شناسه خبر:50410
1400/10/8 09:33:49

سپهرغرب، گروه خبر: نماینده اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: ایجاد پست 63 کیلوولت در منطقه قره‌کهریز شهرستان اراک، با توجه به نیاز جدی توسعه زیرساخت‌های برق و انرژی ضروری است که وزیر نیرو، دستورات لازم برای ایجاد آن را صادر کرد.

علی‌اکبر کریمی روز سه‌شنبه با اشاره به دیدار با وزیر نیرو، افزود: در این نشست مهم‌ترین مسائل و مشکلات در حوزه آب، برق و انرژی در استان و به‌ویژه شهرستان اراک، خنداب و کمیجان مطرح شد و بحث لزوم اصلاحات و بهسازی در نیروگاه شازند مورد تأکید قرار گرفت.

وی ادامه داد: نامه‌ای که در دیدار مجمع نمایندگان استان به رئیس‌جمهور تقدیم شد و دستوری که ایشان پیوست این نامه به وزیر نیرو ارجاع کردند، مجدد مورد پیگیری و بررسی قرار گرفت.

کریمی تأکید کرد: در این نامه دو مبحث پیش‌بینی شده بود که در وهله نخست موضوع اجرای فیلتراسیون در نیروگاه شازند بود که این امر در یک بازه زمانی‌ کوتاه‌مدت می‌تواند منجر به مهار و کاهش آلایندگی هوا شود و دیگری پیشنهاد اجرای سیکل ترکیبی نیروگاه که هم سبب صرفه‌جویی در انرژی سوخت و هم تولید 320 مگاوات برق می‌شود.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بحث مطرح‌شده دیگر در این نشست، درخصوص اصلاح و بهسازی شبکه فرسوده برق به‌ویژه در روستاها و بحث جابه‌جایی تیرهای برق در قالب طرح بهارستان بود که اجرای آن اکنون درحال انجام بوده، اما به‌واسطه کمبود اعتبار سرعت آن پایین است.

وی توضیح داد: برحسب دستور وزیر نیرو مقرر شد برای تسریع در اجرای این طرح، مبلغ 100 میلیارد ریال در اختیار شرکت توزیع برق استان مرکزی به‌منظور بهسازی و اصلاح شبکه فرسوده برق شهرستان‌های اراک، خنداب و کمیجان قرار گیرد.

کریمی بیان کرد: با توجه به نیاز رسیدگی سریع حوادث و مشکلاتی که در حوزه قطع برق وجود دارد، درخواست خرید و تحویل دو دستگاه خودروی سنگین جرثقیل و بالابر ارائه شد که مورد موافقت وزیر نیرو قرار گرفت و یک دستگاه برای شهرستان خنداب و یک دستگاه دیگر برای شهرستان کمیجان تحویل شود.

وی با اشاره به مباحث مطرح‌شده درخصوص حوزه آب نیز گفت: مهم‌ترین مبحث در این راستا در شهرستان اراک، لزوم تسریع در تکمیل رینگ جنوبی شهر اراک است که نیاز به اعتبار کامل دارد و امید است امسال عملیات اجرایی آن اجرایی و تکمیل شود تا تمام شهروندان شهر اراک بتوانند از کیفیت سد کمال‌صالح برخوردار شوند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مجتمع آب‌رسانی امیرکبیر درخصوص تأمین آب شرب مورد نیاز روستاهایی که در محور جاده فراهان و شمال اراک واقع شده‌اند، طراحی شده و مقرر شد این مجتمع جزء مجتمع‌های آب‌رسانی قرار گیرد و اعتبار مورد نیاز آن شامل خط انتقال و مخازن نیز تأمین شود.

کریمی اضافه کرد: تأمین آب شرب شهر جدید امیرکبیر و روستاهای اطراف آن در جاده اراک- قم نیز در این نشست طرح و پیشنهاد شد تا حداقل 100 لیتر آب بر ثانیه از محل ذخایر سد کوچری تأمین شود و این سهمیه مازاد بر سهمیه کلی اختصاصی به شهرستان‌های استان مرکزی باشد.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه در آینده شهر اراک با کمبود احتمالی آب شرب مواجه است و از سویی دیگر ذخایر سد کمال‌صالح هم پاسخگوی نیاز شهر اراک و شهرستان شازند نیست، یکی از پیشنهاداتی که مطرح و دستورات لازم ارائه شد، پیگیری درخصوص انتقال پساب فاضلاب شهر اراک با یک خط به صنایع مستقر در جاده تهران و به‌ویژه در محدوده پالایشگاه، پتروشیمی و نیروگاه بود.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان افزود: مبحث دیگر مطرح‌شده در این نشست، بحث لزوم پیگیری جدی فاضلاب شهر کمیجان بود که از سال گذشته در بودجه 1400 در جدول شماره 20 قانون بودجه، این‌ مهم درج شد.

کریمی بیان کرد: با توجه به اینکه تعداد زیادی از روستاهای شهرستان‌های خنداب و کمیجان با تانکر آب‌رسانی می‌شوند، درخواست تأمین دو دستگاه تانکر آب‌رسانی با ظرفیت 10 هزار لیتر ارائه شد.

وی خاطرنشان کرد: مقرر شد وزیر نیرو در آینده‌ای نزدیک به شهرستان‌های سه حوزه انتخابیه سفر کنند و با مسائل و مشکلات مردم شهرستان اراک، خنداب و کمیجان، در حوزه آب و همچنین برق و انرژی‌های تجدیدپذیر و طرح‌های در دست آشنا شوند.

شناسه خبر 50410