شناسه خبر:49855
1400/9/25 11:03:51

سپهرغرب، گروه سلامت: ناهنجاری کف پای صاف در کودکان شش تا 8 سال به علت وجود لایه‌هایی از چربی در پا شایع است.

کارشناس ارشد آسیب‌شناسی و حرکت اصلاحی اظهار کرد: کف پای صاف به کاهش یا افزایش قوس داخلی کف پا گفته می‌شود و در دو نوع ساختاری و عملکردی قابل تشخیص است. متاسفانه اصلاح کف پای صاف غیرممکن بوده و یا احتمال اصلاح آن بسیار ضعیف است.

سعید غدیری‌پور اضافه کرد: کف پای صاف عملکردی از طریق تمرینات حرکات اصلاحی به تدریج قابل درمان است و افراد هر چه زودتر به مراکز حرکت اصلاحی مراجعه کنند با پشتکار و همت در انجام تمرینات نتیجه بهتری می‌گیرند.

وی با بیان اینکه بروز این ناهنجاری علت‌های مختلفی دارد، گفت: زیاد ایستادن، اضافه وزن، زمینه ژنتیکی و ارث، بروز برخی از بیماری‌ها، کفش نامناسب، ضعف عضلات، یا کشیدگی بیش از حد ساختارهای مچ پا را می‌توان از جمله علت‌هایی برشمرد که باعث بروز کف پای صاف در افراد می‌شوند.

این کارشناس ارشد آسیب‌شناسی و حرکت اصلاحی عنوان کرد: ناهنجاری کف پای صاف در کودکان 6 تا هشت سال به دلیل وجود لایه‌هایی از چربی در پا شایع است، از طرفی این افراد تغییرات وزنی و سرعت رشد مختلفی در سنین یاد شده دارند که باعث می‌شود قوس کف پای آنها مرتب در حال تغییر باشد.

وی افزود: این عارضه در دوران بلوغ ممکن است از بین برود به همین دلیل بهتر است افراد در سنین پایین‌تر ورزش کردن را زیر نظر متخصص حرکت اصلاحی پیگیری کنند.

غدیری‌پور خاطرنشان کرد: احتمال تورم و التهاب در مفصل مچ یا مادرزادی بودن کف پای صاف بسیار زیاد است اگرچه شیوع آن بسیار کم و در حد یک درصد است.

شناسه خبر 49855