شناسه خبر:49015
1400/9/7 11:16:29

سپهرغرب، گروه کافه کتاب: کتاب روزشمار تاریخ قاجار با هدف تدوین رخدادهای زمانمند این دوره و با بهره‌گیری از منابع معتبر و اصلی تاریخ معاصر شکل گرفته است. مجموعه‌ای که با پژوهشی گسترده و فراگیر بر پایه زمانمند وقایع تاریخی و گاه دستیابی نسبی به حوادث فاقد زمان تدوین یافته است.

این کتاب، روایتی مستند و پژوهشی از تمام رویدادهای مرتبط با دودمان قاجار است؛ از این رو منبعی برای پژوهشگران و علاقه‌مندان به تاریخ معاصر ایران به شمار می‌رود. محتوای مجموعه حاضر را تمام رخدادهای زمانمند و قابل دسترس تاریخ قاجاریه و تحولات سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و روابط خارجی ایران در فاصله درگذشت کریم‏خان زند تا انقراض سلسله قاجاریه، همراه با نگاهی کلی به مهمترین حوادث ایران از سقوط اصفهان تا فروپاشی زندیه، که خود حکم زمینه تاریخی بحث به شمار می‌‏رود، تشکیل داده است.

جلد اول این کتاب از تولد فتحعلی‌خان تا قتل آقا محمدخان را در بر می‌گیرد و تمام جزئیات وقایع دوره قاجاریه در قالب روزشمار تاریخی ارائه شده است.

دکتر غلامحسین زرگری‌نژاد (متولد ١٣٢٩) دانش‌آموخته تاریخ و استاد بازنشستۀ گروه تاریخ دانشگاه تهران، مصحح و مؤلف آثار متعدد تاریخی است. وی تحصیلات عالی خود را در دانشگاه تهران آغاز کرد و در سال ١٣٥٧ در رشته تاریخ در مقطع کارشناسی فارغ‌التحصیل شد. پس از انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاه‌ها به وزارت آموزش و پرورش رفت و بلافاصله پس از بازگشایی مجدد دانشگاه‌ها، تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد تاریخ در دانشگاه تهران پی گرفت.

وی سپس به وزارت خارجه رفت و تا اواخر دهۀ شصت به عنوان استاد در دانشکده روابط بین‌الملل وزارت خارجه مشغول به تدریس بود. او در سال ١٣٧٣ از رسالۀ دکتری خود با عنوان تحول و تطور اندیشه سیاسی در عصر قاجار دفاع کرد و هم‌زمان به تدریس در گروه تاریخ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران مشغول شد. وی نهایتاً در سال ١٣٨٨ با درجه استاد تمامی و در سن ٥٩ سالگی بازنشسته شد. به‌رغم آنکه بازنشستگی زودهنگام، دانشجویان زیادی را از دانش او محروم کرد اما برای وی فرصتی ایجاد شد تا کارهای پژوهشی نیمه‌تمام خود را سامان دهد.

دکتر زرگری‌نژاد از معدود استادان تاریخ است که در دو زمینه تاریخی آثار ارزشمندی را در دو حوزه تاریخ ایران و تاریخ اسلام نگاشته است. نشر این‌گونه آثار فرصتی است برای اهل علم و تاریخ تا از آراء و اندیشه‌های علمی وی بهره‌مند شوند.

شناسه خبر 49015