شناسه خبر:51070
1400/10/23 09:44:27

سپهرغرب، گروه گردشگری: یک فعال گردشگری معتقد است، برای تبدیل شدن استان‌های غرب کشور به یک محور گردشگری، دفاتر گردشگری این استان‌ها باید با هم‌افزایی تور کمربند سبز گردشگری را شکل دهند.

فردین امیری با اشاره به ظرفیت‌های استان‌های غرب کشور برای شکل‌گیری یک محور گردشگری، اظهارکرد: پنج استان منطقه غرب ایران و به‌ویژه کرمانشاه، مانند سرمایه‌دارانی هستند که پول زیادی دارند، اما تفکر چگونه استفاده کردن از آن را ندارند.

وی ادامه داد: ما سرمایه‌دارانی هستیم که برای بهره‌مندی از سرمایه‌هایمان برنامه‌ریزی مدون و درستی نداریم، برای همین سرمایه‌هایمان مغفول واقع شده و بهره چندانی از آن نمی‌بریم.

رئیس انجمن دفاتر گردشگری استان کرمانشاه با بیان اینکه در غرب کشور زمینه برای رونق گردشگری طبیعی، تاریخی، مذهبی، تجاری، کشاورزی، دارک توریسم و... وجود دارد، عنوان کرد: به ندرت می‌توان در نقطه‌ای از کشور منطقه‌ای را پیدا کرد که بتوان در آن انواع گردشگری را داشت، درحالی‌که ما در غرب کشور این ظرفیت را داریم.

امیری با اشاره به طبیعت چهار فصل این منطقه، گفت: در غرب استان کرمانشاه می‌توان در روزهای سوزناک و سخت زمستان آب و هوایی معتدل را تجربه کرد و در شرق آن زیبایی‌های فصل سرد خودنمایی می‌کند. در اورامانات هم شمالی داریم که تنها دریا ندارد.

وی در ادامه به وجود ظرفیت‌های گردشگری کشاورزی در این منطقه نیز اشاره کرد و گفت: دشت ماهیدشت، باغ‌های انگور کندوله، باغ‌های انار و گردو اورامانات، نخلستان‌های و باغ‌های لیمو قصرشیرین، انجیرستان‌ها و باغ‌های زیتون ریجاب و... از ظرفیت‌های گردشگری کشاورزی تنها در کرمانشاه به‌عنوان یکی از استان‌های غرب کشور است که برای هرکدام از آن‌ها آیین‌ها و رسوم زیبایی مانند جشن انار در این مناطق برگزار می‌شود.

وی به وجود تعدد آثار تاریخی در غرب کشور هم اشاره کرد و افزود: از طرفی در این استانها زیبایی‌های طبیعی زیادی داریم که با تاریخ آن گره خورده، همچون غارهای علیصدر، قوری قلعه، کرفتو و... که از برخی از این ظرفیت‌ها چندان بهره نبرده‌ایم.

رئیس انجمن دفاتر گردشگری کرمانشاه خاطرنشان کرد: در استانی مانند کرمانشاه ظرفیت دارک توریسم (گردشگری سیاه یا خاکستری) را داریم که بسیار محدود در استان‌های دیگر وجود دارد. هشت سال جنگ تحمیلی و وقوع زلزله بزرگ سال 1396 ازجمله پدیده‌های ناراحت‌کننده در این استان هستند که هرکدام می‌توانند زمینه جذب گردشگران زیادی باشند، اما تاکنون از آن استفاده نشده است.

امیری یادآورشد: در استان‌های غرب کشور باتوجه به مرز مشترک با کشور عراق و بازارچه‌های مرزی ظرفیت خوبی برای رونق گردشگری تجاری وجود دارد، اما تاحدود زیادی مغفول مانده است.

وی در ادامه عنوان کرد: در غرب ایران آنقدر جاذبه گردشگری داریم که در هیچ جای ایران وجود ندارد، اما باید برای آن برنامه‌ریزی و مدیریت درست داشته باشیم.

وی در ادامه به بیان راهکارهایی برای تقویت گردشگری در غرب کشور پرداخت و گفت: باید ظرفیت‌های گردشگری غرب کشور را به گردشگران داخلی و خارجی معرفی کنیم که بهترین راه برای این کار علاوه بر انجام تبلیغات، راه‌اندازی فم‌تورها است.

این فعال گردشگری با تأکید براینکه این فم‌تورها باید با حضور شرکت‌های گردشگری مطرح داخلی و خارجی برگزار شود، عنوان کرد: دراین راستا نباید از ظرفیت‌های بخش خصوصی غافل شویم، چراکه گردشگری با بخش خصوصی جان می‌گیرد و بدون آن راه به جایی نخواهد برد، اما متأسفانه درحال حاضر حمایت از بخش خصوصی بسیار ضعیف است.

امیری با بیان اینکه دفاتر گردشگری غرب کشور باید با حمایت بخش دولتی در راه تبدیل شدن این منطقه به محور گردشگری همکاری‌های جدیدی پایه‌گذاری کنند، افزود: در این زمینه باید تور کمربند سبز گردشگری غرب کشور را راه‌اندازی کنیم که در آن دفاتر گردشگری کرمانشاه، ایلام، کردستان، همدان و لرستان باید پکیج‌های گردشگری مختلف و جذابی را برای گردشگرانی با سلایق مختلف تعریف کنند.

وی خاطرنشان کرد: قطعاً این اقدام می‌تواند به معرفی بیشتر جاذبه‌های گردشگری غرب کشور کمک کند و از طرفی باید بتوانیم دفتر نمایندگی گردشگری پنج استان غرب ایران را در گام اول در عراق که کشور همسایه است راه‌اندازی کنیم و در مراحل بعدی سراغ کشورهای دیگر برویم.

شناسه خبر 51070