شناسه خبر:48898
1400/9/4 10:24:59

سپهرغرب، گروه فرهنگی: معاون هنری حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی از معرفی 600 نویسنده و کتاب‌هایشان در سطح شهر تهران در قالب بیلبورد گفت و خاطرنشان کرد: این طرح طی یک پیشنهاد به سازمان زیباسازی شهر تهران رقم خورد و تا پایان هفته کتاب ادامه دارد.

مجدالدین معلمی درباره بیلبوردهای فرهنگی که با محتوای «کتاب» و «معرفی نویسنده‌ها» این‌روزها در سطح شهر تهران به نمایش گذاشته شده، اظهار کرد: با تغییر و تحولی که در شهرداری تهران رخ داد و انتصاب آقای رضا صیادی به‌عنوان رئیس جدید سازمان زیباسازی شهر تهران، ما از جانب حوزه هنری با این سازمان تفاهم‌نامه‌ای داشتیم تا رویکرد فرهنگی به فضای عمومی شهر تهران وارد شود.

معاون هنری حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در ادامه ضمن بیان اینکه پیش‌تر شهرداری تهران اغلب پیام‌های مناسبتی در قالب تبریک و تسلیت را در سطح شهر و بیلبوردها مد نظر قرار می‌داد، گفت: تا پیش از انتصابات جدید و تغییرات، رویکرد سازمان زیباسازی اغلب پیام‌های مناسبتی و درج آن‌ها در بیلبوردها بود، اما پس از تغییرات، پیشنهاد برای معرفی هنرمندان، نویسندگان و افراد برتر حوزه اندیشه ارائه شد.

وی تصریح کرد: با اینکه دوستان تازه وارد شهرداری شده بودند، اما از این پیشنهاد استقبال کردند و قرار شد در مرتبه نخست اسامی کتاب‌ها و نویسنده‌های معروف و سپس نویسنده‌هایی که ما با آن‌ها خاطره داریم،‌ گردآوری، احصا و در اختیار آن‌ها قرار گیرد. هرچند این فرآیند کمی طولانی شد، اما در ادامه طی تفاهم با وزارت ارشاد، خانه کتاب و حوزه هنری در کنار شهرداری به اسامی مورد نظر رسیدیم و اکنون چهره و کتاب‌هایی در سطح شهر از نویسندگان کشورمان به نمایش گذاشته شده است.

   نویسنده‌ها روی بیلبوردهای تهران

وی گفت: در این طرح که هم‌زمان با هفته کتاب اجرایی می‌شود، کتاب‌هایی که شهرت بیشتری دارند یا بیشتر مورد مطالعه بودند و در کنار این دو مزیت دارای کیفیت محتوای برتری هم هستند و می‌تواند مطالعه آن‌ها برای عموم مردم مفید باشد، انتخاب و در اختیار سازمان زیباسازی قرار گرفت؛ هرچند ما مخیر بودیم به معرفی کتاب یا نویسنده بپردازیم، اما پیشنهاد شد به این دلیل که محور بودن نویسنده‌ها در چنین طرح‌هایی اغلب سابقه نداشته، از این رو کتاب‌ها در کنار نویسنده‌ها معرفی شوند، زیرا ممکن است برخی کتاب‌ها را مطالعه کرده باشیم و یا با نام آن‌ها آشنا بوده باشیم، اما شناختی از نویسنده آن نداشته باشیم. بنابراین به‌مناسبت هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران ما محور را نویسنده قرار دادیم تا کتاب‌های این نویسنده به جامعه معرفی شود.

   معرفی چهره‌های برتر فرهنگی در سطح شهر تهران

این مقام مسئول در حوزه هنری در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تأکید بر اینکه طی چند روز گذشته از هفته کتاب استقبال خوبی از این طرح که در سطح شهر اجرایی شده دیدیم، توضیح داد: هرچند کارهای اولیه ممکن است نقص‌هایی داشته باشد و در کنار آن برخی افراد انتظار داشته باشند آثار نویسندگان دیگری هم به نمایش گذاشته شود، اما باید بگویم از این تجربه می‌توانیم در قالب طرح‌های دیگری هم استفاده کنیم و هنرمندان و چهره‌های برتر فرهنگی و هنری را به جامعه معرفی کنیم.

   600 نویسنده فرصت معرفی در هفته کتاب یافتند

معلمی در پاسخ به این سؤال که در طرح اولیه که هم‌زمان با هفته کتاب به معرفی نویسنده‌های مطرح و کتاب‌هایشان می‌پردازد چند نفر انتخاب شده‌اند، گفت: بیش از 600 نفر فرصت معرفی در هفته کتاب را داشتند. درواقع 600 نویسنده چهره و کتابشان روی بیلبوردهای شهر تهران قرار گرفت.

وی درباره اینکه آیا رده سنی خاصی در کتاب‌ها مد نظر قرار داشت، گفت: اصلاً این‌طور نبود، بلکه در همه رده‌های سنی تلاش کردیم کتاب‌هایی را معرفی کنیم که از آن جمله می‌توان به آثار کودک و نوجوان، روانشناسی، ادبیات، تاریخ شفاهی، معارف و دین و همچنین چهره‌نگاری اشاره کرد.

معاون حوزه هنری در پایان ابراز کرد: این طرح تا انتهای هفته کتاب برقرار بوده و چهره و نام کتاب و تصاویر نویسندگان در سطح شهر تهران به نمایش گذاشته می‌شود، هرچند پراکندگی در سطح شهر برعهده سازمان زیباسازی بود، اما تلاش شده حداکثر فضای تبلیغی برای شهر مد نظر قرار گیرد.

شناسه خبر 48898