شناسه خبر:49486
1400/9/18 13:01:43

سپهرغرب، گروه خبر: بقاع متبرک امامزادگان 72 تن ساروق یکی از مراکز مذهبی، تاریخی و گردشگری استان مرکزی و محل حافظ قرآن شدن کربلایی کاظم ساروقی، وضعیت مطلوبی ندارد.

بقاع متبرک امامزادگان 72 تن ساروق در 50 کیلومتری شهر اراک یکی از مراکز تاریخی و زیارتی منطقه است که در مناسبت‌های مذهبی محل تجمع مردم منطقه بوده و همواره مورد استقبال مسافران قرار می‌گیرد.

امامزادگان 72 تن ساروق از نوادگان و وابستگان به امام زین‌العابدین (علیه‌السلام) و امام باقر (علیه‌السلام) و امام کاظم (علیه‌السلام) هستند که به قصد زیارت علی بن موسی الرضا (علیه‌السلام) عازم توس بودند و در زمان خلفای عباسی در این مکان به شهادت می‌رسند. تاریخ بنای این بقعه به دوران سلجوقی می‌رسد، به‌طوری‌ که بر یکی از صندوق‌های داخل مقبره تاریخ شهرالله رمضان 600 هجری قمری حک شده که شاید در این تاریخ تعمیراتی در امامزاده انجام شده باشد.

اهمیت دیگر این مکان به زمان معاصر و معجزه قرن برمی‌گردد. کربلایی کاظم ساروقی در دوران جوانی و زمانی که از نعمت خواندن و نوشتن محروم بوده است، در این مکان مورد عنایت ائمه معصومین علیه‌السلام قرار می‌گیرد و حافظ کل قرآن می‌شود. پس از این اتفاق کربلایی کاظم را نزد علمای ایران، عراق و حجاز می‌برند و علمای مختلفی که برخی از آنان هنوز در قید حیات هستند، این اعجاز الهی را تصدیق می‌کنند.

حال این مکان مقدس با این پیشینه تاریخی و ظرفیت بسیار زیادی که در حوزه مذهبی و گردشگری دارد، از نابه‌سامانی رنج می‌برد.

گفتنی است، طرح مرمت و توسعه امامزادگان 72 تن ساروق در مقاطع مختلف اعلام و اجرا شد، اما به اتمام و نتیجه نرسید. وضعیت حال حاضر این مکان مقدس چندان مطلوب نیست و انتظار می‌رود متولیان امر برای سامان‌دهی آن تدبیری بیندیشند.

شناسه خبر 49486