شناسه خبر:50866
1400/10/19 09:43:38

سپهرغرب، گروه اقتصادی: یک استاد دانشگاه گفت: رویکرد دولت این است که برق یارانه‌ای برای همه مشترکان تا سطح الگوی مصرف تامین می‌شود اما اگر مشترکی علاقه داشت، بیشتر از این میزان مصرف کند، باید بهای واقعی آن را بپردازد.

سعید نیکی‌سخن ضمن بیان آثار نامطلوب نظام تعرفه‌گذاری یارانه‌ای برق اظهار کرد: نظام تعرفه‌گذاری انرژی به خصوص در بخش برق، زمینه بروز فاجعه در این حوزه شده که نتایج آن را در قالب خاموشی تابستان به وضوح می‌بینیم.

وی با اشاره به ناترازی 14 هزار مگاواتی تولید و مصرف برق در کشور گفت: سرانه مصرف برق خانگی در کشور ما 6 برابر میانگین جهانی است و این ماحصل رفتار همه مردم نیست بلکه رفتار مصرفی کمتر از 25 درصد مشترکان سبب شد تا شاهد این اختلاف میان مصرف برق در ایران و سایر نقاط جهان باشیم.

   ضرر 50 هزار میلیارد تومانی مشترکان پرمصرف به کشور

این استاد دانشگاه در ادامه ضمن تأکید بر اینکه کمتر از 25 درصد مشترکان خانگی فراتر از الگو برق مصرف می‌کنند، گفت: ضربه‌ای که مصرف خارج از الگوی این 25 درصد مشترکان خانگی به صنعت برق می‌زند، فراتر از 50 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

نیکی‌سخن با اشاره به اینکه انرژی می‌تواند منبع قدرت برای یک کشور باشد، گفت: نظام تعرفه‌گذاری در بخش برق سبب شده تا زیرساخت این حوزه در کشور ما به جای ایجاد مولفه قدرت همواره در تکاپو برای پوشش مصرف خانگی داشته باشد.

  تمرکز دولت بر روی تشویق مشترکان خوش مصرف

وی ضمن اشاره به تصمیم مجلس شورای اسلامی و هیئت دولت به‌منظور بازنگری در تعرفه‌های برق گفت: معتقد هستم، تغییر نظام تعرفه‌گذاری مهم‌ترین گام به‌منظور کاهش آثار سوء پرداخت یارانه پنهان برق به حساب می‌آید.

این استاد دانشگاه ضمن پرداختن به جزئیات این مصوبه تأکید کرد: خوشبختانه هیئت دولت پیش از آنکه بر افزایش تعرفه‌ها تمرکز کرده باشد، بر روی پاداش‌های مشترکان خوش مصرف تمرکز کرده و برخلاف سال‌های گذشته به نظر می‌رسد، این پاداش‌ها برای کاهش مصرف از جذابیت بسیار زیادی برخوردار است.

  مشترکی که می‌خواهد بیشتر از الگو برق استفاده کند باید بهای آن را بپردازد

نیکی‌سخن با اشاره به اینکه مصوبه جدید دولت استفاده از برق یارانه‌ای تا الگوی مصرف را حق هر مشترک تصور کرده است، گفت: رویکرد دولت این است که برق یارانه‌ای برای همه مشترکان تا سطح الگوی مصرف تأمین می‌شود اما اگر مشترکی علاقه داشت، بیشتر از این میزان مصرف کند، باید بهای واقعی آن را بپردازد.

وی در پایان گفت: اگر مصوبه برق دولت بتواند تا سه هزار مگاوات از اوج بار تابستان پیش رو را کاهش دهد، می‌توان ادعا کرد که موفقیت بزرگی برای صنعت برق رقم خورده است.

شناسه خبر 50866