شناسه خبر:50626
1400/10/13 09:33:36
عضو شورای اسلامی بخش مرکزی نوبران:

راه و مسکن مشکلات اصلی روستاهای کوهپایه نوبران است

سپهرغرب، گروه خبر: عضو شورای اسلامی بخش مرکزی نوبران و روستای یاتان گفت: تخصیص اعتبار به‌منظور اصلاح جاده بیات از توابع بخش مرکزی با هدف تسهیل در تردد و جلوگیری از تصادفات جاده‌ای و همچنین رفع معضل مسکن باید در اولویت کار مسئولان مربوطه قرار گیرد.

کمتر کسی است که نام جاده خطرساز و پُرحادثه «بیات» در بخش نوبران که مسیری میان‌بر به سمت همدان است را نشنیده باشد و در کنار این مشکل اکنون معضل دیگری به‌نام گرانی زمین تا مرز حتی متری پنج میلیون تومان در برخی روستاها مانند «یاتان» هم سر بر آورده که در همین راستا عضو شورای اسلامی بخش مرکزی نوبران و روستای یاتان این موارد را تشریح کرد.

«اسدالله شناور» اظهار کرد: دهستان کوهپایه از توابع بخش نوبران بوده که مهم‌ترین مشکل این منطقه، آسفالت جاده روستای بیات است و باید در این زمینه اقدام جدی صورت گیرد.

وی افزود: این مسیر به طول حدود 60 کیلومتر به سمت استان همدان راه اصلی محسوب می‌شود، اما اعتبار ملی به آن اختصاص نیافته و تردد خودروهای سنگین شرکت سیمان نیز موجب تخریب آسفالت شده است.

عضو شورای اسلامی روستای یاتان ادامه داد: مشکل جاده و بروز تصادف در این منطقه از معضلات پیش رو است و فاصله مسیر اورژانس تا مراکز درمانی نیز طولانی بوده و به همین منظور احداث پایگاه اورژانس در اولویت قرار دارد که 28 روستا در این محدوده از خدمات آن بهره‌مند خواهند شد.

شناور تصریح کرد: آب شرب روستاهای این بخش ازنظر فرسودگی شبکه و هدررفت آب مشکل داشته که این مهم نیاز به پیگیری مسئولان مربوطه دارد.

وی الحاق بخشی از زمین‌ها به طرح هادی را از دیگر مشکلات روستاهای این منطقه برشمرد که با توجه به افزایش جمعیت ثابت روستایی و مهاجرت معکوس به روستاها، باید در اجرای آن بازنگری شود.

عضو شورای اسلامی روستای یاتان افزود: وجود معارض در برخی اراضی منابع طبیعی، بنیاد مسکن و جهاد کشاورزی سبب افزایش قیمت زمین شده، به‌طوری که در روستای یاتان زمین در محدوده قیمت 10 میلیون تا 50 میلیون ریال به فروش می‌رسد.

شناور بیان کرد: بنیاد مسکن در راستای اجرای طرح جهش مسکن، 70 واحد مسکونی در دستور کار ساخت دارد؛ اما زمین این واحد 210 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده که برای روستاییان با درآمد محدود، مبلغ سنگینی است.

وی ابراز کرد: اگر زمین‌های مسکن ملی رایگان شود، مشکل مسکن در این منطقه حل خواهد شد؛ این مهم درحالی است که نرخ اشتغال روستاها مطلوب بوده و با رفع معضل مسکن، شاهد رونق اقتصادی و تولیدی خواهیم بود.

عضو شورای اسلامی روستای یاتان گفت: پاسگاه انتظامی در این بخش با کمبود نیروی انسانی و حتی خودرو مواجه است، درحالی که باید چندین روستا با شعاع 100 کیلومتری را تحت کنترل امنیتی داشته باشد و این مسئله مشکلات جدی در پی داشته است.

به گفته شناور با پیگیری بخشدار نوبران پروژه فیبر نوری در بخش نوبران درحال اجرا است که امیدواریم کابل‌کشی روستایی نیز به‌منظور رفع مشکل اینترنت و پوشش شبکه تلفن همراه به‌سرعت انجام شود تا درصورت تعطیلی مدارس، دانش‌آموزان از ظرفیت آموزش‌ مجازی بهره‌مند شوند.

وی گفت: از دیگر مطالبات مردم روستای یاتان، تخصیص بودجه به‌منظور تکمیل پروژه سالن ورزشی این روستا است که در زمینه ورزشی، فرهنگی، برگزاری همایش‌ها و استفاده در شرایط بحرانی کاربرد دارد.

شناور بیان کرد: تجهیز مدرسه این روستا با بیش از 120 دانش‌آموز به سیستم گرمایشی نیز باید در دستور کار قرار گیرد.

عضو شورای اسلامی روستای یاتان به عدم استقرار پزشک در خانه بهداشت و مشکلات درمانی در این روستا اشاره کرد و گفت: دهستان کوهپایه با بیش از دو هزار نفر جمعیت حدود 25 روستا را زیر پوشش دارد و در زمینه صنایع تبدیلی و تولید محصولات کشاورزی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و رفع مشکلات این بخش باید در اولویت باشد.

شهرستان ساوه دارای دو بخش مرکزی و نوبران با بیش از 220 روستا است.

شناسه خبر 50626