شناسه خبر:50126
1400/10/2 08:28:14
سرپرست مرکز رشد واحدهای فناوری کشاورزی مرکزی:

6 واحد فناور در مرکز رشد تخصصی کشاورزی استان مرکزی فعالیت دارند

سپهرغرب، گروه خبر: سرپرست مرکز رشد واحدهای فناوری و کشاورزی مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت: 6 شرکت فناور در حوزه کشت محصولات کشاورزی و دامی در این مرکز فعالیت دارند.

«مونا طهماسبی» روز چهارشنبه افزود: این شرکت‌ها در زمینه کشت بافت آناناس و گیاهان زینتی، پیوند نشایی سبزی، صیفی و گیاهان دارویی، تولید کود نانو، تهیه بلوک بسته‌بندی محصولات دامی و تولید جوجه مقاوم به سرما فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: ماه جاری پنج ایده جدید برای تبدیل ثروت به شرکت فناور به مرکز رشد واحدهای فناور کشاورزی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی ارجاع شده و پیش‌بینی می‌شود دو تا سه شرکت به تعداد شرکت‌های این مرکز افزوده شود.

سرپرست مرکز رشد واحدهای فناوری کشاورزی مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی خاطرنشان کرد: ایده‌هایی که به این مرکز ارجاع می‌شوند، برای تبدیل به محصول باید فناورانه و نوآورانه بوده و از خروج ارز جلوگیری کنند.

طهماسبی گفت: حمایت مالی و اعتباری از طریق پارک علم و فناوری استان مرکزی، تأمین فضای اداری و کارگاهی و آزمایشگاهی، مشاوره علمی و نظارت اعضای هیئت‌علمی و کارشناسان با تجربه مرکز رشد و پارک علم و فناوری، خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات، معرفی برای استفاده از فن بازار و قانون حداکثر استفاده از توان فنی و معرفی برای استفاده از تسهیلات اعتباری ازجمله حمایت‌های این مرکز از فعالان و نوآوران است.

وی ادامه داد: روش‌های نوین تولید و کشت گیاهان، فرآوری گیاهان دارویی و صنایع تبدیلی، مکانیزاسیون، ماشین‌آلات کشاورزی و اتوماسیون گلخانه‌ها، طراحی، توسعه و ساخت سیستم‌‎های نوین آبیاری، راهکارهای نوین آبخیزداری و مدیریت منابع آب و خاک از اولویت‌های پذیرش گروه‌ها و شرکت‌های فناور نوپا در مرکز رشد تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی است.

سرپرست مرکز رشد واحدهای فناوری کشاورزی مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی خاطرنشان کرد: حمایت از تبدیل فرآیند ایده به محصول و تسریع در روند انتقال دانش فنی و فناور، حمایت از ایجاد و توسعه واحدهای فناور با هدف توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نتایج تحقیقات کشاورزی و تحقق ارتباط مراکز علمی پژوهشی با بخش‌های اقتصادی (خدماتی و تولیدی) کشور ازجمله اهداف مرکز رشد تخصصی کشاورزی این استان است.

مرکز تحقیقات کشاورزی استان مرکزی در سال 62 و مرکز تحقیقات منابع طبیعی و امور دام استان سال 72 به بهره‌برداری رسیده است که با ادغام وزارتخانه‌های کشاورزی و جهاد سازندگی در سال 79 با عنوان مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی سپس در سال 94 با ادغام مراکز آموزش جهاد کشاورزی استان‌ها این مرکز با نام مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فعالیت می‌کند.

این مرکز دارای بخش‌های تخصصی پژوهشی مشتمل بر گیاه‌پزشکی، منابع طبیعی، آبخیزداری، زراعی و باغی، فنی و مهندسی است.

مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی دارای هفت ایستگاه تحقیقاتی است که بستر مناسبی برای اجرای طرح‌های تحقیقاتی فراهم کرده است.

دو ایستگاه از این ایستگاه‌ها به‌صورت ملی (پردیس تحقیقات و آموزش ملی لوبیای خمین و پردیس تحقیقات و آموزش انار ساوه) و پنج ایستگاه دیگر (ایستگاه منابع طبیعی مهندس یونسی خسبیجان، گیاهان دارویی علی‌آباد، علوم دامی فدک، آبخوانداری خشکرود و ایستگاه تحقیقات کشاورزی اراک) به‌صورت استانی فعالیت می‌کنند.

شناسه خبر 50126