شناسه خبر:49539
1400/9/20 09:40:59

سپهرغرب، گروه خبر: رهاسازی آب سد سیمره طی سال‌های گذشته سبب وارد آوردن خسارات فراوانی به کشاورزان و باغداران منطقه شده است اما متأسفانه وزارت نیرو تاکنون اقدامی جهت تملک اراضی و پرداخت مطالبات مردم انجام نداده است.

سد سیمره از سدهای بزرگ کشور از لحاظ حجم مخزن و ارتفاع است که طی سال‌های گذشته ظرفیت‌های بسیاری در حوزه کشاورزی و پرورش آبزیان در منطقه‌ایجاد کرده‌ که اشتغال‌زایی و توسعه اقتصادی منطقه را در پی داشته‌است.

اما در کنار این ظرفیت‌ها، آزادسازی آب پشت سد سیمره هر ساله سبب نابودی محصولات ده‌ها هکتار از اراضی کشاورزی و باغی روستاهای اطراف سد می‌شود که این امر گلایه مردم منطقه را در پی داشته‌است، اما متأسفانه مسئولان مربوطه تاکنون در این زمینه اقدام مؤثری انجام نداده و کماکان به دادن وعده اکتفا کرده‌اند.

  لزوم پیگیری مشکل

به گفته‌ کشاورزان منطقه هرساله به‌ویژه در زمان بارش‌ها رهاسازی آب سد سیمره سبب می‌شود، بسیاری از اراضی کشاورزی و باغات منطقه زیر آب رفته و کشاورزان و باغداران متحمل خسارات بالایی می‌شوند و هیچ کس پاسخگوی مشکل نیست.

تعدادی از کشاورزان و باغداران منطقه ضمن ابراز نارضایتی از وضعیت موجود از مسئولان ارشد استان می‌خواهند هرچه سریع‌تر رایزنی‌های لازم با وزارت نیرو در خصوص تعیین تکلیف این اراضی انجام شود، تا با تملک این اراضی از سوی وزارتخانه مربوطه کشاورزان دچار خسارت نشوند.

  وعده‌‌هایی که عملی نشد

علی‌اکبر بسطامی نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی ماه‌ گذشته در دیدار با وزیر نیرو با بیان اینکه شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران کارفرمای طرح سد و نیروگاه سیمره بخش عمده‌ای از اراضی و املاک روستاهای موجود در بالادست سد سیمره را تملک کرده و مطالبات مردم را نیز پرداخت نکرده اظهار کرد: باید در خصوص تملک اراضی واقع در محدوده مخزن سد سیمره و پرداخت مطالبات به‌حق مردم روستاها اقدامات و دستورات لازم انجام شود.

  پیگیری مشکل توسط استاندار

استاندار ایلام با بیان اینکه تعیین تکلیف اراضی پایین دست و بالادست سد سیمره از مطالبات اصلی مردم طی سال‌های گذشته بوده اظهار کرد: رفع مشکلات بر زمین مانده این مناطق سیل زده در دستور کار قرار می‌گیرد و جهت رفع معضلات این مناطق اقدامات لازم انجام می‌شود.

حسن بهرام‌نیا با بیان اینکه رفع مشکلات بر زمین مانده مناطق سیل‌زده استان در اولویت خواهد بود اضافه کرد: جلساتی با حضور فرمانداران مربوطه و متولیان امر در خصوص مسایل و مشکلات بالادست و پایین دست سد و نیروگاه سیمره برگزار شده است.

  پیگیری تخصیص اعتبارات

وی خواستار جدیت متولیان امر برای پرداخت مطالبات مردم مناطق پایین‌دست و بالا‌دست سد سیمره شد و بیان کرد: میزان اعتبار مورد نیاز برای تملک اراضی مناطق بالادست سد را پیگیری خواهیم کرد و در این راستا میزان خسارات در حوزه‌های مختلف نیز باید کارشناسی و با دقت برآورد شود.

استاندار ایلام همچنین ابراز امیدواری کرد تا با پیگیری مسئولان استانی و پای کارآمدن مسئولان وزارت نیرو و مدیران سد و نیروگاه سیمره شاهد تعیین تکلیف اراضی مردم در مناطق بالادست و پایین دست‌سد در یک بازه زمانی مشخص خواهیم بود.

امید است هرچه سریعتر مشکل چندساله مردم منطقه با پیگیری‌های استاندار جدید ایلام مرتفع و شاهد تحقق یکی از مطالبات اصلی مردم منطقه باشیم و کشاورزان و باغداران منطقه بتوانند برای ادامه فعالیت‌های کشاورزی خود در مناطقی دیگر برنامه‌ریزی کنند یا حداقل در همین منطقه با حفظ معیشت خود ادامه حیات دهند.

شناسه خبر 49539