شناسه خبر:50527
1400/10/11 09:23:27

سپهرغرب، گروه ورزشی - آذین رضایی: رئیس هیئت دوچرخه‌‌سواری استان همدان با بیان اینکه پیست استاندارد دوچرخه‌سواری در همدان نداریم، گفت: درحال حاضر رکاب‌زنان حرفه‌ای ما در جاده تمرین می‌کنند و درصورت ایجاد پیست در استادیوم مفتح، این مشکل رفع خواهد شد.

دوچرخه‌سواری در استان همدان قدمت بیش از 60 ساله دارد و ورزشکاران خوش‌نامی از استان همدان در این رشته ورزشی به دنیای ورزش و عرصه حرفه‌ای راه یافتند که این مهم در دوره شهید شمسی‌پور موجب رقم خوردن دوره طلایی دوچرخه‌سواری همدان شد، اما مدتی شاهد رکود رکاب‌زنان و حتی مهاجرت تعدادی از دوچرخه‌سواران استان بودیم که این موضوع موجب ناراحتی جامعه دوچرخه‌سواری استان شده بود.

اما در دوره مدیریتی جدید این هیئت ورزشی بازهم شاهد کسب موفقیت رکاب‌زنان همدانی در رقابت‌های مختلف هستیم و حتی شیوع کرونا نیز آن‌ها را از فعالیت باز نداشت و با توجه به اینکه فعالیت دوچرخه‌سواری ازجمله ورزش‌هایی بود که چندان تحت تأثیر این موضوع قرار نگرفت، با تداوم تمرینات ورزشکاران، بازهم همدان درحال رسیدن به روزهای اوج در دوچرخه‌سواری است.

با آغاز به‌کار مسئول جدید در هیئت دوچرخه‌سواری و روی کار آمدن مدیرکل جدید اداره کل ورزش و جوانان، ورزشکاران به امید رسیدن روزهای خوش مجدداً با انگیزه مضاعف پا به رکاب شدند و آرزوی آن‌ها با تلاش مدیران جدید، جامه عمل به تن کرد و موفقیت‌ها یکی پس از دیگری پس از سال‌ها در کارنامه هیئت دوچرخه‌سواری رقم خورد؛ اما به‌طور قطع این مسیر پستی و بلندی‌هایی داشته و مشکلاتی پیش روی این هیئت بوده است که به‌منظور اطلاع از آخرین وضعیت این رشته ورزشی و ورزشکاران فعال در آن، با رئیس هیئت دوچرخه‌سواری به گفت‌و‌گو نشستیم.

رامین تاج‌بخشیان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما ضمن بیان اینکه با توجه به فعالیت دوچرخه‌سواری در فضای باز محدودیت‌های کرونایی تأثیر چندانی بر فعالیت هیئت دوچرخه‌سواری و رکاب‌زنان استان نداشته است، اظهار کرد: طی دو سال گذشته 70 برنامه ازجمله مسابقات داخل شهری و استانی، اعزام‌ها، کلاس‌های آموزشی و غیره در این حوزه برگزار کردیم.

وی با تأکید بر اینکه طی سال‌های اخیر هیئت دوچرخه‌سواری استان پیشرفت خوبی داشته است، گفت: در زمان تحویل مسئولیت به بنده، این هیئت جایگاه 46 را بین هیئت‌های ورزشی استان داشت و اکنون در جایگاه دو هیئت فعال استان قرار داریم.

رئیس هیئت دوچرخه‌‌سواری استان همدان بیان کرد: سال گذشته رکاب‌زنان استان حدود 15 نشان در رقابت‌های قهرمانی کشور به‌دست آوردند که 6 نشان در بخش بانوان و مابقی در بخش آقایان بوده است.

تاج‌بخشیان با بیان اینکه کسب این موفقیت‌ها طی سال‌های اخیر در تاریخ دوچرخه‌سواری همدان بی‌سابقه بوده است، افزود: اداره کل ورزش و جوانان استان و مدیرکل در بخش اعظم موفقیت‌های کسب‌شده، کمک‌حال هیئت دوچرخه‌سواری بوده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه مدیرکل ورزش و جوانان استان در جذب مجدد دوچرخه‌سواران قهرمان به استان کمک بزرگی کرد، تصریح کرد: بهنام آرین در بخش آقایان و مجنونی در بخش بانوان با ایجاد مشوق‌هایی از سوی مدیرکل، مجدداً برای استان رکاب زدند؛ حدود 10 سال سه دوچرخه‌سوار قهرمان استان برای همدان رکاب نمی‌زدند که با تلاش مدیرکل، به استان بازگشتند.

رئیس هیئت دوچرخه‌‌سواری استان همدان ادامه داد: دو دوره کلاس‌های آموزشی مربیگری درجه دو و سه با حضور علاقه‌مندان از سراسر کشور توسط هیئت برگزار شد که این امر علاوه‌بر درآمدزایی برای هیئت، موجب افزایش سطح آموزش دوچرخه‌سواری شد.

تاج‌بخشیان با بیان اینکه استعدادیابی در اردیبهشت‌ماه انجام شد، خاطرنشان کرد: نفراتی برای حضور در مسابقات بهمن‌ماه به دنبال این استعدادیابی مشخص شدند، اما فهرست باز بوده و روزهای فرد بانوان و روزهای زوج آقایان در پایگاه قهرمانی در نوبت عصر درحال تمرین هستند.

وی با تأکید بر اینکه دوچرخه‌سواری یک ورزش تجهیزات‌محور است، یادآور شد: قیمت یک دوچرخه برای مسابقه کمتر از 70 تا 80 میلیون تومان نیست و بسیار حساس بوده و لوازم جانبی آن‌ها نیز گران است.

رئیس هیئت دوچرخه‌‌سواری استان همدان اظهار کرد: هزینه بالای تجهیزات برای دوچرخه‌سواری آزاردهنده است و عمده فشار ناشی از این موضوع بر دوش خانواده‌ها بوده و تأمین هزینه‌ها برعهده آن‌ها است.

تاج‌بخشیان با بیان اینکه دست هیئت در تأمین تجهیزات برای ورزشکاران بسته است، گفت: بودجه اختصاص داده‌شده به اندازه‌ای نیست که امکان تهیه تجهیزات برای ورزشکاران را داشته باشیم.

وی با تأکید بر اینکه تلاش بر پیشروی با امکانات و تجهیزات موجود است، بیان کرد: اقدام بسیار خوب در دوره مدیریتی جدید اداره کل تربیت بدنی استان، استخدام بهنام آرین، بهترین دوچرخه‌سوار استان و نفر اول تایم تریل کشور بود.

رئیس هیئت دوچرخه‌‌سواری استان همدان افزود: ورزشکاران دعوت‌شده به اردوی تیم ملی به‌طور قطع مورد حمایت اداره کل ورزش و جوانان خواهند بود و هیئت دوچرخه‌سواری نیز برای حمایت این ورزشکاران تلاش می‌کند.

تاج‌بخشیان با بیان اینکه درب اتاق مدیرکل ورزش و جوانان استان همواره روی مسئولان هیئت‌های ورزشی و ورزشکاران باز است، تصریح کرد: در بحث اسکورت دوچرخه‌سواران در جاده، مدیرکل یک دستگاه ماشین در اختیار هیئت قرار داده و حمایت‌ها تا حد امکان بوده است.

وی با تأکید بر اینکه دوچرخه‌سواران منتخب برای مسابقات اکنون در استادیوم سعیدیه درحال تمرین بدنسازی و مهارتی هستند، ادامه داد: احداث یک پیست دوچرخه‌سواری سال 90 در باغ ایرانی آغاز شد که تنها دو درصد پیشرفت داشته و در همین حد باقی مانده است.

رئیس هیئت دوچرخه‌‌سواری استان همدان خاطرنشان کرد: مدیرکل ورزش و جوانان استان دستور انتقال پیست دوچرخه‌سواری به استادیوم مفتح را صادر کرده است که در این صورت امکانات بیشتری در اختیار قرار خواهد گرفت و اعتبار مورد نیاز نیز از محل اعتبارات ملی تأمین خواهد شد.

تاج‌بخشیان با بیان اینکه اکنون دوچرخه‌سواران حرفه‌ای ما با وجود مخاطرات در جاده تمرین می‌کنند، یادآور شد: پیست استاندارد دوچرخه‌سواری در همدان نداریم و درصورت ایجاد پیست در استادیوم مفتح، این مشکل رفع خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه بودجه اعتبارات اختصاص داده‌شده به هیئت ناکافی است، اظهار کرد: شرکت سحر در برگزاری مسابقات قهرمان کشوری کمک‌حال ما بود و نیاز به حمایت مالی بیشتر است.

رئیس هیئت دوچرخه‌‌سواری استان همدان گفت: حدود هشت دستگاه دوچرخه در زمان تحویل هیئت موجود بود که با سر هم کردن قطعات آن‌ها، حدود پنج دستگاه مناسب باقی ماند و اکنون در اختیار دوچرخه‌سواران است.

دوچرخه‌سواران همدانی درحالی برای رسیدن به قله و رساندن این هیئت به اوج تلاش می‌کنند که حتی از داشتن یک پیست استاندارد نیز محروم بوده و قهرمانان برای حفظ آمادگی و تمرینات خود با وجود خطرهای فراوان در جاده تمرین می‌کنند که این امر نگرانی خانواده‌ها و مسئولان این هیئت ورزشی را به دنبال داشته و پیگیری احداث پیست وعده داده‌شده در 10 سال قبل، ازجمله اقداماتی بوده که مدیرکل ورزش و جوانان به‌منظور تأمین امنیت ورزشکاران و رفع یکی از مشکلات هیئت دوچرخه‌سواری و رکاب‌زنان، دستور انتقال احداث پیست به استادیوم مفتح را داده است که درصورت راه‌اندازی آن، مهم‌ترین دغدغه در این رشته ورزشی برطرف خواهد شد.

با توجه به گران بودن تجهیزات مورد نیاز دوچرخه‌سواری و عدم وجود بودجه کافی، هیئت دوچرخه‌سواری امکان تهیه امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای ورزشکاران مستعد و علاقه‌مند را نداشته و ورزشکاران با هزینه شخصی فعالیت دارند و این امر لزوم جذب حامی و حمایت‌های مالی از ورزشکاران فعال در این رشته ورزشی را دوچندان می‌کند و کسب افتخارات و موفقیت‌های رکاب‌زنان استان این مهم را به اثبات رسانده است که هزینه کردن در این بخش سرمایه‌گذاری مطمئنی بوده و نتیجه آن در ورزش قهرمانی مشخص خواهد شد.

شناسه خبر 50527