شناسه خبر:48068
1400/8/17 09:57:15

سپهرغرب، گروه خبر: سرپرست مدیریت امور عشایر استان کرمانشاه گفت: مجوز صادرات 300 هزار رأس دام از کشور صادر شده که در مرحله نخست سهم استان کرمانشاه 20 هزار رأس است.

موسی بیات روز گذشته در جمع اصحاب رسانه اظهار کرد: جامعه عشایری استان با 14 هزار و 109 خانوار و جمعیتی معادل 79 هزار و 207 نفر در قالب 14 ایل دوره ییلاقی خود را عمدتاً در داخل استان و دوره قشلاقی را در مناطق گرمسیری استان کرمانشاه و استان‌های ایلام، خوزستان و لرستان سپری می‌کنند.

وی ادامه داد: 4.2 درصد از جمعیت استان عشایر هستند که جزء استان‌های بزرگ عشایری محسوب می‌شویم و رتبه هشتم کشوری را ازنظر تعداد عشایر دارا هستیم.

سرپرست مدیریت امور عشایر استان کرمانشاه تصریح کرد: عشایر استان در طول تاریخ همواره در حفظ و تأمین امنیت مرزها و دفاع از کشور نقش مهم و قابل توجهی داشتند. در ایام جنگ تحمیلی ضمن تلاش و فعالیت در عرصه تولید، با حضور در جبهه‌های جنگ حضوری چشمگیر در دفاع مقدس داشتند.

وی ادامه داد: کرمانشاه به‌عنوان یکی از استان‌هایی که عشایر آن در فصل قشلاق به استان‌های خوزستان، ایلام و لرستان می‌روند، در زمان کوچ به‌خصوص طی چندسال گذشته با بروز خشک‌سالی‌ها و فقیر شدن مراتع، با مشکلاتی مواجهه شده‌ است.

این مقام مسئول گفت: امسال در راستای کمک به عشایر در مقطعی به دستور دادستانی خروج کاه از استان ممنوع شد، اما واقعیت آن بوده که همچنان قیمت کاه و جو بالا است.

بیات اضافه کرد: امسال هشت هزار و 537 تُن نهاده دامی توسط اتحادیه و بخش خصوص تهیه و در اختیار عشایر استان قرار گرفته و علاوه‌بر آن تسهیلاتی ارزان‌قیمت هم جهت خرید علوفه و نهاده‌های دامی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم.

وی در پاسخ به یکی از مطالبات عشایر درخصوص صادرات دام گفت: وزیر جهاد کشاورزی مجوز صادرات 300 هزار رأس دام کشور را صادر کرده که در مرحله نخست سهم استان کرمانشاه 20 هزار رأس است.

بیات گفت: امروز اتحادیه مرکزی که به‌عنوان مباشر است، به استان کرمانشاه سفر خواهد کرد که با عقد قرارداد در مرحله نخست 20 هزار رأس دام پرواری عشایر خریداری و صادر می‌شود.

شناسه خبر 48068