شناسه خبر:48936
1400/9/6 09:36:26

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه با بیان اینکه همه دشت‌های استان در وضعیت بحرانی هستند، گفت: اگر بخواهیم از منبع ارزشمند آب به این شکل استفاده کنیم، فرونشست‌ها زمین در کرمانشاه دور از انتظار نیست

محمودرضا شهلایی روز پنجشنبه در جمع اصحاب رسانه اظهار کرد: حال آب خوب نیست.

وی ادامه داد: در سال آبی گذشته (از مهرماه سال 1399 تا پایان شهریورماه 1400) حدود 297 میلی‌متر بارندگی داشتیم که در مقایسه با سال قبل از آن بیانگر کاهش 34 درصدی است.

مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه گفت: کاهش نزولات آسمانی و همچنین کاهش 34 درصدی باعث کاهش 60 درصدی رواناب‌ها و اُفت 70 درصدی آب چشمه‌ها شد.

وی ابراز کرد: این خشک‌سالی‌ها در 50 سال گذشته بی‌سابقه بوده است؛ خیلی از سراب‌ها همانند یاوری، روانسر و غیره دچار خشک‌سالی و همچنین رودخانه‌هایی همچون گامسیاب و قره‌سو دچار اُفت سطح آب شدند.

شهلایی تصریح کرد: در محدوده استان 18 دشت مطالعاتی داریم که 16 دشت از این تعداد ممنوعه بحرانی هستند و متأسفانه دو دشت شیان حسن‌آباد و روانسر سنجابی از وضعیت بحرانی عبور کرده و شرایط خوبی را تجربه نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه همه دشت‌های استان در وضعیت بحرانی هستند، تصریح کرد: اگر بخواهیم از منبع ارزشمند آب به این شکل استفاده کنیم، فرونشست‌ها زمین در کرمانشاه دور از انتظار نیست.

شهلایی خاطرنشان کرد: برداشت بی‌رویه برای کشت پُرآب‌بر برنج هیچ تطبیقی با شرایط آب‌وهوایی این استان ندارد و صدمات جبران‌ناپذیری به سفره‌های آب به‌خصوص در شرق استان وارد می‌کند.

 

شناسه خبر 48936