شناسه خبر:48564
1400/8/27 09:58:50
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان:

رفع سد معبر از مهم‌ترین خواسته‌های مردم از شهرداری

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان رسیدگی به خواسته‌های شهروندان را مهم‌ترین اولویت مدیریت شهری برشمرد و گفت: رفع سد معبر یکی از مهم‌ترین خواسته‌های به‌حق مردم از شهرداری است.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهر همدان، علی‌اکبر نظری در جلسه کمیسیون خدمات شهری، زیست‌محیطی و بهداشت شورا که پیرامون موضوع سامان‌دهی بازار‌های سطح شهر برگزار شد، افزود: طبق قانون رفع سد معبر و برخورد با خاطیان از وظایف شهرداری‌ها و مجامع امور صنفی است که این دو مجموعه باید با همکاری و هماهنگی هم در این زمینه اقدام کنند.

   شورای اسلامی شهر تنها شورای شهرداری نیست

نظری با اشاره به ماده 86 بند 39 قانون شوراها، اضافه کرد: شورای اسلامی شهر تنها شورای شهرداری نیست و طبق قانون تمامی سازمان‌ها و نهادها مکلف‌اند یک نسخه از اقدامات خود را به شورای اسلامی شهر ارائه دهند.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به بازدیدها و بررسی‌های خود از بازار همدان، افزود: یکی از معضلات شهر همدان وجود سد معبر در بازارها و معابر بوده که باعث ایجاد ناهنجاری و بی‌نظمی در شهر شده است.

نظری تأکید کرد: مأمورین سد معبر شهرداری وظیفه دارند با همکاری مجامع امور صنفی در راستای جمع‌آوری سد معبر اقدام کنند.

وی با تأکید بر اینکه مردم باید از قوانین و حقوق شهروندی آگاهی داشته باشند، اظهار کرد: لازم است نیروی انتظامی و پلیس راهور در کنار مأموران سد معبر بوده و برای سامان‌دهی این موضوع کمک کنند.

نظری همچنین به حضور خودروهای بارفروش در سطح شهر اشاره کرد و یادآور شد: متأسفانه شاهد فعالیت وانت‌بارهای پلاک غیر بومی در سطح شهر هستیم که مدیریت شهری باید با همکاری نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی ضمن شناسایی و احصای این وانت‌بارها، آن‌ها را سامان‌دهی کرده و از فعالیت پلاک‌های غیر بومی جلوگیری به‌عمل آورند.

وی همچنین به اعلام آمادگی مجمع امور صنفی همدان برای همکاری در تشکیل گشت مشترک نظارت بر فعالیت اصناف و کسبه بازار با شهرداری اشاره و اظهار کرد: شهرداری و مجمع امور صنفی با همکاری هم می‌توانند با فعال کردن گشت مشترک با توجه به ماده 27 و 28، برای اعمال قانون سد معبر اقدام کنند.

نظری همچنین وجود کاروانسراهای تاریخی و قدیمی در پیاده‌راه اکباتان و رینگ اول شهر را از ظرفیت‌های مناسب برای جذب گردشگران دانست و افزود: می‌‌توان ضمن استفاده از این کاروانسراها برای استقرار دست‌فروشان ازجمله انگشترفروش‌ها، جذابیت برای حضور شهروندان نیز در این منطقه‌ ایجاد کرد.

   رفع سد معبر نیازمند فرهنگ‌سازی است

وی با تأکید بر اینکه فرهنگ‌سازی برای رفع سد معبر ضروری و الزامی است، اظهار کرد: سد معبر در مکان‌های عمومی نه‌تنها نظم شهری را مختل می‌کند و حق تردد را از شهروندان می‌گیرد، بلکه زیبایی شهر را نیز تحت شعاع قرار داده و آشفتگی و ناهنجاری سیما و منظر شهری را به دنبال دارد.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان ادامه داد: مدیریت شهری از دیدگاه و نظرات اتاق اصناف در زمینه جمع‌آوری سد معبر و سامان‌دهی وانت‌بارها استقبال می‌کند.

نظری همچنین با اشاره به ترافیک نقاط مختلف شهر، گفت: در امر کنترل ترافیک معابر، شهر تنها رینگ مرکزی نیست؛ بلکه نقاط دیگر ازجمله نقاط کمتربرخوردار ازجمله شهرک ولی عصر (عج)، حصار امام خمینی (ره)، اسلامشهر و منطقه خضر هم باید مورد توجه باشند.

وی خطاب به مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری همدان اظهار کرد: اقدامات در ایجاد نظم و انضباط باید تداوم داشته و مقطعی نباشد.

   مسگریان: سد معبر بر گره‌های ترافیکی افزوده است

رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز در این جلسه بر استفاده از ظرفیت کمیسیون ماده 20 برای سامان‌دهی دست‌فروشان و خودروهای بارفروش و سد معبر تأکید کرد و گفت: سد معبر و فعالیت وانت‌بارها در نقاط دیگر شهر باعث افزایش گره‌های ترافیکی شده است.

محمود مسگریان با بیان اینکه اتاق اصناف نیز همانند شهرداری باید طبق وظایف خود و براساس قانون عمل کند، افزود: متأسفانه در سطح شهر شاهد بی‌انضباطی و بی‌نظمی‌هایی توسط خود کسبه و اصناف هستیم؛ ازجمله آن می‌توان به سد معبر در بازارهای شهر اشاره کرد.

مسگریان با اشاره به اینکه در سامان‌دهی و جمع‌آوری سد معبر شهرداری آمادگی همکاری با اتاق اصناف را دارد، اضافه کرد: در امر سامان‌دهی و سنگ‌فرش کردن کف بازارها ازجمله سر گذر، می‌توان نوار رنگی برای تعیین حریم عرفی مغازه‌ها تعریف کرد تا دیگر اصناف اقدام به سد معبر نکنند.

وی همچنین به نارضایتی مردم از تردد موتورسواران در پیاده‌راه‌ها اشاره کرد و یادآور شد: باید از تردد موتورسواران در این پیاده‌راه‌ها جلوگیری شود، چراکه باعث ایجاد ناامنی و گلایه‌مندی شهروندان شده و این مصداق نقض حقوق شهروندی است.

   سعید نظری: بهره‌گیری از ظرفیت کمیسیون ماده 20 برای رفع معضل سد معبر

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز در این جلسه با اشاره به فعالیت کمیسیون ماده 20 شورای اسلامی شهر همدان و حضور نمایندگان نهادهای مختلف در این کمیسیون، گفت: کمیسیون ماده 20 ظرفیت و فرصت بسیار مناسبی است که می‌تواند در مقوله سد معبر وارد شده و مسائل را با حضور مسئولین ذی‌ربط بررسی کرده و رفع کند.

سعید نظری اضافه کرد: شهرداری با هر اقدامی که منجر به برهم زدن نظم موجود در شهر شود و کیفیت زندگی مردم را کاهش دهد، باید برخورد کند و سد معبر از تخلفات شهری است که باعث بی‌نظمی در شهر می‌شود.

وی همچنن به مشکلات میدان میوه و تره‌بار همدان اشاره کرد و افزود: می‌توان برای حل مشکلات میدان بار از کسبه و به‌ویژه هیئت‌امنای آن کمک گرفت و مشکلات آن‌ها را با هم‌فکری هم حل کرد.

نظری همچنین به بازدید شورای اسلامی شهر و شهردار همدان از پروژه میدان میوه و تره‌بار جدید شهر همدان اشاره کرد و یادآور شد: در دوره پنجم شورا دیدگاه‌ها و نظرات خوبی برای حل مشکل میدان بار جدید وجود داشته و شورای ششم نیز با جدیت ساخت میدان‌ بار جدید را پیگیری کرده و برای حل این موضوع اراده جدی دارد.

شناسه خبر 48564