شناسه خبر:49275
1400/9/14 08:56:24

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سروآباد گفت: 6 هکتار از اراضی ملی و جنگلی این شهرستان با گونه بلوط ایرانی بذرکاری شد.

مسلم مرادی ا اظهار کرد: این اقدام در راستای پویش مردمی بذرکاری برای احیای جنگل‌های زاگرس انجام شده است.

وی افزود: این طرح با همکاری فرمانداری، سپاه، جمعیت هلال احمر، نیروی انتظامی، شهرداری و شورای اسلامی شهر سروآباد و انجمن‌های زیست محیطی به مدت یک هفته در حال انجام است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سروآباد یادآور شد: هدف از اجرای این طرح ترویج فرهنگ حفاظت و حراست از منابع طبیعی و محیط زیست است که امیدواریم این فرهنگ در بین نسل‌های جوان و آینده نهادینه شود.

مرادی اضافه کرد:‌ در اجرای این طرح از بذر گونه بلوط ایرانی استفاده می‌شود و باتوجه به شرایط منطقه که از قدیم‌الایام تاکنون جایگاه رشد این نوع درختان بوده است، امیدواریم بسیار تاثیرگذار باشد.

از مساحت دو میلیون و 937 هزار هکتاری استان کردستان، بیش از 374 هزار هکتار آن را جنگل تشکیل می‌دهد، جنگل‌های این استان که جزو جنگل‌های زاگرس شمالی به حساب می‌آیند، در طول بیش از 50 هزار سال گذشته تشکیل شده است و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی‌های اکو توریستی و ارزش‌های زندگی، دارای اهمیت زیادی است.

جنگل‌های کردستان که بخشی از جنگل‌های غرب کشور را تشکیل می‌دهد بیشتر اطراف شهرهای بانه و مریوان واقع شده و بعد از جنگل‌های شمال کشور در رتبه دوم اهمیت قرار دارند.

از مساحت 120 هزار کیلومتری شهرستان سروآباد نیز 57 هزار هکتار آن را منطقه حفاظت شده کوسالان و شاهو، 12 هزار هکتار آن را اراضی ملی و 51 هزار هکتار را اراضی کشاورزی و باغی تشکیل می‌دهد.

شهرستان سروآباد با دو بخش مرکزی و هورامان با بیش از 50 هزار نفر جمعیت در فاصله 90 کیلومتری از غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده و 24 کیلومتر مرز با کشور عراق دارد.

شناسه خبر 49275