شناسه خبر:49565
1400/9/21 09:00:58

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرعامل ذوب آهن اسدآباد از افتتاح و بهره‌برداری کارخانه کوره بلند اسدآباد برای تولید فرومنگنز در دهه فجر 1400 خبر داد.

یونس گوهری با اشاره به افتتاح و بهره‌برداری کارخانه کوره بلند اسدآباد در دهه فجر امسال، اظهار کرد: درحال حاضر تعمیرات و اورهال این کارخانه صنعتی به‌صورت کامل به اتمام رسیده و برای آغاز به فعالیت منتظر رسیدن مواد اولیه است.

وی افزود: برای آغاز به فعالیت این کارخانه صنعتی سنگ منگنز لازم از ترکیه خریداری شده و برای تأمین کُک نیز قرارداد طرح در داخل کشور بسته شده تا کک متالوژی مورد مصرف کوره بلند کارخانه تولید شود که درحال حاضر کُک درحال رسیدن به کارخانه است.

گوهری از جذب 100 نیروی جدید در این کارخانه صنعتی با آغاز به فعالیت طرح خبر داد و تصریح کرد: آزمون و مصاحبه این تعداد نیرو در دست انجام بوده و با رسیدن مواد اولیه کارخانه، فعالیت این تعداد نیروی کار جدید آغاز خواهد شد.

گوهری یادآور شد: درحال حاضرکُک مورد نیاز در راه کارخانه برای تجمع بوده و سنگ منگنز نیز در آینده نزدیک به کارخانه تحویل داده می‌شود که با تأمین و رسیدن مواد اولیه، چراغ کارخانه کوره بلند اسدآباد برای تولید فرومنگنز پس از سال‌ها انتظار روشن خواهد شد.

وی با بیان اینکه در سال 1390 کارخانه ذوب‌آهن اسدآباد به‌دلیل نداشتن صرفه اقتصادی و تغییر خط‌ تولید خود از شمش چدن به فرومنگنز تعطیل شده است، افزود: با پیگیری مسئولان استان و شهرستان درحال‌ حاضر طرح فوق توسط ذوب‌ آهن به سرمایه‌گذار جدید بخش خصوصی به‌ نام شرکت «برسم لعل» به مدت پنج سال اجاره داده شده که درصورت قابل‌ قبول بودن فعالیت آن، مدت اجاره تمدید می‌شود.

گوهری با اشاره به اینکه این واحد صنعتی ظرفیت تولید 22 هزار تُن فرومنگنز در سال را خواهد داشت، گفت: در ماه‌های اولیه آغاز به فعالیت به‌طور قطع ظرفیت تولید کمتر خواهد بود.

وی فرومنگنز را از آلیاژهای استراتژیک برشمرد و افزود: این محصول دارای ظرفیت مصرف بالایی در کشور جهت فولادسازی‌ است و اجازه صادرات به خارج از کشور را ندارد.

گوهری با بیان اینکه 20 تا 30 درصد فرومنگنز مورد نیاز کشور در داخل کشور تولید شده و مابقی از سایر کشورها وارد می‌شود، گفت: کشور ایران براساس آمار مربوط به دو سال پیش دارای 200 تا 250 هزار تُن مصرف فرومنگنز بوده که با توجه به ظرفیت اسمی کارخانه فرومنگنز اسدآباد درصورتی‌ که به 30 هزار تُن افزایش یابد، حدود 10 درصد فرومنگنز کشور را تأمین می‌کند.

مدیرعامل کارخانه ذوب آهن اسدآباد با اشاره به اینکه با بهره‌برداری از کارخانه کوره بلند اسدآباد به‌صورت مستقیم برای 200 نفر از جوانان منطقه اشتغال ایجاد می‌شود، بیان کرد: در این طرح بخش خصوصی جدید سه طرح شامل ذوب‌ آهن، تولید آهن اسفنجی از گندله موجود شرکت صبانور و نیز طرح زینتر پلن (تبدیل پودر منگنز به کلوخ) را در برنامه دارد.

گوهری اضافه کرد: کارخانه فوق با استفاده از متخصصین ایرانی و نیروهای بومی در سه ماه اورهال شده که این امر نشان از جایگاه واقعی بخش خصوصی در چهارچوب اصل 44 دارد.

شناسه خبر 49565