شناسه خبر:50973
1400/10/21 09:41:40

سپهرغرب، گروه زیست‌بوم: یک کارشناس برنامه‌ریزی و مدیریت منابع محیط زیست، اظهار کرد: تغییر اقلیم در همدان می‌تواند امنیت غذایی که دستاورد کشاورزی است را به خطر بیندازد و باعث از دست رفتن تالاب‌ها شده‌ است.

ایرج اسدی در نشست «تغییرات اقلیم و عوامل آن» برگزار شد، اظهار کرد: فاکتورهایی مانند طوفان‌ها، خشک‌سالی و یا تغییرشکل بارش، می‌تواند اقلیم را برای مدت طولانی تحت تأثیر قرار دهد.

وی تصریح کرد: این تغییر اقلیم می‌تواند کیفیت زندگی را تحت تأثیر قرار دهد و برنامه‌هایی که داشتیم و امنیت غذایی که دستاورد کشاورزی است را تحت تأثیر قرار دهد.

وی ادامه داد: بحث تغییر اقلیم منحصر به شرایط حیات ما نیست و از میلیون‌ها سال پیش وجود داشته اما روند آن با انقلاب صنعتی از نیمه دوم قرن 20 به بعد افزایش یافت.

این کارشناس برنامه‌ریزی و مدیریت منابع محیط زیست، خاطرنشان کرد: عوامل انسان‌ساز مانند؛ مصرف سوخت‌های فسیلی و تغییر کاربری جنگل‌ها مهم‌ترین عامل تغییر اقلیم است چون باعث افزایش غلظت گازهایی که در اتمسفر وجود دارد، می‌شود.

اسدی مطرح کرد: تغییر اقلیم می‌تواند منطقه‌ای یا در حوزه سرزمینی، قاره‌ای و جهانی باشد و همه ما از آن متأثر هستیم.

وی در رابطه با تغییر اقلیم در همدان، اظهار کرد: همدان قبلاً در تابستان، یک منطقه خوش آب و هوا بود اما الان پدیده‌هایی مانند گرد و غبار و مباحث این‌چنینی آن را تحت تأثیر قرار داده است.

اسدی در رابطه با دلایل تغییرات اقلیم، گفت: مدیریت پسماند، فرآیندهای صنعتی و گازهای گلخانه‌ای که ما در آن رتبه‌دار هستیم، گاز متان مزارع برنج و رشد جمعیت از دلایل تغییر اقلیم در ایران است‌.

وی خاطرنشان کرد: برای حل این مشکل باید نگاهی به سبک زندگی در گذشته داشته باشیم به‌عنوان مثال در گذشته کنار هر شهر یک سایت دفن زباله وجود نداشت و مردم هم آنقدر مصرف‌گرا نبودند همین مسئله باعث می‌شد آلودگی هوای کم‌تری وجود داشته باشد.

شناسه خبر 50973