شناسه خبر:50511
1400/10/11 08:58:36
رئیس شورای اسلامی شهر همدان در صحن شورا:

اشتغال دغدغه اصلی بهبودیافتگان است

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس شورای اسلامی شهر همدان گفت: اشتغال مهم‌ترین دغدغه و عامل اصلی در جلوگیری از بازگشت بهبود‌یافتگان به اعتیاد است.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهر همدان، محمود مسگریان روز پنجشنبه در صحن شورا ضمن گرامیداشت سالروز نهم دی‌ماه، افزود: مردم ولایت‌مدار همدان با لبیک به فرمایشات مقام معظم رهبری، فتنه را خاموش کردند.

مسگریان با اشاره به اینکه ما باید در راستای تحقق اهداف نظام گام برداریم، اظهار کرد: باید با یکپارچگی و دوری از منیت، مسیر خدمت را طی کنیم.

وی افزود: متأسفانه با توجه به مشکلات اجتماعی که در جامعه مشاهده می‌شود، تعدادی از جوانان ما به دلایلی مبتلا به ناهنجاری‌های اجتماعی شده که از مهم‌ترین آن‌ها اعتیاد به مواد مخدر است.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه اعتیاد یک بیماری جسمی، روانی و اجتماعی است، اضافه کرد: مقابله با این پدیده و ناهنجاری اجتماعی، مستلزم هماهنگی و دقت در انجام وظایف توسط ارگان‌های ذی‌ربط است.

مسگریان نبود شغل را یکی از مهم‌ترین مشکلات بهبودیافتگان بیماری اعتیاد برشمرد و اظهار کرد: اگر بتوان برای معتادین بهبودیافته از اعتیاد با توجه به مهارت‌های شغلی، کار و اشتغال ایجاد کرد، نه‌تنها از برگشت آنان پیشگیری می‌شود، بلکه زمینه توانمندسازی و بازگشتشان به کانون خانواده و جامعه نیز فراهم خواهد شد.

   سعید نظری: ریشه اعتیاد در مباحث فرهنگی و خانواده است

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز در این جلسه ریشه اعتیاد را مباحث فرهنگی و خانواده دانست و گفت: بخش مهمی از مسئله گرایش به اعتیاد در جامعه، به فرهنگ برمی‌گردد که در حوزه فرهنگ اقداماتی صورت گرفته است، اما کافی نبوده و دستگاه‌های متولی باید بیشتر در این زمینه وارد شوند.

سعید نظری اضافه کرد: خانواده، فرهنگ و دوستان همسان بیشترین تأثیر را در اعتیاد جوانان و نوجوانان در جامعه دارند. اگر خانواده سهل‌گیر یا برعکس سخت‌گیر باشد، زمینه انحراف وجود دارد.

به گفته نظری با تحقیق مشخص شده است که بخش زیادی از مشکلات اجتماعی جامعه مانند طلاق از اعتیاد سرچشمه می‌گیرد که درصورت توجه به حل معضل اعتیاد، این مشکلات نیز بسیار کم می‌شوند.

   علی‌اکبر نظری: متولیان فرهنگ موفق عمل نکردند

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان نیز در ادامه این جلسه با اشاره به اینکه حدود هفت سازمان و نهاد در حوزه فرهنگ وظایفی دارند که باید به آن‌ها عمل کنند، گفت: این سازمان‌ها تنها ادعای فرهنگ داشته و نام فرهنگ را به یدک می‌کشند، اما تاکنون موفق عمل نکرده‌اند؛ چراکه اگر مسئولین فرهنگی با تدبیر و سیاست درست پیش می‌رفتند، اکنون شاهد افزایش بی‌رویه معضل اعتیاد در جامعه نبودیم.

علی‌اکبر نظری اضافه کرد: سالانه بودجه‌های کلانی برای حوزه فرهنگ اختصاص می‌یابد، اما متأسفانه به‌دلیل سیاست‌های غلط، نتوانستند خوب عمل کنند.

نظری با اشاره به اینکه جوان دارای پتانسیلی است که اگر در غالب درستی شکل گرفته و پرورش یابد می‌تواند برای جامعه مفید باشد، اظهار کرد: در حوزه توجه به جوانان درست عمل نشده، بر این اساس طبیعی است که هیجانات جوانان در جای دیگری شکل بگیرد و اعتیاد دامنگیر آن‌ها شود.

به گفته نظری بیشترین عامل بزه‌های اجتماعی، کم‌کاری برخی مجموعه‌های فرهنگی و دولتی است.

وی با تأکید بر اینکه مقابله با پدیده شوم اعتیاد تنها وظیفه نیروی انتظامی نیست، خاطرنشان کرد: ستاد مقابله با مواد مخدر در ابتدا باید مسیر را مشخص کرده و سپس مجموعه‌های مرتبط را مکلف کند که در این راستا حرکت کنند.

   کاوسی‌امید: نقش مهم آموزش‌وپرورش در آموزش مسائل اجتماعی

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و مالی شورای اسلامی شهر همدان نیز با اشاره به اینکه آموزش‌وپرورش ظرفیت بزرگی در آموزش مسائل و کاهش معضلات اجتماعی است، گفت: نقش آموزش‌وپرورش در کنار سایر سازمان‌ها بسیار مهم و قابل توجه است.

اکبر کاوسی‌امید اضافه کرد: فرهنگ‌سازی بسیار مهم است و در حوزه دانش‌آموزی که به مجموعه آموزش‌و‏پرورش مرتبط می‌شود، لازم است ما با آموزش دانش‌آموزان را در مقابل بزه‌های اجتماعی واکسینه کنیم.

کاوسی‌امید عملیاتی شدن سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش را ضروری برشمرد و گفت: زمانی که خروجی آموزش‌وپرورش دانش‌آموخته‌های بدون مهارت باشد، نتیجه آن نیز سرخوردگی جوانان و به تبع ایجاد معضلات اجتماعی همچون اعتیاد می‌شود.

وی ادامه داد: در امر مبارزه با مواد مخدر خلأهای قانونی وجود دارد، چراکه محکومیت سوداگران مواد مخدر با میزان خسارتی که به اجتماع وارد می‌کنند، برابر نیست و مجلس در این زمینه باید ورود پیدا کند.

این مقام مسئول مهارت‌آموزی و ایجاد اشتغال برای بهبودیافتگان را مهم‌ترین مقوله برای نجات فرد از دایره اعتیاد برشمرد و افزود: برای پاک ماندن بهبودیافتگان نیاز به فرآیند طولانی بوده که یکی از این فرآیندها مهارت‌آموزی و ایجاد اشتغال است.

   کرباسیان: دغدغه بهبودیافتگان از اعتیاد عدم پذیرش آن‌ها در امر اشتغال است

رئیس کمیسیون حقوقی، نظارت و بازرسی شورای اسلامی شهر همدان نیز در این جلسه با بیان اینکه مسئولین مرتبط در حوزه مبارزه با مواد مخدر و معضلات اجتماعی به‌خوبی عمل نکرده‌اند، گفت: دستگاه‌های اجرایی مرتبط در مبارزه با مواد مخدر باید با برگزاری جلسات مشترک، راهکارهای مناسبی را ارائه دهند و مدیریت شهری آمادگی همکاری با این دستگاه را دارد.

مرتضی کرباسیان با اشاره به نقش مدیریت شهری در جمع‌آوری و سامان‌دهی متکدیان، زباله‌گردها و معتادان متجاهر، اظهار کرد: برخی از زباله‌گردها، بهبودیافتگان از اعتیاد هستند که متأسفانه شغل نداشته و مجبور به زباله‌گردی می‌شوند.

کرباسیان یکی از فرهنگ‌های غلط جامعه را عدم پذیرش بهبودیافتگان از اعتیاد در امر اشتغال برشمرد و افزود: این دغدغه بهبودیافتگان از اعتیاد است، زیرا فردی که از اعتیاد رهایی یافته، نیازمند حمایت و کمک است و چنانچه شغلی نداشته باشد، مجدداً به سمت اعتیاد سوق داده می‌شود.

   حمزه عبدکوند: نگاه ویژه شورای اسلامی شهر به حوزه فرهنگ

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان همدان هم در این جلسه با بیان اینکه شوراهای اسلامی شهر یکی از ارکان مهم تصمیم‌گیری در اداره امور کشور محسوب می‌شوند، گفت: شورای اسلامی شهر می‌تواند در بحث اعتبارات و بودجه‌ریزی، به حوزه فرهنگی نگاه ویژه‌ای داشته باشد.

حمزه عبدکوند با بیان اینکه بیش از چهار هزار شهید و 12 هزار جانباز در راه مبارزه با مواد مخدر طی چهل سال اخیر تقدیم انقلاب اسلامی شده است، گفت: این موضوع تنها بخشی از هزینه‌های جبران‌ناپذیر کشور برای مبارزه با پدیده شوم مواد مخدر به‌شمار می‌آید.

وی با بیان اینکه حضور معتادان در معابر و مناطق شهری زیبنده پایتخت تاریخ و تمدن و شهر دارالمؤمنین نیست، افزود: پلیس مبارزه با مواد مخدر با همکاری سایر مسئولان دستگاه‌های متولی، اقدامات مناسبی در زمینه سامان‌دهی معتادان متجاهر انجام داده؛ اما اجرای اقدامات بیشتر در این زمینه ضروری است.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان همدان ضمن تشکر از همکاری خوب شهرداری همدان در راه‌اندازی گرم‌خانه و جمع‌آوری معتادان متجاهر، اضافه کرد: انتظار می‌رود مجموعه مدیریت شهری در بحث ایجاد ظرفیت برای پذیرش و درمان معتادین متجاهر همکاری ویژه‌ای داشته باشد.

عبدکوند اضافه کرد: احداث فرهنگ‌سراها در سطح شهر ظرفیت خوبی برای استفاده از کلاس‌های آن در امر آموزش خانواده‌ها و گروه‌های آسیب‌پذیر در بحث اعتیاد است.

   سرهنگ باقری: ضرورت‌ استفاده از ظرفیت‌ فرهنگ‌سراها در آموزش‌های اجتماعی

در ادامه این جلسه رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان همدان با بیان اینکه مواد مخدر بسترساز 20 آسیب اجتماعی است، گفت: جمع‌آوری متکدیان و معتادان متجاهر از مطالبات جدی مردم است که شهرداری و بهزیستی در این زمینه همکاری خوبی با ما دارند.

سرهنگ جمشید باقری با اشاره به ضرورت سامان‌دهی متکدیان، زباله‌گردها و معتادین متجاهر در سطح شهر، افزود: استفاده از ظرفیت‌های شهرداری ازجمله فرهنگ‌سراها، پیاده‌راه‌ها، تلویزیون شهری در طرح‌های فرهنگ‌سازی و آموزش‌های اجتماعی، می‌تواند در امر کاهش معضلات اجتماعی بسیار مؤثر باشد.

شناسه خبر 50511