شناسه خبر:49645
1400/9/22 09:19:17

سپهرغرب، گروه خبر: سرپرست فرمانداری ویژه ملایر از ثبت ملی هنر مرواربافی روستای داویجان این شهرستان خبر داد و گفت: احیای صنایع دستی و هنرهای سنتی ازجمله برنامه‌های محوری در حوزه میراث فرهنگی است.

«حسین فارسی» شنبه‌شب اظهار کرد: براساس اعلام معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، داویجان در رشته مرواربافی به‌عنوان روستای ملی به ثبت رسیده است.

وی افزود: بیشترین حجم تولید مروار در دهستان موزاران و روستاهای داویجان، رضوانکده و گوراب شهرستان ملایر است که روستای داویجان در زمینه تولید این هنر سنتی قابلیت لازم برای ثبت به‌عنوان روستای ملی صنایع دستی را داشت.

وی با اشاره به پیگیری و اقدامات مؤثر انجام‌شده برای تهیه پرونده ثبت ملی هنر مرواربافی روستای داویجان، گفت: مدیرکل دفتر آموزش و ترویج صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اوایل ماه گذشته در سفر به شهرستان ملایر از کارگاه‌های مرواربافی روستای داویجان و روستاهای هم‌جوار بازدید و روند ثبت پرونده این هنر سنتی را مورد ارزیابی و بررسی قرار داد.

سرپرست فرمانداری ویژه ملایر ادامه داد: با توجه به اینکه مروار به‌عنوان مواد اولیه این هنر سنتی در شهرستان ملایر تولید می‌شود، تمامی شاخص‌ها برای ثبت ملی این هنر در دستور کار قرار گرفت تا ثبت ملی مرواربافی ملایر نهایی شود.

فارسی با بیان اینکه ملایر دارای دو عنوان جهانی در رشته مبل و منبت و انگور است، افزود: ملایر ظرفیت‌های بالایی در حوزه صنایع دستی دارد که بیش از 13 درصد اشتغال این شهرستان را به خود اختصاص داده است.

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز با اعلام ثبت ملی هنر مرواربافی روستای داویجان ملایر، گفت که با تدوین برنامه‌های اجرایی معاونت صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی در دولت سیزدهم، برنامه‌ریزی‌های مربوط به تشکیل و راه‌اندازی پنجمین شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌ دستی انجام شد.

پویا محمودیان افزود: ثبت ملی شهرها و روستاهای صنایع‌ دستی ضمن ایجاد آمادگی به‌منظور حضور آن‌ها در رقابت ثبت جهانی شورای جهانی صنایع‌ دستی، برای تولیدکنندگان منطقه مورد نظر امتیازهای بسیاری را مانند افزایش اشتغال به‌واسطه اعتبار و هویت‌بخشی، آگاهی‌بخشی، ترویج و همچنین رشد گردشگری داخلی و حتی خارجی و رونق اقتصادی به دنبال دارد.

به گفته وی ثبت شهرها و روستاها به یک مطالبه عمومی تبدیل شده و امسال برخلاف سال‌های گذشته با توجه به دغدغه و اصرار هنرمندان مبنی بر آگاهی از نتایج ثبت‌ها، نتایج حاصل در مدت کوتاهی پس از برگزاری جلسات در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

حدود 100 کارگاه بزرگ و 500 کارگاه خانگی مرواربافی در شهرستان ملایر وجود دارد که بیش از یک‌‌هزار نفر در این کارگاه‌ها مشغول فعالیت هستند.

روستای داویجان در بخش مرکزی شهرستان ملایر از توابع استان همدان قرار دارد.

شناسه خبر 49645