شناسه خبر:50134
1400/10/2 08:37:25

سپهرغرب، گروه شهر: شهر توکیو که چشم‌اندازی از آینده و گذشته را تداعی می‌کند، وسعت هنر و فرهنگ ژاپنی را به خوبی نشان می‌دهد.

ژاپن یکی از کشورهایی است که دارای فرهنگ منحصربه‌فرد بوده و آداب و رسوم مختلف این کشور گردشگران را دچار شگفتی می‌کند. اگر بخواهیم با سنت‌ها، آداب و رسوم، هنر و فرهنگ این کشور آشنا شویم، بهتر است به گذشته، حال و آینده توکیو، پایتخت این کشور نگاهی موشکافانه بیندازیم. توکیو؛ گذشته و آینده

بیش از هر منظره‌ای، شهر توکیو بازدیدکنندگان را مسحور می‌کند. مجموعه‌ای متنوع از محله‌ها در این شهر دیده می‌شود و هیچ دو تجربه‌ای از شهر هرگز یکسان نیست. برخی از محله‌ها با ساختمان‌های بلند و به‌روز، چشم‌اندازی از آینده را ترسیم می‌کنند و برخی دیگر با ساختمان‌های چوبیِ کم ارتفاع و فانوس‌های درخشان که گرمای شگفت‌انگیزی دارند، گذشته را در ذهن تداعی می‌کنند.

 فرهنگ و هنر توکیو

در شهر توکیو می‌توانید وسعت هنر و فرهنگ ژاپنی را نظاره کنید. هنرهای نمایشی با قدمت قرون متمادی هنوز روی صحنه‌ها اجرا می‌شود و مسابقات "سومو" جمعیت زیادی را به سوی خود جذب می‌کند. سومو نوعی ورزش ملی ژاپن و درواقع کشتی ژاپنی است که قوانین پایه آن بسیار ساده است. این مسابقه‌ها در زمین مسابقه سومو اناج می‌شود که دایره‌ای پوشیده از خاک رس و با قطر 455 سانتی متر است. در مسابقه سومو مواردی نظیر اندازه، قدرت و وزن، دارای اهمیت زیادی هستند، اما سرعت نیز در این نوع رقابت‌ها بسیار مفید است.

از دیگر رسوم فرهنگی مردم توکیو این است که در هر فصل بهار برای قدردانی از شکوفه‌های گیلاس به بیرون از شهر می‌روند. موزه‌هایی در این شهر وجود دارد که تمام دوره‌های تاریخ هنر ژاپن را پوشش می‌دهند و همچنین موزه‌هایی هستند که تنها بر هنر معاصر تمرکز دارند.

 فرهنگ غذا خوردن

یکی از موضوعاتی که علاوه بر بازدید از جاذبه‌های دیدنی باعث می‌شود گردشگران به کشور ژاپن سفر کنند، تجربه غذاهای ژاپنی است که با چوب‌های مخصوص خورده می‌شود و مواد اصلی آن‌ها را ماهی و میگو، برنج و لوبیا تشکیل می‌دهد. این غذاها که با مواد غذایی رایج طبخ می‌شود، دنیایی از رنگ‌ها و طعم‌ها در خود جای می‌دهند و تاریخچه پختن آن‌ها به هزاران سال پیش برمی‌گردد، اما غذا خوردن در این کشور دارای آداب و رسوم مخصوص خود است و ژاپنی‌ها به آن بسیار اهمیت می‌دهند.

برای مثال مهمانان برای غذا خوردن باید منتظر بمانند تا به آن‌ها اعلام شود که در کجا بنشینند و یا اینکه آن‌ها قبل از غذا خوردن و در پایان آن دعا می‌کنند و همیشه باید مسن‌ترین فرد غذا خوردن را شروع کند. آداب غذا خوردن در رستوران‌های ژاپنی نیز این است که یک پارچه مرطوب به فرد می‌دهند تا قبل از غذا خوردن، دست‌های خود را با آن تمیز کند. هنگام غذا خوردن افراد نباید چوب‌های مخصوص را در غذا فرو کنند، زیرا این کار نوعی توهین محسوب می‌شود. همچنین در داخل ظرف نباید غذا باقی بماند و اگر در غذا خوردن وقفه ایجاد شود، باید افراد این چوب‌ها را سر جای خود بگذارند.

  مسیریابی آسان توکیو

اگرچه ممکن است گردش در توکیو ابتدا کمی دلهره‌آور به نظر برسد و یادآور نقشه مترو و مجموعه‌ای از خطوط متقاطع این شهر باشد، اما اندکی بعد افراد متوجه می‌شوند که چقدر مسیریابی در این شهر آسان است. مترو می‌تواند آن‌ها را به هر کجا که می‌خواهند ببرد. قطارها به طور منظم و تقریباً همیشه به موقع حرکت می‌کنند و ایستگاه‌ها به خوبی به زبان انگلیسی علامت‌گذاری شده‌اند. بنابراین جای هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد. موضوع امیدوار کننده دیگر اینکه مردم محلی توکیو معمولاً مشتاق هستند که به افراد کمک کنند تا به مسیر خود بازگردند.

شناسه خبر 50134