شناسه خبر:50466
1400/10/9 09:37:31

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس مجتمع پتروشیمی ایلام با بیان اینکه محصول «دی‌متیل ‌دی‌سولفید» اولین بار است که در ایران در مقیاس صنعتی تولید می‌شود که به نام چوار 65 نام‌گذاری شده است گفت: چین بازار اصلی محصولات صادراتی این مجتمع است.

آرش خزایی گفت: در مجتمع پتروشیمی ایلام 6 نوع محصول شامل (اتیلن، پلی‌اتیلن سنگین، دی‌متیل ‌دی‌سولفید، بنزین پیرولیز، پروپیلن در دو گرید شیمیایی و پلیمری و همچنین سوخت کوره) تولید می‌شود.

وی افزود: محصولات تولیدی علاوه بر بازارهای داخلی به خارج کشور نیز صادر می‌شود، بازار اصلی صادرات به چین است.

رئیس مجتمع پتروشیمی ایلام گفت: در سال‌های اخیر تحریم‌های مختلفی علیه صنعت نفت کشورمان شکل گرفت که حتی یک نفر کارشناس خارجی به دلیل تحریم‌های ناجوانمردانه‌ای که بود حاضر به حضور در راه‌اندازی فاز دوم پتروشیمی ایلام نشد.

خزایی ادامه داد: در سال 92 اولین فاز پتروشیمی ایلام که واحد پلی‌اتیلن سنگین بوده به بهره‌برداری رسیده است؛ در بین 6 محصول تولید شده پتروشیمی محصول «دی‌متیل ‌دی‌سولفید» اولین‌بار است که در ایران در مقیاس صنعتی تولید می‌شود که به نام چوار 65 نام‌گذاری شده است.

وی افزود: این محصول را به کوره‌های پالایشگاه‌ها و پتروشیمی تزریق می‌کنند و به بهبود فرآیند کمک می‌کند.

وی عنوان کرد: حجم ظرفیت تولید سالانه این محصول پنج هزار تن است که مصرف سالانه این محصول در کشور حدود 2 هزار و 800 تن است.

رئیس مجتمع پتروشیمی ایلام با اشاره به اینکه تمام این دو هزار و 800 تن تاکنون به کشور وارد شد است، بیان کرد: در پتروشیمی ایلام امسال توانستیم که نیاز کشور به واردات «دی‌متیل ‌دی‌سولفید» از بین ببریم و حدود دو هزار و 200 تن باقی‌مانده نیز صادر می‌شود.

شناسه خبر 50466