شناسه خبر:48989
1400/9/7 09:41:15

سپهرغرب، گروه خبر: فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی از محکومیت شکارچی متخلف به ارائه 500 ساعت خدمات عمومی رایگان در حوزه محیط‌زیست خبر داد.

عباس جودکی صبح روز گذشته در جمع خبرنگاران با اشاره به صدور حکم شکارچی متخلف، گفت: این متخلف در پارک ملی هفتاد قله اقدام به شکار غیر مجاز دو رأس کل وحشی کرده بود که با تلاش مأمورین یگان حفاظت محیط‌زیست مستقر در منطقه، دستگیر و پس از تکمیل پرونده، مراتب جهت طی مراحل قانونی به محاکم قضائی شهرستان اراک ارجاع شد.

وی با اشاره به اینکه اقدام به شکار در زیستگاه‌های حیات وحش توسط متخلفان جرم است و طبق قانون شکار و صید متخلفان تحت تعقیب و مجازات قرار می‌گیرند، افزود: در ادامه رسیدگی قضائی به این پرونده، متهم مکلف به ارائه 500 ساعت خدمات عمومی رایگان و امور خدماتی در حوزه محیط‌زیست شد.

جودکی تصریح کرد: احکام قضائی خدماتی و فرهنگی که با نوآوری در سال‌های اخیر از سوی مراجع قضائی استان مرکزی صادر می‌شود، دارای اثربخشی مناسب در جلوگیری از تکرار تخلفات محیط‌زیستی از سوی محکومین بوده و در حمایت و حراست از حیات وحش نقش بسزایی دارد.

منطقه حفاظت‌شده 70 قله اراک به مساحت 98 هزار هکتار، شامل دو محدوده شمالی و جنوبی است که محدوده شمالی دربرگیرنده بخش‌های عمده ارتفاعات هفتاد قله و دره‌های سیبک و چکاب و محدوده جنوبی شامل ارتفاعات ازنا، لته در و سله بهر بوده که زیستگاه ییلاقی و مهاجرت منطقه‌ای حیات وحش است.

منطقه حفاظت‌شده هفتاد قله اراک از نخستین مناطق تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط‌زیست در کشور است که از پیکره‌ای کوهستانی و در گستره‌ای از تپه‌ماهورها و دشت‌ها قرار گرفته و به‌دلیل ویژگی‌های خاص توپوگرافی، تنوع گیاهی و جانوری، از قدیم جزء شکارگاه‌های مشهور ایران به‌شمار می‌رود.

کل و بز، قوچ و میش، پلنگ، کفتار، شغال، گرگ، گورکن، خرگوش، تشی (جوجه‌تیغی) و روباه از پستانداران این منطقه محسوب می‌شوند و چند نوع افعی، مار آبی و لاک‌پشت نیز در این منطقه دیده شده است.

کبک، تیهو، بلدرچین، باقرقره، کبوتر چاهی، کبوتر کوهی، عقاب طلایی، سارگپه، هما، کرکس، دال، شاهین، بحری، لیل، بوتیمار و حواصیل از پرندگان این منطقه هستند.

شناسه خبر 48989