شناسه خبر:49185
1400/9/11 09:54:33

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری ملایر گفت: دو نوع از شیرینی سنتی و محلی شهرستان ملایر با نام‌های حلوا مغزی و شیره ترخینه و همچنین قالی دست‌بافت شهرستان ازندریان در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسید.

ابراهیم جلیلی پیش از ظهر روز گذشته در جمع خبرنگاران اظهار کرد: به‌منظور حفظ و احیای سنت‌ها، با پیگیری‌های انجام‌شده و حضور میدانی کارشناسان اداره‌ کل مستندات و پرونده ثبت حلوا مغزی، شیره ترخینه ملایر و قالی دست‌بافت ازندریان تهیه و جهت بررسی و اعلام نظر کارشناسی به وزراتخانه متبوع ارسال شد و پس از بررسی و تأیید در فهرست آثار ملی ثبت شد.

وی بیان کرد: یکی از وظایف این اداره حفظ سنت‌ها و رسم و رسوم‌های رو به فراموشی است و در همین راستا کارشناسان این اداره ضمن شناسایی ظرفیت‌های موجود، پرونده ثبت آن‌ها را تهیه و به وزراتخانه متبوع ارسال می‌کنند.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری شهرستان ملایر عنوان کرد: در کنار ثبت ابنیه‌های تاریخی، سنت‌ها و خُرده‌فرهنگ‌های شهرستان نیز حفظ و پاسداری می‌شود؛ بنابراین باید نسبت به ثبت آن‌ها اقدام کرد.

وی بیان کرد: امروزه تعاریف جدیدی در گردشگری مطرح است و وجود میراث ناملموس ثبت‌شده می‌تواند در این زمینه بسیار تأثیرگذار باشد و گردشگری غذا یکی از ظرفیت‌های جدید در حوزه گردشگری داخلی و بین‌المللی به‌عنوان یک جاذبه گردشگری مطرح است که احیای شیرینی‌ها و غذاهای سنتی در این قالب می‌تواند کمک بزرگی به توسعه گردشگری باشد.

شناسه خبر 49185