شناسه خبر:49098
1400/9/9 10:22:43

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس کمیسیون فنی، عمرانی و حمل‌ونقل ترافیک شورای اسلامی شهر همدان با تأکید بر اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام شهری به‌منظور اثبات کارآمدی مدیریت‌ شهری، عنوان کرد: حل مشکلات و اتمام پروژه تقاطع شهید همدانی با آبروی مدیریت‌ شهری دوره ششم گره خورده است.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهر همدان، مهدی حیدری در جلسه فوق‌العاده کمیسیون فنی، عمرانی و حمل‌ونقل ترافیک شورا با محوریت بررسی مسائل و مشکلات پروژه تقاطع غیر همسطح شهید همدانی گفت: اگر از مردم، اعضای شورای شهر و مدیران ارشد استانی و شهری درخصوص دغدغه‌های مدیریت‎ شهری سؤال شود، اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام شهری و در صدر آن‌ها تقاطع غیر همسطح شهید همدانی مطرح می‌‎شود.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم مدام برای ادامه تعطیلی پروژه تقاطع شهید همدانی توجیه و دلیل بتراشیم نمی‌توانیم به مردم پاسخگو باشیم زیرا تکرار برخی مسائل دردی از مشکلات شهر برطرف نمی‌کند، افزود: براساس رسالت، تعهد و آرمان‌های انقلابی، آنچه باید مورد اجماع قرار گیرد، اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام به‌ویژه تقاطع غیر همسطح شهید همدانی است؛ درحالی‌ که توقف هرگونه طرح شهری، معضلات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی خود را به‌ دنبال دارد.

حیدری با اشاره به اینکه اساسی‌ترین رسالت و کارآیی قرارداد طرح و ساخت (EPC) مدیریت ثابت هزینه و زمان است که متأسفانه در شکل قرارداد پروژه بزرگ شهری شهید همدانی مد نظر قرار نگرفته است، ادامه داد: نخواهیم گذاشت پس از گذر از دوره ششم مدیریت ‎شهری پروژه‌های شهری نیمه‌تمام دوره چهارم و پنجم روی زمین بماند و نیمه‌کاره تحویل دوره هفتم داده شود.

وی اظهار کرد: برون‌داد تصمیمات مدیریت‎ شهری به‌ویژه شورای اسلامی شهر همدان در نزد نخبگان و مردم اهمیت دارد؛ ازاین‌رو مطالبه‌گری در حوزه مدیریت ‎شهری و به چالش کشیدن آن‌ها ضروری است، اما باید این مباحث مهم هرچه سریع‌تر تعیین‌ تکلیف شود.

رئیس کمیسیون فنی، عمرانی و حمل‌ونقل ترافیک شورای اسلامی شهر همدان با تأکید بر اینکه اجازه هرج و مرج در مدیریت امور عمرانی شهرداری را نخواهیم داد، ادامه داد: با وجود تلاش‌های معاونت عمرانی شهرداری و زحمات مهندسان پُرتلاش این حوزه به‌منظور پیشبرد اهداف و سیاست‌های مدیریت ‎شهری به‌ویژه اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام شهر، متأسفانه تصور برخی کارشناسان و مردم این است که با طرح اشکالات مختلف، قصد داریم پرو‌ژه‌های شهری اجرایی نشود که قطعاً به نفع شهر، مردم و حتی شهرداری و شورای اسلامی شهر نخواهد بود.

حیدری عنوان کرد: باید به این باور برسیم که اگر پروژه‌های نیمه‌تمام به نتیجه برسد، ثمره آن به شهر، مردم، شهرداری و شورای اسلامی شهر خواهید رسید.

وی با تأکید بر اینکه حقوق پیمانکاران پروژه تقاطع غیر همسطح شهید همدانی هم نباید تضییع شود، اظهار کرد: تکمیل به‌موقع مستندات مالی و فنی پروژه به اندازه پیشرفت آن جلو نرفته و ممکن است این امر موجب از بین رفتن حقوق پیمانکار و توقف بیشتر پروژه شود و براساس سوگندی که ابتدای دوره شورای اسلامی ششم یاد کردیم، علاوه‌بر شهرداری، حق طرفین شهرداری هم به گردن ماست.

رئیس کمیسیون فنی، عمرانی و حمل‌ونقل ترافیک شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه به‌ دنبال رفع مشکلات پروژه شهید همدانی هستیم، اعلام کرد: پنجشنبه هفته جاری اعضای شورای اسلامی شهر و مدیران شهری از پروژه تقاطع غیر همسطح شهید همدانی به‌منظور آغاز مجدد عملیات اجرایی آن بازدید خواهند کرد و اگر مشکل اساسی این طرح مالی است، به‌زودی اعتبارات مورد نیاز آن تزریق خواهد شد.

حیدری همچنین درخواست کرد: با توجه به آیین‌نامه مالی شهرداری همدان مبنی بر پرداخت حق تخصص به نیروهای متخصص و فنی شهرداری، انتظار می‌رود درصورت آغاز به کار پروژه شهید همدانی، حق کارشناسان فنی شهرداری هم درنظر گرفته شود.

   شهردار: هرگز پروژه‌های شهری متوقف نمی‌شوند

شهردار همدان نیز در این جلسه تأکید کرد: شورای اسلامی شهر و شهرداری باید در حوزه مدیریت‌ شهری هم‌صدا و هم‌سو عمل کنند.

سیدمسعود حسینی با تأکید بر اینکه هرگز پروژه‌های شهری متوقف نمی‌شوند، گفت: باید در آینده پیش‌‎بینی‌های لازم در حوزه تقویت شرایط قراردادها ازنظر مالی و فنی درنظر گرفته شود.

   سرپرست کارگاه: اتمام پروژه شهید همدانی به تزریق اعتبار بستگی دارد

سرپرست کارگاه پروژه تقاطع غیر همسطح شهید همدانی در پایان گفت: درحال حاضر فصل کاری را از دست داده‌ایم که هزینه‌های بسیاری را بر دوش پیمانکار تحمیل می‌کند؛ اما تحت هر شرایطی آماده پیشبرد و ادامه روند کار هستیم.

مسعود معمارزاده با بیان اینکه تیرماه امسال فاز نخست پروژه شهید همدانی به‌بهره‌برداری رسیده، معتقد است: عدم ابلاغ مستندات مالی پروژه از سوی شهرداری و تحویل موقت آن یکی از دغدغه‎‎‌های جدی ماست که انتظار می‌رود مورد توجه مدیران شهری قرار گیرد؛ زیرا این مهم توقع ناچیزی است و موجب دلگری پیمانکار می‌‎شود.

وی با تأکید بر اینکه بدون تزریق اعتبار مناسب نمی‌‎توانیم با 100 درصد ظرفیت کار را آغاز کنیم و اتمام پروژه‌های شهری ارتباط مستقیمی با تأمین منابع مالی دارد، اظهار کرد: درصورت تزریق اعتبار و همراهی مدیران شهری، کمتر از یک هفته عملیات اجرایی پروژه را آغاز می‌کنیم.

معمارزاده با اشاره به اینکه حدود 15 میلیارد تومان از شهرداری طلبکار هستیم، عنوان کرد: براساس برنامه زمان‌‎بندی 9 ماهه برای ادامه روند این پروژه شهری و اتمام آن، 40 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم و وعده زمانی اتمام پروژه کاملاً به شهرداری بستگی دارد.

شناسه خبر 49098