شناسه خبر:50910
1400/10/20 09:43:49

سپهرغرب، گروه خبر: نبود دستگاه MRI در استان ایلام سبب شده بیماران به تنها دستگاه بخش دولتی بیمارستان امام خمینی (ره) استان مراجعه نمایند که این امر نوبت‌دهی را برای بیماران با مشکل مواجه کرده است.

کمبود تجهیزات و زیرساخت‌های درمانی در استان ایلام به یک معضل اساسی برای ساکنان آن تبدیل‌شده است به‌طوری‌که بسیاری از مردم مجبورند برای انجام امور درمانی به سایر استان‌های هم‌جوار مراجعه نمایند که این امر علاوه‌بر صرف زمان، هزینه‌های اضافه‌ای را نیز برای بیماران به‌دنبال دارد.

کمبود شدید دستگاه ام‌.آر‌.آی در مراکز درمانی مرکز استان یکی از مشکلاتی است که مدت‌هاست مردم با آن مواجه هستند اما متأسفانه تاکنون از سوی مسئولان اقدامی جهت رفع این مشکل انجام‌نشده است.

این در حالی است که استان ایلام با بیش‌از 600 هزار نفر جمعیت تنها از یک دستگاه MRI در مراکز دولتی برخوردار است که با توجه به بالا بودن آمار مراجعه پاسخگوی نیاز بیماران نیست.

   معطل شدن چندماهه بیماران

یکی از بیماران مراجعه‌کننده به مرکز MRI بیمارستان امام خمینی (ره) اظهار کرد: کمبود مرکز MRI در مرکز استان سبب شده تمامی بیماران جهت دریافت این خدمات به بیمارستان امام خمینی (ره) مراجعه کنند که این امر علاوه بر ازدحام جمعیت، سبب کندی ارائه خدمات به بیماران می‌شود به طوری که بسیاری از بیماران باید بیش از دو ماه معطل شوند.

محمد صادق‌فر افزود: معطل شدن این بیماران در حالی است که پس از مراجعه به دلیل محدود بودن زمان یک ماهه نسخه‌های الکترونیکی با حذف شدن نسخه مواجه می‌شوند که این امر به یک معضل دیگر تبدیل شده است و مسئولان هیچ اقدامی جهت رفع این مشکل انجام نمی‌دهند.

  لزوم چاره‌اندیشی از سوی مسئولان

یکی دیگر از بیمارانی که از شهرستان دره‌شهر جهت انجام MRI مراجعه کرده می‌گوید: در استان ایلام تنها دو مرکز MRI وجود دارد که یکی از آن‌ها در بخش دولتی و دیگری در بخش خصوصی در حال فعالیت است.

زهرا کمری اضافه کرد: با توجه به بالا بودن هزینه در بخش خصوصی، اکثر مردم مجبورند در نوبت‌های چندماهه بیمارستان اما خمینی (ره) معطل شوند و این امر به یک معضل تبدیل شده و باید از سوی مسئولان برای رفع این مشکل چاره‌اندیشی شود.

ضعف زیرساخت‌های درمانی در استان ایلام و بی‌توجهی مسئولان امر به این مسئله بر کسی پوشیده نیست اما وجود تنها یک دستگاه MRI در بخش دولتی استان 600 هزار نفری ایلام نشان‌دهنده بی‌توجهی مسئولان و همچنین نمایندگان استان است که تا کنون با وجود شعارها اقدامی برای رفع مشکلات استان به‌ویژه در حوزه بهداشت و درمان انجام نداده‌اند.

قطعاً تأمین هزینه‌ زیرساخت‌های درمانی و دستگاه‌های MRI با توجه به هزینه‌ بالا باید از سوی مسئولان ارشد و نمایندگان استان در دیدار با وزرا مطالبه شود، اما متأسفانه به این مهم توجه نشده و مشکلات همچنان ادامه دارد.

  کند بودن روند ارائه خدمات

مسئول واحد MRI بیمارستان امام‌خمینی (ره) ایلام اظهار کرد: آمار مراجعه برای انجام MRI در بیمارستان امام خمینی (ره) بسیار بالاست و همین امر سبب شده ارائه خدمات به بیماران با کندی انجام شود.

شمس‌اله پیرنیا با بیان این‌که طی هفته‌های گذشته بازدیدهایی از سوی فرمانده سپاه امیرالمؤمنین (ع) استان ایلام از این واحد انجام‌شده خاطرنشان کرد: پس‌از این بازدید رایزنی‌هایی جهت تأمین یک دستگاه MRI دیگر در استان انجام‌شده، اما با توجه به بالا بودن آمار مراجعه‌کنندگان ضروری است این مهم به‌صورت ویژه مورد توجه قرار گرفته و پیگیری شود.

وی با بیان اینکه در استان ایلام با ازای بیش از 600 هزار نفر جمعیت یک دستگاه MRI وجود دارد افزود: در برخی از استان‌های هم‌جوار به ازای هر 300 تا 400 هزار نفر جمعیت یک دستگاه MRI وجود دارد که باید تلاش شود این مشکل هرچه سریعتر در استان مرتفع شود.

وی در ادامه همچنین به لزوم انجام MRI برای برخی بیماران اشاره کرد و گفت: در صورتی که از سوی پزشکان برای بیماران زمان بیشتری جهت ویزیت در نظر گرفته شود ممکن است بدون نیاز به انجام MRI به مشکل بیمار آگاهی پیدا کنند.

این مسئول با بیان اینکه خوددرمانی توسط برخی از افراد افزایش یافته اظهار کرد: در صورتی‌که پزشکان زمان بیشتری را صرف بیمار نمایند ممکن است با استفاده از برخی از حرکات ساده ورزشی و حرکان اصلاحی شاهد رفع مشکلات بیماران باشیم.

پیرنیا خاطرنشان کرد: ضروری است نمایندگان مردم استان ایلام در مجلس شورای اسلامی نیز جهت رفع این مشکل و تامین دستگاه MRI جهت خدمات‌دهی به بیماران رایزنی‌های لازم را به عمل آورند.

مدیر درمان بسیجیان استان ایلام در گفت‌وگو با تسنیم گفت: کمبود دستگاه MRI یکی از مشکلات مردم استان در حوزه بهداشت و درمان به‌شمار می‌رود و در بخش خصوصی نیز دستگاه مناسب جهت ارائه‌ خدمات به‌ هم‌استانی‌ها وجود ندارد.

غلامرضا علیمحمدی اضافه کرد: علاوه بر این هزینه‌های دریافتی از بیماران در بخش خصوصی بسیار بالاست و همین امر سبب می‌شود که مردم به مرکز دولتی مراجعه نمایند بطوریکه افزایش آمار مراجعه‌کنندگان و نوبت‌های چندماهه را در پی دارد.

وی افزود: طی سفر وزیر بهداشت و درمان به استان مشکل کمبود دستگاه MRI پیگیری و بنا شد بدون توجه به شاخص جمعیت دستگاه MRI به این استان تخصیص پیدا کند.

وی در پایان با بیان اینکه اقدامات اولیه انجام شده و در حال پیگیری این مهم هستیم خاطرنشان کرد: امید است با رایزنی‌های انجام شده در 6 ماهه نخست سال 1401 شاهد تخصیص این دستگاه به استان باشیم.

شناسه خبر 50910