شناسه خبر:50707
1400/10/14 10:54:38

شاید کمتر کسی در کردستان به این فکر افتاده باشد که «گُل محمدی» کشت کند و از این راه نان بخورد اما جوان اهل روستای آرندان از توابع سنندج عزمش را جزم کرده تا با فعالیت در این عرصه، برای خود و چند نفر دیگر شغل ایجاد کند

سرزمین پهناور ایران به دلیل وضعیت جغرافیایی و تنوع اقلیمی، گونه‌های گیاهی مختلفی را در خود جای داده است در حال حاضر در ایران هشت هزار گونه گیاهی شناسایی شده که بیش از دو هزار و 200 گونه آن خواص دارویی، بهداشتی و آرایشی دارد.

گل محمدی یکی از گیاهانی است که به علت خواص متعدد درمانی و بهداشتی از جمله استفاده از آن به‌صورت گلاب در مراسم‌های دینی و مذهبی و نقش آن در حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی همیشه مورد توجه بوده است.

بیشتر مردم تصور می‌کنند گل محمدی به‌صورت «خودرو» می‌روید در حالی‌که این گل نیز مانند سایر محصولات باغی قابل کاشت و برداشت است و می‌توان از این طریق کسب درامد کرد، در کردستان هم یک جوان اهل روستای آرندان از توابع سنندج به دنبال ایجاد در آمد از طریق کشت گل محمدی است.

«فرزان» که در حال حاضر 24 سال دارد بعداز تغییر چند شغل که درامد چندانی هم برای وی نداشت به فکر شغل و درآمد جدید افتاد، او می‌گوید در شغل‌های قبلی ام، حتی در روزهای تعطیل هم در اختیار خانواده نبودم خیلی برایم سخت و دردآور بود که برای درآمد ناچیزی هر روز ساعت 6 صبح از خانه خارج شوم و تا پاسی از شب برای مبلغ ناچیزی کار کنم.

این جوان کردستانی تا قبل از اینکه به فکر کاشت گل محمدی باشد در مشاغل دیگری از جمله کابینت سازی آشپرخانه، ویزیتوری و اسنپ فعالیت داشته است اما از هیچ‌کدام از این شغل‌ها راضی نبوده و می‌گوید دوست دارد یک کار تولیدی کشاورزی داشته باشد تا به درآمد ثابت برسد.

در مورد درآمد شغل کابینت‌سازی از فرزان پرسیدم، گفت: درآمد این شغل خیلی خوب است اما برای کسی که صاحب کار باشد و وسائل مورد نیاز برای این شغل را داشته باشد اما برای من که به‌صورت روزمزد کار می‌کردم درامد چندانی نداشت.

این جوان بعد از مدت‌ها تحقیق در مورد کاشت درختچه‌های گل محمدی از طریق اینترنت و شناسایی افرادی که در آن شغل فعالیت دارند، بعد از مشورت با این افراد و کارشناسان کشاورزی، تصمیم گرفت کارش را آغاز کند.

فرزان می‌گوید: چون برای اولین‌بار بود که چنین شغلی را شروع کردم، به این فکر بودم که آیا می‌توانم این کار را بصورت دائم ادامه دهم، تولید ملی را افزایش دهم، در آینده این محصول را صادر کنم و در مسیر ثروت‌آفرینی گام بردارم؟

وی در مورد نحوه آغاز به کارش در شغل جدید گفت: قطعه زمینی را از پدرم گرفتم و صبح یک روز پاییزی با ایجاد کانال‌های 70 سانتی‌متری بر روی زمین کارم را آغاز کردم.

این کارآفرین جوان در مورد سختی کار اضافه کرد: درختچه‌های گل محمدی در فصل یخ‌بندان بسیار حساس هستند و باید کودهایی مانند کود حیوانی و کمپوست قارچ استفاده می‌کردم که هم در برابر سرما دوام گل‌ها را بالا ببرد و هم نوعی تقویت کننده رشد درختچه‌ها باشد که سرما هم در آن نفوذ نکند و از بین نروند.

درختچه‌های گل محمدی با وضعیت مساعد محیطی بسیار سازگار هستند و خاک حاصلخیز، آبیاری منظم و کود دهی مناسب در پرورش این گل‌ها خیلی تاثیر گذار است نکاتی که فرزان می‌گوید بر اثر مشورت با کارشناسان جهاد کشاورزی به آن دست یافته است.

فرزان در مورد آب مورد نیاز برای کشت این درختچه‌ها هم گفت: چند سالی است میزان بارندگی در این مناطق کاهش یافته است اما کاشت این گل‌ها نیاز چندانی به آبیاری ندارد به طوری که فقط در سال دو بار آبیاری کافی است.

وی در مورد مراقبت‌های نباتی از این نوع گیاه هم گفت: آفت‌های گل محمدی با دیگر گل‌ها یکسان است و مهم‌ترین آفت و بیماری این گیاه، جوانه‌خوار سبز، سوسک سر شاخ دار و شته سفید است که در مشورت با کارشناسان حوزه کشاورزی می‌توان آن‌ها را مهار کرد.

وجود آب و هوا و خاک مناسب در اکثر نقاط ایران موجب شده است کشورمان رویشگاه گونه‌های گیاهی فراوانی باشد و همین موضوع باعث شده است در طول سالیان متمادی انسان‌های خردمند و دانایی با کشف فواید گیاهان مختلف علاوه بر ایجاد شغل و درآمدزایی، از آن‌ها برای درمان بسیاری از دردها استفاده کنند.

کردستان یکی از استان‌های مستعد کشور در کشت گیاهان دارویی ازجمله گل محمدی است، مصرف بسیار کم‌آب، توانایی رقابت با سایر استان‌ها و تمایل روز افزون مردم برای استفاده از داروهای گیاهی و پرهیز از مصرف داروهای شیمیایی دیگر مزایایی است که در اجرای این نوع گل می‌توان به آن توجه داشت.

محمد مرادی مجری طرح توسعه گیاهان دارویی اداره جهاد کشاورزی سنندج با اشاره به اینکه بسیاری از گونه‌های گیاهان دارویی ازجمله گل محمدی با شرایط آب و هوایی استان سازگار هستند، گفت: سطح زیر کشت گل محمدی در استان کردستان 240 هکتار است که سالانه به طور متوسط 400 تن گل به صورت خشک از آن تهیه می‌شود.

وی گفت: در راستای کمک به کار آفرینان استان، با پرداخت تسهیلات بانکی با بهره کم و تحویل نهال رایگان یا یارانه‌ای و ارائه دستور‌العمل‌ها و توصیه‌های فنی و نظارتی از کشاورزانی در این زمینه فعالیت دارند حمایت می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر در استان کردستان پنج واحد فرآوری با ظرفیت چهار هزار و 500 تن تولید عرقیجات گیاهی وجود دارد که بخشی از آن به تولید اسانس از گل محمدی اختصاص دارد.

با توجه به وضعیت مطلوب اقلیمی و شرایط خاص توپوگرافی استان کردستان، این استان از شرایط مناسبی برای کشت و توسعه گونه‌های گیاهی مختلف برخوردار است بنابراین باید کوشید تا کشاورزان به کاشت این محصولات گرایش پیدا کنند که این مهم نیازمند حمایت مسئولان جهاد کشاورزی از جوانانی مانند «فرزان» است.

 

شناسه خبر 50707