شناسه خبر:47606
1400/8/8 09:24:49
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی:

12 هزار تُن کود یارانه‌ای بین باغداران استان مرکزی توزیع شد

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: 12 هزار تُن کود یارانه‌ای امسال براساس نیاز عرصه زیر کشت بین باغداران این استان توزیع شد.

«علی‌اصغر زارعی» روز پنجشنبه اظهار کرد: 73 هزار هکتار باغ در استان مرکزی وجود دارد که مقادیر مورد نیاز کود ازته با قیمت یارانه‌ای بین باغداران توزیع شده‌ است.

وی ادامه داد: کود مورد نیاز باغداران با ثبت‌نام در سامانه سازمان جهاد کشاورزی و بررسی کارشناسان مرکز خدمات سازمان جهاد کشاورزی در اختیار آنان قرار می‌گیرد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی یادآور شد: 85 درصد محصولات باغی این استان تاکنون برداشت شده و پیش‌بینی می‌شود بقیه آن‌ها نیز تاپایان آبان‌ماه برداشت شود.

زارعی گفت: 540 هزار تُن انواع محصولات باغی در سال زراعی قبل از سطح باغات استان مرکزی برداشت شد.

وی ایجاد سایه‌بان در اراضی باغی را ازجمله برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی برای مقابله با سرمازدگی و کاهش مصرف آب در این اراضی عنوان کرد و گفت: 80 هکتار از باغات استان برای دریافت تسهیلات و اجرای این طرح به بانک‌های عامل استان معرفی شده‌ است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی افزود: متقاضیان جدید اجرای طرح سایه‌بان باغی در استان نیز با ابلاغ اعتبار به بانک‌های عامل معرفی می‌شوند.

زارعی خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش گرما و تغییر اقلیم در کشور و استان مرکزی طرح سایه‌بان باغ‌ها با هدف تنظیم میزان حرارت و کنترل تأثیر منفی گرمای شدید بر رشد گیاه، افزایش بهره‌وری و کاهش هدررفت آب کشاورزی و کُند کردن روند تبخیر در این اراضی اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به برنامه تبدیل 350 هکتار از اراضی شیب‌دار به اراضی باغی در شهرستان‌های استان مرکزی، افزود: تسهیلات مورد نیاز کشت گیاهان دارویی در این اراضی با سود چهار درصد و سهمی از تسهیلات مورد نیاز خرید نهال به‌منظور استقرار باغات در اراضی شیب‌دار به‌صورت بلاعوض به متقاضیان پرداخت می‌شود.

استان مرکزی به‌عنوان دومین قطب صنایع مادرتخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می‌شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با وجود صنعتی بودن در زمره 10 استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که 90 هزار بهره‌بردار شامل 20 درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.

670 هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و دو دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می‌شود.

استان مرکزی با تولید حدود 54 هزار تُن گوشت سفید، 53 هزار تُن گوشت قرمز، 320 هزار تُن شیر و حدود 41 هزار تُن تخم مرغ، از جایگاه ویژه‌ای در بخش کشاورزی و دامداری کشور برخوردار است.

شناسه خبر 47606