شناسه خبر:47773
1400/8/11 09:28:45

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل امور عشایری استان مرکزی گفت: با توجه به موافقت وزارت جهاد کشاورزی برای صادرات 300 هزار رأس دام مازاد عشایر به خارج از کشور، درحال رایزنی برای تعیین سهم عشایر استان و اجرای راهکارها هستیم.

روح‌الله نظامی روز دوشنبه افزود: ابلاغیه مربوط به صادرات را دریافت کردیم و از سوی مقامات کشوری قرار است به‌زودی قیمت دام صادراتی نهایی شود.

وی ادامه داد: صادرات دام عشایر به خارج از کشور علاوه‌بر کوتاه کردن دست دلالان، سبب می‌شود ارزش‌افزوده به‌مراتب بیشتری نسبت به فروش در داخل نصیب خانوارهای عشایری شود.

به گفته وی سهم استان مرکزی از مجوز صادرات 300 هزار رأس دام زنده به‌زودی تعیین می‌شود و قرار است هر کیلوگرم دام به نرخ سه‌ونیم تا چهار یورو فروخته شود که منابع مالی چشمگیری به این قشر مولد تزریق می‌شود؛ این درحالی است که قیمت فروش داخلی دام نسبت به صادرات بسیار پایین و حداکثر تا 47 هزار تومان بابت هرکیلوگرم است.

وی درخصوص دستاوردهای سفر یک ماه پیش وزیر جهاد کشاورزی به مناطق عشایری شهرستان زرندیه گفت: پیرو دستور مقام عالی وزارت درحال رایزنی برای اجرای فعالیت‌های مربوط به خرید دام مازاد و تأمین علوفه مورد نیاز عشایر هستیم.

نظامی افزود: تا دو ماه آینده اتفاقات مثبتی را در این زمینه شاهد خواهیم بود و پیگیر دریافت دو هزار تُن جو اختصاص‌یافته به عشایر استان مرکزی از شرکت پشتیبانی امور دام هستیم.

مدیرکل امور عشایری استان مرکزی اظهار کرد: برای کمک به آن دسته از دامداران عشایری که تحت فشار اقتصادی قرار دارند نیز اعتباری حدود هفت میلیارد و 400 میلیون ریال تخصیص یافته است که در راستای زنجیره تأمین گوشت با نرخ بهره چهار تا 10 درصد به آن‌ها پرداخت خواهد شد.

وی در مورد روند تزریق واکسن کرونا در میان جامعه عشایر استان مرکزی گفت: تاکنون بیش از 50 درصد افراد بالای 12 سال هر دو نوبت واکسن کرونا و افزون‌بر 70 درصد هم نوبت نخست را تزریق کرده‌اند.

نظامی اظهار کرد: با شبکه بهداشت شهرستان‌های دارای مناطق عشایری در سطح استان تعامل لازم برای استقرار پایگاه‌های سیار و ثابت به‌عمل آمده است و از تلاش‌های انجام‌شده برای حفظ ایمنی و سلامت قشر مولد عشایر در شرایط کرونا قدردانی می‌کنیم.

جمعیت عشایر استان مرکزی بیش از پنج هزار نفر در قالب 770 خانوار است که اغلب آن‌ها در کانون‌های عشایری ساوه، زرندیه، دلیجان و خمین زندگی می‌کنند.

شناسه خبر 47773