شناسه خبر:49762
1400/9/24 11:37:30
ادامه آلودگی هوا در استان مرکزی؛

فعالیت مدارس در اراک برخط شد

سپهرغرب، گروه خبر: تداوم آلودگی هوا در استان مرکزی زندگی عادی مردم را مختل و دانش‌آموزان اراکی را خانه‌نشین کرد؛ این درحالی بوده که نیروگاه شازند یکی از مهم‌ترین عوامل آلودگی هوای اراک است.

روند آلودگی هوا در استان مرکزی به‌خصوص شهر اراک ادامه دارد؛ استاندار مرکزی در این خصوص گفت: با تخصیص پنج میلیون متر مکعب سهمیه گاز برای نیروگاه حرارتی شازند تا مدتی سوخت مازوت در نیروگاه کاهش یافته و با خروج برخی واحدها از مدار به‌دلیل تعمیرات دوره‌ای، سوخت مازوت در این نیروگاه به صفر می‌رسد.

فرزاد مخلص‌الائمه اظهار کرد: به‌لحاظ شرایط جاری و حاکم بر شهر اراک درخصوص آلودگی هوا، نشستی مهم با وزیر نفت برگزار شد و قبل از آن تصمیماتی در حوزه تأمین و تولید برق در استان گرفته شده بود.

مخلص‌الائمه بیان کرد: نشستی نیز در حضور رئیس‌جمهوری برگزار شد که دستوراتی را صادر کردند و درنهایت برای مدتی وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران موفق شدند گاز مورد نیاز نیروگاه حرارتی شازند را تأمین کنند.

وی اظهار کرد: با پیگیری‌ها و مکاتبات به‌عمل‌آمده پنج میلیون متر مکعب سهمیه گاز برای مصرف نیروگاه حرارتی شازند تخصیص داده شد و برای مدتی مازوت‌سوزی که یکی از عوامل مهم آلودگی هوا بوده و تأثیرات جدی ذهنی و روانی نیز دارد، در نیروگاه شازند به حداقل خواهد رسید.

استاندار مرکزی افزود: هم‌زمان برخی واحدهای این نیروگاه مطابق برنامه زمان‌بندی و برای تعمیرات دوره‌ای از مدار خارج می‌شوند که عملاً مصرف انرژی کاهش پیدا می‌کند و سوخت مازوت نیز به صفر می‌رسد.

وی ابراز کرد: به‌دلیل الزامات تراز گاز و تراز برق کشور، سال‌ها است که در ماه‌های سرد سال مازوت و نفت کوره در نیروگاه‌ها به مصرف می‌رسد.

مخلص‌الائمه تصریح کرد: بحث برق و گاز و حامل‌های انرژی موضوعات به هم پیوسته است که شبکه انرژی کشور را تشکیل می‌دهد و درحال حاضر تأمین گاز برعهده وزارت نفت و تأمین برق برعهده وزارت نیرو بوده که امید است با تشکیل وزارت انرژی، سیاست‌گذاری و پاسخگویی در این بخش یکپارچه شود.

استاندار مرکزی یادآور شد: در 15 روز گذشته، نشست کارگروه اضطرار آلودگی هوا هر روز تشکیل شده است.

استاندار مرکزی تصریح کرد: برای حفظ سلامت مردم و به‌ویژه دانش‌آموزان در مقابل آلودگی هوا، تمام مدارس در مقاطع تحصیلی مختلف در شهر اراک تا پایان هفته جاری تعطیل اما آموزش‌ها به‌صورت برخط و مجازی دایر است.

به گفته مخلص‌الائمه بحث سلامت مردم اولویت برنامه‌ها و اقدامات دولت است ومسئله‌ای نیست که با رویکرد سیاسی و امنیتی بتوان با آن مواجهه کرد.

وی بیان کرد: طبق قانون اساسی، بسیاری از موضوعات فرع بر محیط‌زیست بوده و هر فعالیتی که با آلودگی و تخریب محیط‌زیست ملازمه پیدا کند، ممنوع است.

استاندار مرکزی ادامه داد: درخصوص عوامل آلاینده شهر اراک و همه کلان‌شهرهای صنعتی کشور، مردم و نخبگان عنایت دارند که این سطح از آلایندگی هوا یک‌شبه روی نداده که بتوانیم با برخی اقدامات سطحی آن را مهار کنیم.

مخلص‌الائمه اظهار کرد: البته باید بسیاری از کارها برای رفع آلایندگی هوای اراک انجام می‌شده که یا انجام نشده و یا با نقص صورت‌گرفته و یا به اشتباه، انجام شده است.

وی تصریح کرد: در همین ارتباط یکی از عوامل و البته نه‌تنها عامل آلودگی هوای شهر اراک و شهرهای مجاور آن ازجمله شهرستان شازند، وجود نیروگاه حرارتی شازند است.

استاندار مرکزی افزود: در طراحی و جانمایی نیروگاه شازند مشکلات جدی وجود دارد که از دهه‌های قبل بنیان گذاشته شده است.

استاندار مرکزی افزود: با توجه به قرار گرفتن در روزهای سرد، نیاز است مردم رعایت ایمنی لازم درخصوص استفاده از تجهیزات گازسوز را داشته باشند.

وی تأکید کرد: انتظار است مردم در صرفه‌جویی مصرف برق و گاز که هر دو در میزان مصرف گاز و مازوت نیروگاه‌های کشور مؤثرند، بکوشند.

شناسه خبر 49762