شناسه خبر:48018
1400/8/16 09:54:43

سپهرغرب، گروه خبر: تونل کبیرکوه یکی از مهم‌ترین پروژه‌های استان در حوزه راه‌سازی است که با گذشت بیش‌از یک دهه از کلنگ‌زنی تاکنون به بهره‌برداری نرسیده‌ است.

تونل کبیرکوه یکی از مهم‌ترین پروژه‌ها در حوزه راه‌سازی استان ایلام به شمار می‌رود که بیش‌از یک دهه از کلنگ‌زنی این پروژه مهم می‌گذرد اما متأسفانه کمبود اعتبارات سبب شده تاکنون این پروژه ملی به بهره‌برداری نرسد، این در حالی است تکمیل این تونل نقش به سزایی در کاهش سوانح رانندگی و همچنین توسعه منطقه دارد اما متأسفانه آن‌گونه که باید مورد توجه مسئولان قرار ندارد.

با توجه به این‌که جاده‌های مواصلاتی استان ایلام به لحاظ کیفیت نسبت‌به سایر مناطق کشور از تراز مطلوبی برخوردار نیست باید مسئولان استانی نسبت‌به تکمیل پروژه‌های راهسازی دردست‌اقدام توجه ویژه داشته باشند تا ضمن کاهش آمار تصادفات شاهد رشد و توسعه منطقه و خروج استان از بن‌بست جغرافیایی باشیم.

به گفته تعدادی از شهروندان آبدانانی تکمیل پروژه تونل کبیرکوه برای ساکنین منطقه از اهمیت بالایی برخوردار است اما متاسفانه مسئولان تا کنون تنها به دادن وعده جهت تکمیل آن اکتفا کرده اند.

**اهمیت توسعه راه‌ها

یک کارشناس اقتصادی با بیان این‌که احداث راه‌های مواصلاتی مانند بزرگراه، راه‌آهن، آزادراه و... از مهم‌ترین شاخصه‌های توسعه‌یافتگی در هر منطقه‌ای به‌شمار می‌رود گفت: وجود شبکه‌های حمل‌ونقل جاده‌ای ایمن و مناسب به‌منظور دسترسی به مناطق محتلف کشور تأثیر بسزایی بر رشد و پیشرفت استان از جهات مختلف دارد.

حامد فرخی در ادامه خاطرنشان کرد: استان ایلام یکی از استان‌های مستعد در حوزه کشاورزی و گردشگری است و بی‌شک توسعه راه‌های مواصلاتی به توسعه و پیشرفت حوزه‌های مذکور منجر می‌شود و ضروری است مقوله راه‌سازی به‌صورت ویژه در دستور کار مسئولان مربوط قرار گیرد.

وی با بیان این‌که باید ایمن‌سازی و استاندارد‌سازی مسیرهای مواصلاتی از اولویت‌های مسئولان باشد بیان داشت: با توجه به اهمیت بالای راه‌های مواصلاتی، بهسازی و ایمن سازی مسیرها همچنین می‌تواند به جذب سرمایه‌گذار در حوزه‌های مختلف استان نیز کمک نماید.

**تونل کبیرکوه طولانی‌ترین تونل کشور

فرماندار شهرستان آبدانان به اختصاص 400 میلیارد تومان اعتبار از محل سفر رییس‌جمهور به استان جهت تکمیل پروژه کبیرکوه اشاره کرد و گفت: تونل کبیرکوه یکی از مهم‌ترین پروژه‌های استان ایلام است که نقش بسزایی در کاهش سوانح رانندگی و همچنین حذف نقاط حادثه‌خیز مسیر مواصلاتی آبدانان_ دره‌شهر می‌شود.

سیروس مراد حاصلی در ادامه اظهار کرد: تونل کبیرکوه یک پروژه ملی است و تکمیل آن از مطالبات اصلی مردم شهرستان آبدانان و دره‌شهر محسوب می‌شود.

وی با بیان این‌که تونل کبیرکوه از طولانی‌ترین تونل جاده‌ای در کشور محسوب می‌شود اظهار کرد: با ساخت این پروژه 300 پیچ خطرناک در مسیر مواصلاتی آبدانان به دره‌شهر حذف می‌شود.

این مسئول در ادامه خاطرنشان کرد: پروژه‌های راه‌سازی با توجه به این‌که با سلامت مردم در ارتباط هستند از اهمیت بالایی برخوردارند ازین رو ساخت و تکمیل این پروژه به‌صورت ویژه توسط مسئولان پیگیری می‌شود.

مرادحاصلی اضافه کرد: هدف از اجرای تونل کبیرکوه، حذف گردنه‌های پرخطرمحور دره‌شهر به آبدانان و همچنین ارتباط استان‌های مرکزی به مرزهای غربی است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان ایلام با بیان اینکه تونل کبیر کوه نزدیک به 180 پیچ پرحادثه را حذف می‌کند گفت: این پروژه دسترسی شهرستان‌های شمال و جنوب استان و حتی در آینده از طریق راه ارتباطی سیروان- بدره و سایر پروژه‌های راهسازی دیگر تردد بین استان‌های کرمانشاه به خوزستان را تسهیل و کوتاه‌تر می‌کند.

عبدالله بهادری با بیان اینکه ساخت این تونل همچنین به‌عنوان یک راه عمود بر راه‌های موازی دیگردسترسی استان‌های مرکزی به مرزهای غربی نظیر مرز چیلاترا امکان‌پذیر می‌سازد افزود: هم‌اکنون مراحل تکمیل تونل کبیرکوه ادامه دارد و چهار هزار و 750 متر حفاری و کف‌برداری تونل اصلی انجام شده است.

وی در پایان پیشرفت فیزیکی پروژه تونل کبیرکوه را در مجموع 75 درصد عنوان کرد.

با توجه به اینکه تکمیل پروژه تونل کبیرکوه تأثیر بسزایی در توسعه استان به خصوص شهرستان‌های دره‌شهر و آبدانان دارد و همچنین با خروج این دو شهرستان از بن‌بست جغرافیایی به رشد و توسعه آن‌ها منجر می‌شود، ضروری است از سوی مسئولان کشوری و استانی مورد توجه بیشتری قرار گیرد تا هر چه سریعتر شاهد بهره‌برداری از آن باشیم.

شناسه خبر 48018