، آغاز شده و دوره آموزشی مأموران آمارگیر نیز از 24 مهرماه شروع شده و تا 27 همین ماه ادامه خواهد یافت.

صدوقی با اشاره به اینکه هر 10 سال یکبار سرشماری عمومی نفوس و مسکن در ایران انجام می‌شود، اظهار کرد: سرشماری عمومی و رسمی نفوس و مسکن در سال 1405 انجام خواهد شد که در همین راستا مرکز آمار ایران سرشماری 1400 را به‌صورت آزمایشی در چندین استان به‌عنوان پایلوت انجام می‌دهد تا ایرادات، محدودیت‌ها، تنگناها و مشکلات احتمالی را برای سرشماری عمومی و رسمی بعدی برطرف کند.

سرپرست معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان همدان با تأکید بر اینکه مأموران آمارگیری به‌صورت حضوری به درب منازل خانوارها مراجعه کرده و اطلاعات نفوس و مسکن آن‌ها را می‌گیرند، بیان کرد: فرآیند آمارگیری با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی و به‌صورت سیستماتیک انجام خواهد شد. اطلاعات خانوارها در تبلت بارگذاری می‌شود و این اطلاعات در پایان هر روز از زمان شروع فرآیند آمارگیری روی سامانه مرکز آمار ایران قرار می‌گیرد تا روند اجرایی سرشماری به‌صورت متمرکز توسط مرکز آمار ایران مورد رصد قرار بگیرد.

وی گرفتن اطلاعاتی از قبیل سن، جنس، میزان تحصیلات، شغل، اطلاعات مسکن و نوع مالکیت خانوار را از اهداف سرشماری آزمایشی 1400 برشمرد و گفت: جامعه هدف این سرشماری تنها خانوارهای ساکن در شهرستان همدان اعم از روستایی و شهری است.

شناسه خبر 47411