شناسه خبر:48444
1400/8/25 09:38:06

سپهرغرب، گروه خبر: بازرس کل استان کردستان گفت: با هیچ اهمال‌کاری و ترک فعلی از سوی دستگاه‌های مرتبط با اجرا و بهره‌برداری از پروژه سد ژاوه مماشات نکرده و حتماً جهت عملیاتی کردن و رفع موانع موجود ایستاده‌ایم تا بیت‌المال به هدر نرود.

عیسی هواسی در روند بازدید از سد ژاوه که با حضور جمعی از مسئولان صورت گرفت، خواستار برنامه‌ریزی دقیق و هماهنگ با اولویت‌بندی منابع در دستگاه‌های مرتبط شد، اظهار کرد: یکی از مهمترین اولویت‌های کاری بازرسی استان توجه به پروژه‌های نیمه تمام است.

وی با انتقاد از این موضوع که سد ژاوه بعد از 6 سال از اتمام کار همچنان بدون بهره‌برداری متوقف شده است، تصریح کرد: مردم که باید از منافع این سد استفاده کنند و زندگیشان متحول شود همچنان منتظر اقدام دستگاه‌های متولی این قضیه هستند.

بازرس کل استان کردستان اضافه کرد: با هیچ اهمال‌کاری و ترک فعلی از سوی دستگاه‌های مرتبط با اجرا و بهره‌برداری از پروژه سد ژاوه مماشات نکرده و حتماً جهت عملیاتی کردن و رفع موانع موجود ایستاده‌ایم تا بیت‌المال به هدر نرود.

هواسی در پایان تأکید کرد: باید با علاج‌بخشی در عملیاتی کردن تصمیمات و مصوبات جلسات با در نظر گرفتن الزامات زیست محیطی در زمان‌بندی آبگیری سد ژاوه تسریع شود.

***حذف کامل منابع آلاینده شرایط ایده‌آل برای آبگیری سدهاست

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان نیز در این جلسه با بیان اینکه سرمایه اصلی کردستان آب، خاک و منابع طبیعی است، اظهار کرد: باید برای حفظ منابع طبیعی و مراتع این منطقه و توسعه و بهره‌برداری هرچه بهتر از این ظرفیت‌ها تلاش خود را به کار گیریم.

فریبا رضائی افزود: شیرابه جایگاه زباله شهر سنندج، ورود فاضلاب خام 86 روستای بالادست سد، ورود فاضلاب خام نواحی منفصل شهری، وجود صنایع بازیافتی و خدماتی نظیر کشتارگاه‌ها، کارواش‌ها و قالیشویی‌ها و فضولات دامی روستاهای حاشیه رودخانه و همچنین ورود فاضلاب صنایع حوزه سد از مهم‌ترین چالش‌ها و منابع آلاینده رودخانه و مسیر آبگیری سد ژاوه است.

وی با بیان اینکه یکی از مبادی انتشار آلودگی شیرابه جایگاه زباله سنندج بود که اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان، پیشنهاد جمع‌آوری و الحاق شیرابه این جایگاه را به تصفیه خانه فاضلاب داد و آبفای استان مجری اجرای این پروژه است، گفت: این پروژه در حال حاضر حدود 100 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و آزمایش بهره‌برداری را نیز طی کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان تصریح کرد: با توجه به اینکه حذف بعضی منابع اصلی آلودگی توسط مجریان طرح از 95 تا 100 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردارند و برنامه زمان‌بندی برای حذف کامل، در مدت زمان چند ماهه، موجه و عملیاتی است.

رضائی اضافه کرد: این اداره کل نظارت و دقت نظر کافی در این خصوص را دارد، چراکه شرایط ایده‌آل آبگیری برای هر سدی که آماده بهره‌برداری باشد، حذف کامل منابع آلاینده است.

وی با اصرار بر اینکه باید مصوبات جلسات گذشته را که در راستای رفع موانع و مشکلات پیش رو بتصویب رسیده است عملیاتی کرد، یادآور شد: اقدامات نظارتی حفاظت محیط زیست استان کردستان برای شناسایی واحدهای صنعتی، تولیدی و خدماتی آلاینده در این مدت انجام شده است و با صدور اخطاریه و دستور تعطیل پیگیری‌های لازم انجام شده و در صورت عدم رفع آلودگی منجر به پلمب واحد آلاینده خواهد شد.

گفتنی است؛ طرح سد و سامانه انتقال آب ژاوه که در 20 کیلومتری شهر سنندج واقع شده است، برای تأمین بخشی از آب موردنیاز نواحی اطراف دریاچه سد و پایین‌دست آن و همچنین دشت‌های قروه و ‌دهگلان از طریق سامانه انتقال آب انجام شده است.

شناسه خبر 48444