شناسه خبر:48715
1400/9/1 09:22:27

سپهرغرب، گروه خبر: سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان زرندیه گفت: بخشی از عملیات زیربنایی پایانه صادراتی پسته تکمیل شده است که در صورت تامین اعتبار فاز نخست به بهره‌برداری می‌رسد و این مهم باید در اولویت قرار گیرد.

«رحیم محمودی» روز یکشنبه، اظهار کرد: پایانه صادراتی پسته زرندیه از امکانات زیرساختی و ضروری در این شهرستان پسته‌خیز است که بخشی از عملیات اجرایی آن انجام شده و تامین اعتبار لازم برای بهره‌برداری از فاز اول این طرح باید در اولویت باشد تا واحدهای فعال در حوزه فرآوری پسته بتوانند چرخه افزایش کیفیت محصول، بالا بردن ارزش افزوده و صادرات را به بهترین شکل دنبال کنند.

وی بیان کرد: پایانه صادراتی پسته در زمینی به مساحت 40 هکتار در مجاورت اتوبان تهران - ساوه در دست انجام است که در صورت تامین منابع مالی لازم، فاز نخست این طرح اقتصادی مهم با بخش‌های انبار، آزمایشگاه، امور بسته‌بندی و حوزه خدمات گمرکی راه‌اندازی می‌شود.

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان زرندیه ادامه داد: مهمترین ارقام پسته تولیدی در زرندیه کله‌قوچی، فندقی، احمد آقایی و اکبری است که با توجه به میزان تولید و سطح زیر کشت رتبه نخست تولید پسته در استان به شهرستان زرندیه اختصاص دارد.

محمودی بیان کرد:38 واحد ضبط و فرآوری پسته در این شهرستان به عنوان قطب تولید پسته استان مرکزی فعالیت دارند که عملیات پوست‌کنی، انبار و سورتینگ (جداسازی) را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: 80 درصد از پسته تولیدی در زرندیه به کشورهای آسیای میانه، چین، کشورهای حاشیه خلیج فارس، اتحادیه اروپا و شرق آسیا صادر می‌شود.

وی در خصوص موانع صادراتی بر سر راه تولید کنندگان پسته در رزندیه، گفت: اعمال تحریم‌ها مشکلاتی را در حوزه صادرات از جمله اختلال در گشایش اعتبار از سوی بانک‌ها، حوزه حمل و نقل، بیمه و چالش در جابه‌جایی پول به‌وجود آورد که باید در راستای کاهش و رفع این موانع اقدام شود.

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان زرندیه ادامه داد: سطح زیر کشت باغات پسته زرندیه بیش از هشت هزار و 800 هکتار است که هشت هزار هکتار از این باغات بارور بوده و بقیه در سال‌های آتی به ثمر می‌نشینند.

محمودی تصریح کرد: سرمازدگی، خشکسالی و گرمازدگی در سال زراعی جاری کاهش حدود 20 درصدی تولید کمی و کیفی پسته را در باغات زرندیه موجب شده و برآورد شده که 10 هزار تن پسته به‌صورت خشکبار و تازه‌خوری راهی بازارهای هدف شود.

 

شناسه خبر 48715