شناسه خبر:51117
1400/10/25 09:54:16

سپهرغرب، گروه اندیشه: محقق، مفسر و پژوهشگر علوم قرآنی گفت: شیخک‌های امارات و آل‌ سعود اعتقاد دارند که اگر آمریکا و انگلیس در کشور ما دخالت نکرده و به ما کمک نکنند، بدبخت و بیچاره می‌شویم.

حجت‌الاسلام حسین انصاریان طی سخنرانی در مسجدالنبی (ص) تسبیح خداوند را یکی از کارهای مثبت بندگان عنوان و اظهار کرد: تسبیح پروردگار یعنی انسان قلباً یقین دارد که صاحب عالم و تدبیرکننده‌ هستی از هر عیب و نقصی پاک است؛ این یقین برای قلب ما واجب و لازم بوده و اگر چنین نباشد، به شرک خفی و جلی کشیده خواهیم شد.

وی ادامه داد: از زمان حضرت نوح (ع) تاکنون افراد زیادی گفته‌اند که اگر شریکی برای خدا وجود نداشته باشد، پروردگار نمی‌تواند کارگردان و مدبر عالم باشد. این ادعا، یک دروغ سنگین تاریخی است که براساس آن میلیون‌ها سال بوده که امت‌های مختلف در گمراهی زندگی می‌کنند.

حجت‌الاسلام انصاریان با ذکر نمونه‌ای کوچک از این ادعای دروغین، بیان کرد: این شیخک‌های امارات و آل‌ سعود اعتقاد دارند که اگر آمریکا و انگلیس در کشور ما دخالت نکرده و به ما کمک نکنند، بدبخت و بیچاره می‌شویم و نمی‌توانیم زندگی کنیم؛ یعنی قدرت، رحمت و تدبیر بی‌نهایت خدا را رها کرده‌اند.

وی افزود: اگر کسی در دنیا خواهان زندگی پاک، سالم و نورانی است، باید یقین کند که پروردگار عالم بی‌نقص است و بدون کمک از نیروی خارجی، می‌تواند من را اداره کند. ممکن است گفته شود پس چرا مصائب و بلاهایی در زندگی انبیا، ائمه و اولیا به‌وجود آمده؟! آیا خدا آن‌ها را به‌طور کامل کارگردانی نمی‌کرده است؟!

این محقق، مفسر و پژوهشگر علوم قرآنی گفت: قرآن مجید در این خصوص جواب داده که اولاً دنیا جای «ابتلاء» و سلسله‌پیشامدها است که اگر موحد با این حوادث براساس قرآن برخورد کند، تمام گوهرهای وجودش آشکار می‌شود. حضرت سیدالشهدا (ع) معدن همه‌ی ارزش‌ها بود، ولی این ارزش‌ها در او پنهان بود که شهادت (یعنی ابتلاء)، تمام این ارزش‌ها را ظهور داد تا جایی که در تاریخ جهان ماندگار شد و کماکان به‌طور مرتب بر جهان و نفوس مردم اثر مثبت می‌گذارد.

استاد انصاریان با بیان اینکه مسجد نباید به روی عباد خدا بسته باشد، افزود: مسجد باید محل تعلیمات معارفی الهی باشد و پیش‌نماز باید صدها و هزاران نفر را به سوی خدا بکشاند؛ مانند کاری که پیغمبر (ص) در مسجد انجام دادند و تعدادی از مشتری‌های این مسجد، معشوق خدا شدند. پیغمبر (ص)، یک ایرانی را به مسجد آورد و بعد از یک سال بالای منبر فرمود: «سَلْمانُ مِنّا أَهْلَ الْبَیْتِ».

وی گفت: پیغمبر اکرم (ص) یک چوپان گمنام را از بیابان‌های ربذه (بین شام و عربستان) به مسجد آورد و پس از مدتی به مردم فرمود «آسمان سایه بر سر نیفکند و زمین در بر نگرفت کسی را که راستگوتر از ابوذر باشد».

این استاد حوزه علمیه افزود: مسجد و امام جماعت مسجد باید این‌گونه باشند. مساجد باید شعبه‌ مسجد روزگار پیغمبر (ص) شوند، نه مانند مسجدالحرام کنونی که یک مشرک امام جماعت است و بیشتر مردمی که اقتدا می‌کنند، اصلاً اهل خدا نیستند!

استاد انصاریان در ادامه به معنای حقیقی «توحید» اشاره و اظهار کرد: توحید یعنی به هیچکس امید نبند و از فردی نترس، چراکه کارگردان عالم یک نفر بوده و آن خدا است که دل‌ها را تکان می‌دهد و بنده‌اش را می‌فرستد تا با کمال تواضع مشکلت را حل کند. طرف خیلی خوشحال است که قوم و خویش او نماینده مجلس، وزیر، استاندار و غیره شده و نونش در روغن است! چه می‌گویی؟! اتفاقاً این‌جور اعتقادات گره بر گره اضافه می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: اگر من با چشم دلم او را همان‌گونه که دعای جوشن کبیر، کمیل و عرفه می‌گوید ببینم و نسبت به مشکلات صبر و توکل پیشه کنم، خدا دیگر بندگان خود را وادار می‌کند که به سمت من بیایند و مشکلم را حل کنند.

شناسه خبر 51117