شناسه خبر:48010
1400/8/16 09:35:01

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس اتاق تعاون شهرستان‌های ساوه و زرندیه عمده مطالبات تعاونی‌ها را دریافت تسهیلات ارزان‌قیمت و معافیت مالیاتی دانست و گفت: این مهم منجر به رونق تعاونی‌ها و ایجاد اشتغال پایدار و اتصال تعاونی‌های خُرد به تعاونی‌های بزرگ و صاحب برند می‌شود.

محمد مسعود داوری اظهار کرد: هم‌اکنون بیش از یک‌هزار و 200 تعاونی در بخش‌های مختلف تولیدی، کشاورزی، دامداری و غیره در این شهرستان‌ها ثبت شده است که حدود یک‌سوم آن‌ها فعال هستند.

وی افزود: بخش تعاونی می‌تواند بستر بسیار خوبی برای توسعه فراهم کند تا بتوانیم از تمام ظرفیت‌های مردم در دانش، ایده، خلاقیت، توانمندی و سرمایه‌های مادی و توان مدیریتی استفاده کنیم.

رئیس اتاق تعاون شهرستان‌های ساوه و زرندیه عمده مطالبات تعاونی‌ها را دریافت تسهیلات ارزان‌قیمت و معافیت مالیاتی دانست و ادامه داد: این مهم منجر به رونق تعاونی‌ها و ایجاد اشتغال پایدار و اتصال تعاونی‌های خُرد به تعاونی‌های بزرگ و صاحب برند می‌شود.

داوری با تأکید بر اینکه با توانمندسازی، برندسازی و توسعه بازار تعاونی‌ها، اشتغال و تولید در بخش تعاون افزایش می‌یابد، بیان کرد: همچنین برآیند توسعه تعاونی‌ها به افزایش سهم بخش تعاون از اقتصاد ملی کمک می‌کند.

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر تسهیلات ارزان‌قیمت از محل اجرای برنامه اشتغال روستایی و عشایری درحال پرداخت است، افزود: برای اینکه این تسهیلات به‌صورت منفرد در اختیار بنگاه‌ها قرار نگیرد و در مرحله فروش و بازاریابی محصولات با مشکل مواجه نشوند، یک زنجیره و فرآیند باید مورد هدف قرار گیرد و رسته‌های دارای بهره‌وری بالا در بخش تعاون شناسایی شوند تا تسهیلات در اختیار این تعاونی‌ها به‌منظور رونق تولید و پویایی در بخش‌های مختلف مصرف تولید شود.

رئیس اتاق تعاون شهرستان‌های ساوه و زرندیه اضافه کرد: در چندسال گذشته به‌دلیل نقایصی که در بحث واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی داشته‌ایم، می‌توانیم الگوی تعاون را پیاده کنیم که واگذاری به تعاونی‌ها که تجمیع سرمایه‌های خُرد مردم است، انجام شود.

داوری به نقش تعاونی‌ها در اقتصاد کشور اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به ظرفیت تعاونی‌ها، باید سهم تعاون از اقتصاد ملی براساس برنامه پنجم به 25 درصد می‌رسید، اما محقق نشده است.

وی با بیان اینکه مالیات بر ارزش‌افزوده به‌صورت تبعیض‌آمیز از شرکت‌های تعاونی دریافت می‌شود، گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی مصوب کردند که شرکت‌های تعاونی تولید روستایی که فعالیت آن‌ها منطبق بر اساسنامه و در زمره عناوین مذکور در ماده 81 قانون مالیات‌های مستقیم باشد، از مالیات بر درآمد معاف هستند.

رئیس اتاق تعاون شهرستان‌های ساوه و زرندیه با اشاره به اینکه به‌روزرسانی تعاونی‌ها ضروری است، تصریح کرد: اخیراً قانون مذکور برای شرکت‌های تعاونی دامداری، مرغداری و کشاورزی رعایت نشده و آنان ملزم به پرداخت مالیات هستند که این امر زمینه‌ساز انحلال و ورشکستگی آنان شده است.

داوری در بخشی دیگر از این گفت‌وگو با اشاره به اعلام دولت مبنی بر استفاده و فعال‌سازی تمامی ظرفیت‌های کشور در حوزه مسکن، اظهار کرد: نقش تعاونی‌ها در افزایش تولید مسکن به‌عنوان اصلی‌ترین اولویت جوانان نیز می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد.

وی افزود: بخش تعاون در اجرای طرح مسکن مهر طی سال‌های گذشته موفق عمل کرد و بهره‌مندی از پیمانکاران متخصص و اهل فن بومی باعث تسریع و اجرای مناسب پنج هزار واحد مسکونی در این شهرستان شد.

رئیس اتاق تعاون شهرستان‌های ساوه و زرندیه با اشاره به اینکه شهرستان ساوه با وجود برخورداری از بزرگ‌ترین شهر صنعتی کشور و فعالیت صدها واحد تولیدی و صنعتی فعالیت شرکت‌های تعاونی مصرف در آن‌ها بسیار کم‌رنگ است، گفت: در شرایط کنونی اقتصاد، تعاونی‌های مصرف می‌تواند بسیاری از نیازهای ارزاق شاغلان را به‌صورت اقساطی تأمین کند.

شناسه خبر 48010