شناسه خبر:49833
1400/9/25 09:40:05

سپهرغرب، گروه خبر: «محمد مراد محمدی پور سمنگانی» شهروند 63 ساله اسدآباد مرتعدار نمونه کشوری شد.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان، «محمد مراد محمدی پور سمنگانی» ساکن روستای «شیلاندر» شهرستان اسدآباد به دنبال ارزیابی‌های وزارت جهاد کشاورزی به‌عنوان مرتعدار نمونه کشوری انتخاب شده است.

رئیس اداره آموزش و ترویج اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: این مرتعدار نمونه حدود 500 هکتار از مراتع روستای شیلاندر شهرستان اسدآباد را با کودپاشی و بذرپاشی احیا و اصلاح کرده است.

سیدامین مشعریان افزود: این اقدام شایسته این شهروند تحسین‌برانگیز بوده و درواقع این مرتعدار به‌عنوان یک همیار واقعی طبیعت باید برای همه مردم و بهره‌برداران یک الگوی تأثیرگذار باشد.

وی با بیان اینکه مراتع به‌عنوان بسترهای حیات، نقش انکارناپذیری در اقتصاد و توسعه هر جامعه‌ای دارند، اظهار کرد: عواملی نظیر تغییرات اقلیمی، تغییرات نوع بارش و نزولات آسمانی، افزایش زمان بهره‌برداری و تعدد بهره‌برداران و چرای مفرط دام غیر مجاز در مراتع سبب شده بخش قابل توجهی از مراتع استان در وضعیت ضعیف یا متوسط قرار بگیرند.

رئیس اداره آموزش و ترویج اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان ادامه داد: وجود مرتع موجب حفظ خاک و جلوگیری از فرسایش آن شده و تأثیر مثبت در تأمین آب‌های زیرزمینی دارد.

به گفته وی همچنین وجود علف‌ها و گیاهان در مراتع باعث کاهش سرعت روان‌آب حاصل از بارندگی در سطح زمین شده و این حالت دو فایده عمده ازجمله جلوگیری از شست‌وشوی خاک و دادن فرصت کافی به آب برای نفوذ در خاک و درنتیجه پُرآب شدن قنات‌ها و چشمه‌ها دارد.

مشعریان ایجاد فضای سبز، تلطیف هوا و تأمین علوفه مورد نیاز احشام عشایری و روستایی را از کارکردهای مهم مراتع عنوان کرد.

وی افزود: مراتع یکی از منابع تغذیه‌ای دام‌ها است، چراکه علوفه مورد نیاز دام از مراتع طبیعی و گیاهان علوفه‌ای تأمین می‌شود و مراتع باعث حفظ ذخایر ژنتیکی، گیاهی، جانوری و تأمین غذا و مأمن وحوش و پرندگان است.

رئیس اداره آموزش و ترویج منابع طبیعی استان همدان با اشاره به پیشرو بودن همدان در تهیه و ارائه طرح‌های مرتعداری، این اقدام را گامی مثبت در تقویت پوشش گیاهی مراتع تلقی کرد.

مشعریان گفت: هرچند در سال‌های اخیر مرتعداران نمونه کشوری نیز از میان مرتعداران و دامداران هم‌استانی انتخاب شده‌اند، اما امیدواریم با توجه به وضعیت موجود و شرایط مراتع استان، مسئولان نگاه ویژه‌ای به این مقوله داشته باشند و با تأمین اعتبار، طرح‌های مرتعداری توسعه داده شوند.

وی خاطر نشان کرد: نگاه تک‌بُعدی به مراتع به‌عنوان بستر تولید علوفه باید تغییر کرده و به پتانسیل‌های مختلف آن‌ها توجه شود که در این راستا این اداره کل دنبال اجرایی کردن طرح‌های چندمنظوره و تلفیقی در استان بوده تا علاوه‌بر حفظ مراتع، بهبود معیشت مردم را نیز به دنبال داشته باشد.

 

شناسه خبر 49833