شناسه خبر:49167
1400/9/10 10:26:13

آیت الله جاودان:

آیت‌الله حق شناس می‌گفت 

به همه آرزوهایم رسیده‌ام

استاد اخلاق گفت: مرحوم آیت‌الله حق شناس فرموده بود که هر چه آرزو داشتم به آن رسیده ام. البته ایشان هم می‌دانسته که چه آرزو کند.

آیت الله جاودان با اشاره به مقدار حسرت انسان اظهار کرد: مقداری که انسان حسرت می‌خورد چقدر است؟ در این دنیا اگر حسرت کمی زیاد شود قلب انسان تحمل نمی‌کند و آدم سکته می‌کند و از دنیا می‌رود، اما آنجا همه درد حسرت را می‌کشد و می‌تواند تحمل کند و مرگی دیگر در کار نیست و حسرت را با تمام درد و رنجش می‌کشید.

وی ادامه داد: در قیامت، چون کار تمام‌شده و انسان تعیین تکلیف‌شده به این حسرت می‌رسد و آن کسی که باید جهنم برود دیگر باید برود و راه برگشتی ندارد و کسی که باید به بهشت برود همین طور است و آن کسی که درجه دو است حسرت درجه سه را می‌خورد مگر کسی که همه آنچه باید انجام دهد انجام داده باشد.

  رسیدن آیت الله حق‌شناس به تمام آرزوهایش

این مؤلف و محقق حوزوی با بیان اینکه آیت الله حق‌شناس به تمام آرزوهایش رسیده بود، گفت: مرحوم آیت الله حق شناس فرموده بود که هر چه آرزو داشتم به آن رسیده ام! البته ایشان هم آرزویش را می‌دانسته که چه آرزو کند، اما ما آرزوهایمان یک چلوکباب، رختخواب نرم، یک احترام و مقام است، یا یک دانش‌آموز در دیپلم شاگرد اول شود، هر چند این آرزو خوب است، اما کم است، اما مرحوم آیت الله حق شناس نهایت آرزو را داشته به آن رسیده بود و بقیه‌اش را ما نمی‌دانم.

این استاد اخلاق اظهار کرد: حالا فرد حسرت دارد و مثلاً می‌گوید‌ای کاش نماز شب خوانده بودم و شب نمی‌خوابیدم، یا‌ای کاش فلان صدقه را داده بودم،‌ای کاش نماز جماعت را ترک نمی‌کردم، حتی یک جلسه را هم ترک نکرده بودم.

آیت الله جاودان با بیان اینکه برخی برای عمر گذشته خود حسرت می‌خورند، گفت: الان برخی برای تمام عمر گذشته خود حسرت می‌خورند، حالا اگر کسی گناه کرده باشد حسرتی شدید می‌خورد.

وی افزود: دوستمان گفت که دور هم با خانواده نشسته بودیم و پدرم هم ساکت نشسته که یک دفعه دیدیم دارد اشک می‌ریزد و هق هق گریه می‌کند! گفتیم چه خبر است و چه شده است؟ این فرد سید بود و یاد آن لحظه هجوم و در خانه و کوچه افتاده بود و بی‌اختیار اشکش جاری شده بود. بعضی‌ها تمام عمرش را در این خیال است.

 

شناسه خبر 49167