شناسه خبر:48397
1400/8/24 09:25:59
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان:

روزانه 110 تُن مرغ در سطح استان همدان توزیع می‌شود

سپهرغرب، گروه خبر-زهرا طالبی: معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: روزانه 110 تُن مرغ در سطح استان همدان توزیع می‌شود.

در راستای معرفی توانمندی‌های کشاورزی شهرستان بهار، تور رسانه‌ای بازدید از واحد دامداری سهند دام در روستای کریم‌آباد و واحد مرغداری 50 هزار قطعه‌ای در روستای چپقلو با حضور خبرنگاران شهرستان بهار برگزار شد.

شهرستان بهار یکی از قطب‌های کشاورزی استان همدان بوده که در بخش‌های زراعی، دامی و صنایع تبدیلی موفق عمل کرده و از شهرستان‌های پیشرو استان است.

در این بازدید معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: تأمین به‌موقع نهاده‌های دامی حلقه نخست از زنجیره تولید دام و طیور کشور بوده و سیاست‌ها در راستای رفع مشکلات تولیدکنندگان و بهبود شرایط بازار است.

علی دولو اضافه کرد: پلاک‌گذاری و هویت‌گذاری دام در استان همدان از سال 98 آغاز شده و همچنان ادامه دارد و بیش از 90 درصد دام‌های استان هویت‌گذاری و دارای شناسنامه شده‌اند.

وی برنامه‌ریزی برای تأمین نهاده‌ها، تولید و تأمین نیاز غذایی و جلوگیری از خروج بی‌رویه دام را از مزیت‌های پلاک‌گذاری و هویت‌گذاری دانست.

این مقام مسئول تصریح کرد: شرایط خشک‌سالی کشور ما باعث به‌وجود آمدن مشکل نهاده‌های دامی شده است، زیرا بخش عمده واحدهای دامی که از مراتع و علوفه استفاده می‌کردند، به نهاده‌های وارداتی وابسته شده‌اند؛ همچنین واردات نیز شرایط خاصی داشته، اما با این وجود دولت درتلاش بوده که نهادها را تأمین و وارد کند و امسال 200 هزار تُن نهاده وارد استان شده و در بین دامداران توزیع شده است.

دولو افزود: در راستای جلوگیری از خام‌فروشی و افزایش کیفیت نهاده‌های دامی و کاهش درصد انحرافات، این نهاده‌ها به‌صورت خوراک آماده و کنسانتره در اختیار تولیدکننده قرار می‌گیرد‌.

وی اظهار کرد: شرکت پشتیبانی نیز در خرید دام با قیمت تضمینی مصوب همکاری دارد و همچنین مقدار مازاد گوشت قرمز در سطح استان به خارج از استان عرضه می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان به تولیدات دامی استان اشاره کرد و گفت: سالانه 32 هزار تُن گوشت قرمز، بیش از 45 هزار تُن گوشت سفید، 21 هزار تُن تخم مرغ و 345 هزار تُن شیر در استان همدان تولید می‌شود.

وی تأکید کرد: با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته هیچ‌گونه مشکلی در تأمین گوشت مرغ در استان همدان نداریم و با تعیین و تنظیم تعداد جوجه‌ریزی و برآورد نیاز استان به‌صورت روزانه، توانستیم مجموعه موفقی داشته باشیم و مرغداری‌ها باید طبق جدول زمان‌بندی‌شده مرغ را به کشتارگاه ارسال کنند.

این مقام مسئول اعلام کرد: در استان همدان به‌صورت ماهانه دو میلیون و 200 قطعه جوجه‌ریزی صورت می‌گیرد و از ابتدای آبان‌ماه تاکنون نیز یک میلیون و 200 هزار جوجه‌ریزی صورت گرفته و در راستای تنظیم بازار به‌طور متوسط روزانه 110 تُن مرغ در دو نوبت صبح و عصر در سطح استان همدان توزیع می‌شود.

مدیرعامل شرکت سهند دام نیز در حاشیه این بازدید گفت: این واحد درحال حاضر با یک‌هزار و 400 رأس دام فعالیت می‌کند و برای 9 نفر اشتغال ایجاد کرده است.

رضایی اضافه کرد: در این واحد بر اصلاح ژنتیک تأکید شده و فرآیند چهارساله را طی می‌کنیم تا دام‌ها ازلحاظ زایش، وزن‌گیری و مقاوم بودن به نژاد مطلوب کشور برسند.

وی افزایش ناگهانی قیمت نهاده‌های دامی را از مشکلات اساسی برشمرد و گفت: قیمت بالای خوراک دام برای دامداران مشکل‌ساز شده است و ما قادر به خرید جو، کاه و یونجه به مقدار زیاد نیستیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار نیز ابراز کرد: با توجه به ظرفیت شهرستان بهار، فعال کردن واحدهای راکد موجود در شهرستان و به ظرفیت رساندن واحدهایی که زیر ظرفیت اسمی کار می‌کنند و ایجاد واحدهای جدید و جذب سرمایه‌گذاری‌‌ها، از اصولی‌ترین اهداف جهاد کشاورزی شهرستان بهار است.

عبدالحسین اکبری اضافه کرد: جهاد کشاورزی در صدور مجوزهای مورد نیاز و تخصیص اعتبارات و نقدینگی به واحدهای جدید هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهد.

وی اعلام کرد: در سطح شهرستان بهار 120 هزار رأس دام سبک و 38 هزار رأس دام سنگین وجود دارد که از این تعداد به‌ترتیب 93 هزار و 600 رأس دام سبک و 20 هزار و 550 رأس دام سنگین هویت‌گذاری شده است.

اکبری تصریح کرد: تأمین علوفه مورد نیاز برای واحدهای دامی با توجه به شرایط خشک‌سالی با مشکل مواجه شده که امیدواریم جهت تأمین نهاده‌های دامی برای واحدها تلاش بیشتری صورت گیرد و سهمیه افزایش یابد و با توجه به کمبود علوفه بخشی را در غالب نهاده‌های دامی تأمین کنیم.

وی اعلام کرد: در شهرستان بهار سالانه دو هزار و 800 تُن گوشت قرمز، 39 هزار تُن شیر، چهار هزار و 500 تُن تخم مرغ و 100 تُن عسل تولید می‌شود و 68 واحد مرغ گوشتی فعال در شهرستان بهار وجود دارد که 15 هزار تُن گوشت مرغ و 330 تُن گوشت ماهی و 522 تُن گوشت شترمرغ و بوقلمون به‌صورت سالیانه تولید می‌شود.

سپس مالک مرغداری نیز گفت: مرغداری 50 هزار قطعه‌ای از سال 87 با اشتغال‌زایی برای هشت نفر به‌صورت مستقیم و پنج نفر به‌صورت غیر مستقیم آغاز به کار کرده است و پیشرفت قابل قبولی داشته و در هر دوره پرورشی به‌صورت میانگین در این مرغداری 140 تُن گوشت مرغ تولید می‌شود.

گنبدانی تهیه جوجه یک‌روزه بیش از قیمت مصوب و زمان‌بر بودن فرآیند دریافت نهاده‌ها را از مشکلات واحد برشمرد و افزود: برای جلوگیری از بروز مشکل 80 درصد از نهادها به‌صورت دولتی و 20 درصد به‌صورت آزاد تهیه می‌شود.

وی با ابراز خرسندی از قیمت مصوب گوشت مرغ، گفت: به‌دلیل افزایش قیمت نهاده‌ها و برای جلوگیری از متضرر شدن مرغداران، مرغ باید با قیمت منطقی به بازار عرضه شود.

شناسه خبر 48397