شناسه خبر:50579
1400/10/12 10:04:10

سپهرغرب، گروه فرهنگی: فعالان صنعت چاپ معتقدند که خطر ناوگان فرسوده این صنعت در ایران بسیار جدی است و برای بازسازی، نیازمند تسهیلات و حمایت‌های دولتی هستند اما این امر به علت نبود متولی مشخص تاکنون میسر نشده است.

یکی از مشکلات جدی صنعت چاپ در 10 سال گذشته فرسودگی ناوگان این صنعت بوده است‌، مشکلی که حالا تبدیل به معضل شده و هم در کمین تولید داخل است و هم در کمین صادرات. با چندبرابر شدن نرخ ارز در چند سال گذشته دست صاحبان این صنعت از ماشین‌آلات خارجی کوتاه شده است. مقرون به‌صرفه نبودن سرمایه‌گذاری چند میلیون یورویی برای واردات یک دستگاه چاپ موجب شده تا بیش از گذشته شاهد فرسودگی دستگاه‌های صنعت چاپ در کشور باشیم.

فرسودگی ناوگان صنعت چاپ در سال‌های اخیر و نیافتن راهکاری برای برون‌رفت از آن موجب شده امروز بیش از 85 درصد دستگاه‌‌های چاپ فرسوده شوند، یک چاپخانه‌دار برای خرید یک دستگاه چاپ پنج رنگ معمولی باید حداقل 20 میلیارد تومان هزینه کند،‌ این پول با اجرت‌های پایین چاپ 20 سال طول می‌کشد تا به جیب چاپخانه‌دار بازگردد،‌ چه کسی حاضر است چنین سرمایه‌گذاری‌ انجام دهد؟ اما چاره کار چیست؟ رها کردن موضوع؟ یا سرمایه‌گذاری در این بخش و توسعه ناوگان صنعت چاپ با کمک تسهیلات بانکی؟.

فعالان صنعت چاپ در این زمینه معتقدند که چون این صنعت متولی مشخصی ندارد و در سال‌های گذشته بین وزارت ارشاد و وزارت صمت پاس‌کاری شده است،‌ حمایت‌های دولتی از آن بسیار اندک و در حد صفر بوده است،‌ شاید اگر تسهیلاتی برای نوسازی در نظر گرفته می‌شد امروز این صنعت وضعیتی متفاوت داشت.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران، در این زمینه گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال حاضر هم متولی صنعت نشر کشور است و هم متولی صنعت چاپ‌، وزارت ارشاد در مقام متولی از صنعت نشر و ناشران حمایت‌های لازم را دارد‌، اما در بخش چاپ این حمایت‌ها وجود ندارد،‌ ما در اتحادیه چاپخانه‌داران تهران به‌دنبال جلب حمایت‌های وزارت ارشاد به‌عنوان متولی هستیم.

احمد ابوالحسنی، با اشاره به دیدار فعالان صنعت چاپ با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و طرح مسائل و مشکلات در همان روزهای‌نخست فعالیت دولت‌، افزود:‌ قرار بود جلسه‌ای میان وزارت ارشاد و وزارت صنعت برگزار شود و مشکلات صنعت چاپ احصا شود. اما تاکنون خبری از این موضوع نشده است‌، البته دولت درگیر و دار مسائل و چالش‌های بسیاری است و طبیعتاً جامعه فعالان چاپ این موضوع را درک می‌کند و همچنان منتظر است تا شرایط فراهم شود.

وی در پاسخ به این پرسش که متولی اصلی صنعت چاپ ارشاد یا وزارت صنعت است، گفت: قانون به صراحت می‌گوید، متولی صنعت چاپ، وزارت ارشاد است. دولت قبل به‌دنبال این بود که چاپ زیرمجموعه وزارت صمت باشد،‌ تلاش‌هایی نیز کرد و البته حمایتی از چاپ نیز انجام نمی‌شد. اما دوستان در وزارت ارشاد اکنون نظرشان کاملاً برعکس است،‌ ما هم مخالفتی نداریم اما صنف اکنون نیازمند حمایت است. حمایت مدنظر ما احقاق حق صنعت چاپ است که باید توسط متولی انجام شود.

وی ادامه داد:‌ از جمله مطالبات ما توجه به بحث فرسودگی ناوگان صنعت چاپ کشور است،‌ ناوگان چاپ نیازمند بازسازی است،‌ برای این بازسازی نیازمند تسهیلات هستیم و چون چاپ عضو وزارت صمت و صنایع نیست،‌ نمی‌تواند از تسهیلات و حمایت‌های صنابع دیگر بهره‌مندشود. از سوی دیگر، قیمت حداقلی برای یک ماشین چاپ یک میلیون یورو است‌، بنابراین ناوگانی که قرار است به‌روز شود باید مورد حمایت قرار گیرد.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران تصریح کرد:‌ یکی از موضوعات دیگر مدنظر ما رفع مشکلات بیمه و تأمین احتماعی است،‌ معافیت حق بیمه کارفرما تا پنج نفر مدت‌هاست متوقف شده و در مواردی اعلام شده که اصل به ماسبق نیز قرار است انجام شود که این موضوع را بسیار پیچیده می‌کند. قضیه مالیات است بیمه تأمین احتماعی است که می‌گوید هر مجموعه‌ای تا پنج نفر معاف از حق بیمه کارفرماست؛ الآن قانون می‌گوید نه معافیت وحود ندارد. دولت مصوب و اعلام کرده است که رسماً می‌خوهد اصل به ماسبق هم بکند.

ابوالحسنی اضافه کرد: از دیگر مطالبات ما کاغذ است‌، در دولت قبل نیز این را مطرح کردیم و گفتیم که روش صحیح این است که کاغذ دولتی در اختیار چاپخانه‌دار قرار گیرد و ناشر بنا به سهیمه اعلامی بتواند از کاغذ موجود در چاپخانه استفاده کند. در این روش سوء استفاده نیز به حداقل می‌رسد و کاغذ سر از بازار آزاد در نمی‌آورد. مشابه آنچه که در واردات زینک دولتی توسط اتحادیه‌های صنفی در بخش چاپ انجام شد.

وی در پایان ادامه داد: صنعت چاپ امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند حمایت است تا بتواند مسیری را که در شکوفایی طی سال‌های اخیر به زحمت و دشواری پیموده است، ادامه دهد.

مسیر پر افت و خیز برای واردات ماشین‌آلات صنعت چاپ و نوسازی در این زمینه، دغدغه اهالی دیگر چاپ نیز هست و بارها بر آن تأکید شده است.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان، نیز در این زمینه معتقد است:‌ در چند سال گذشته هیچ اقدامی برای نوسازی ماشین‌آلات صنعت چاپ انجام نشده است،‌ حتی یک قطعه برای ماشین‌آلات چاپ وارد نشده است،‌ اگر قرار باشد که ما قطعه‌ای وارد کنیم باید گشایش اعتبار انجام شود،‌ این گشایش اعتبار هم باید از کانال بانک مرکزی انجام شود که ماه‌ها طول می‌کشد‌، اگر بدون گشایش اعتبار هم اقدامی کنیم‌، در گمرک آلمان دچار مشکل خواهیم شد. پس چگونه باید این قطعه را وارد کرد؟

علی مغانی، افزود: برای واردات ماشین‌آلات چاپ ما نیازمند ارز دولتی نیستیم‌، ما می‌گوییم زیرساخت‌ها را فراهم کنید‌، تا ما بتوانیم ماشین‌آلات را وارد کنیم. البته باید توجه داشت ماشین‌آلاتی که قبلاً با ارز 10 هزار تومانی وارد می‌شد، اکنون با ارز 30 هزار تومانی باید وارد شود؛ بنابراین ما نیازمند به سه برابر شدن تسهیلات بانکی در این خصوص هستیم؛ تسهیلاتی که بازپرداخت آن‌ باید بلندمدت باشد.

شناسه خبر 50579